بهترین دوربین مخفی برای منزل

 زمان مطالعه: 3 دقیقه
ضروری است که بدانید بهترین دوربین مخفی برای منزل چه ویژگی‌های دارد و چه فاکتورهایی روی عملکرد کلی آن تاثیر می‌گذارند

با توجه به اینکه از این مطلب سر درآورده‌اید، به احتمال فراوان تصمیم به خرید دوربین مخفی گرفته‌اید. برای مثال ممکن است در منزل یا محل کار با آزار و اذیت روبه‌رو شده باشید. شاید هم یک نفر شبانه وارد اداره می‌شود و اسنادی مهم را می‌دزدد. دلیل نیازتان به دوربین مخفی هرچه باشد، ضروری است که بدانید بهترین دوربین مخفی برای منزل چه ویژگی‌های دارد و چه فاکتورهایی روی عملکرد کلی آن تاثیر می‌گذارند. 

این روزها انبوهی دوربین مخفی در بازار پیدا می‌شود که انتخاب میان آن‌ها به هیچ وجه آسان نیست. عمدتا به این خاطر که بخش اعظمی از آن‌ها محصولاتی بی‌کیفیت هستند و تصاویری رضایت‌بخش ثبت نمی‌کنند. از سوی دیگر باید سوالاتی مهم از خودتان بپرسید. برای مثال آیا نیاز به تصویربرداری مداوم دارید یا ترجیح می‌دهید دوربینی بخرید که صرفا با تشخیص حرکت در محیط شروع به ضبط کند؟ آیا نیاز به تصویربرداری شبانه و قابلیت دید در شب دارید؟ آیا باتری دوربین مخفی می‌تواند برای چند ساعت از محیط مورد نظرتان تصویربرداری کند؟ 

در این راهنمای خرید بهترین دوربین مخفی برای منزل به تعداد قابل توجهی از سوالات این چنینی پاسخ می‌دهیم. از سوی دیگر به شما در انتخاب دوربین و قابلیت‌های مورد نیازتان کمک خواهیم کرد. 

پیش از انتخاب بهترین دوربین مخفی برای منزل به چه مواردی فکر کنیم؟

  • نور اتاق چقدر است؟
  • آیا نیاز به تصویربرداری در شرایط کم‌نور دارم؟
  • فضایی که باید در کادر دوربین باشد، چقدر بزرگ است؟
  • آیا نیاز به کنترل دوربین از راه دور دارم؟
  • دوربین قرار است کجا نصب شود؟ منزل یا محل کار؟
  • آیا می‌توانم فیلم‌های ضبط‌شده را در زمانی دیگر تماشا کنم؟
  • آیا نیاز به تصویربرداری یک‌روزه، چند روزه و یا حتی یک هفته‌ای و بیشتر دارم؟
  • در هر روز یا هفته نیاز به ضبط چند فیلم دارم؟

دوربین‌های مخفی باتری‌خور

دوربین‌های مخفی باتری‌خور، در ابعاد و اشکال بسیار متنوعی از راه می‌رسند. برای مثال شمار زیادی از این دوربین‌ها به شکل ساعت، پاور بانک، گلدان یا هر شی قابل تصور دیگری طراحی می‌شوند. باکیفیت‌ترین دوربین‌ها، حالتی برای فعال‌سازی پس از شناسایی حرکت در محیط دارند که باعث می‌شود صرفه‌جویی قابل توجهی در مصرف باتری کنند. این دوربین‌های گران‌قیمت‌تر، به سنسورهای حرکتی Passive Infrared مجهز شده‌اند که دستگاه را در حالت استندبای قرار می‌دهد و دوربین تنها زمانی فعال می‌شود که حرارت بدن را تشخیص دهد. چنین دوربین‌هایی با هر بار تعویض باتری، ماه‌ها به کار ادامه می‌دهند. 

از سوی دیگر دوربین‌هایی با دو لنز نیز داریم. یکی از لنزها که در جلو قرار گرفته، حرکات محیط را شناسایی می‌کند و سپس دوربین دوم را برای ضبط تصویر به کار می‌اندازند. 


در صورتی که به سراغ دوربین‌های مخفی پرتابل، باتری‌خور و مجهز به تشخیص حرکت بروید، معمولا بهترین نتایج را به دست می‌آورید. باکیفیت‌ترین دوربین‌ها دوام طولانی دارند، تصاویر باکیفیت ضبط می‌کنند و با صرفه‌جویی در مصرف حافظه داخلی، شما را از مشکلاتی مانند کمبود همیشگی فضای ذخیره‌سازی آسوده می‌کنند. 

این را نیز مد نظر داشته باشید که می‌توان برخی از دوربین‌های باتری‌خور را به پریز برق نیز متصل کرد. به این ترتیب دوربین همواره در حال تصویربرداری است و در زمان قطعی برق نیز از باتری بکاپ کمک می‌گیرد و تصویربرداری را ادامه می‌دهد. 

کاربردهای دوربین‌های مخفی باتری‌خور چیست؟

  • تصویربرداری در اماکنی که دسترسی به برق در آن‌ها محدود است
  • تصویربرداری در موقعیت‌هایی که حساسیت زمانی وجود دارد
  • نصب در نقاطی که نصب دوربین‌های بدون باتری در آن‌ها دردسر فراوان دارد

دوربین‌های مخفی دید در شب

دوربین‌های دید در شب بهترین دوربین مخفی برای منزل هایی به حساب می‌آید که نیاز به تصویربرداری شبانه در آن‌ها دارید. این دوربین‌ها همراه با سنسورهای مادون قرمز از راه می‌رسند و نورهای مادون قرمز را تشخیص می‌دهند. این نوع از نور با چشم انسان قابل مشاهده نیست، اما سنسورهای نوری به راحتی آن را تشخیص می‌دهند. به این ترتیب زمانی که که دوربین را در محیطی کم‌نور یا کاملا تاریک نصب می‌کنید، سنسورهای مادون قرمز به کار می‌افتند و تصویری سیاه و سفید ضبط می‌کنند.

در اکثر خانه‌ها - زمانی که پرده‌ها کشیده شده‌اند و تنها چند لامپ کوچک با نور زرد روشن است - برای ضبط واضح‌ترین ویدیو ممکن نیاز به دوربینی قادر به دید در شب خواهید داشت. 

ناگفته نماند که این دوربین‌ها هم درست مانند دوربین‌های باتری‌خور می‌توانند با اشکال و ابعاد بسیار متنوع از راه برسند. برای مثال اگر به سراغ بهترین و گران‌قیمت محصولات بروید، دوربین‌هایی به شکل ساعت و تقویم خواهید یافت که نه‌تنها قابلیت دید در شب دارند، بلکه ویدیوهایی با رزولوشن 2K ضبط می‌کنند. 


کاربردهای دوربین مخفی دید در شب چیست؟

  • تصویربرداری در محیط‌های بسته
  • پایش اماکنی مانند ادارات در ساعات غیر اداری
  • استفاده به عنوان دوربین مداربسته ثانویه در روشنایی روز
  • تصویربرداری در محیط‌های کم‌نور یا کاملا تاریک

دوربین‌های مخفی وای‌فای

این نوع از دوربین‌های مخفی، به شبکه‌های اینترنت وای‌فای متصل می‌شوند و به شما اجازه می‌دهند تصاویر را به صورت زنده روی گوشی، تبلت یا کامپیوتر مشاهده کنید. برخی از این دوربین‌ها درگاه سیم کارت نیز دارند و اگر در محیطی بدون دسترسی به شبکه وای‌فای باشید هم می‌توانید با اتصال به اینترنت موبایل، استریم زنده تصاویر را مشاهده کنید. 

این دوربین‌ها می‌توانند به صورت پیوسته و یا هنگام تشخیص حرکت در محیط شروع به فیلم‌برداری کنند و سپس تصاویر را در کارت‌های حافظه SD نگه دارند. نکته مهم اینکه با استفاده از اپلیکیشن‌های اختصاصی این دوربین‌ها و یا اپلیکیشن‌هایی که به اکثر دوربین‌ها متصل می‌شوند، می‌توانید به بررسی ویدیوهای ضبط شده بپردازید و در صورت نیاز، آن‌ها را به گوشی خود انتقال دهید. 

بار دیگر باید اشاره کرد که دوربین‌های وای‌فای هم می‌توانند اشکال گوناگون داشته باشند. برای مثال ممکن است به شکل دستگاه تصفیه هوا از راه برسند و هیچکس در منزل یا محل کار متوجه کاربرد واقعی آن‌ها نشود. با متصل نگه داشتن دوربین به اینترنت نیز می‌توانید تصاویر آن را از هر جایی و در هر زمانی مشاهده کنید. 

کاربردهای دوربین مخفی وای‌فای چیست؟

  • مشاهده وقایع و حوادثی که در اماکن دور از دسترس رخ می‌دهند
  • دریافت اعلان تشخیص حرکت در محیط‌ها (مثلا اماکنی که باید خالی از سکنه باشند)
  • پایش زنده منزل یا محل کار در اوقاتی که به سفر می‌روید
  • دانلود از راه دور ویدیوهای ضبط شده، پیش از اینکه سارقان دوربین را بیابند. 


چه زمانی باید از دوربین مخفی استفاده کرد؟

اگرچه اکثر مردم برای تامین امنیت منزل و محل کار به سراغ دوربین‌های مداربسته عادی می‌روند، این دوربین‌ها ایرادی بزرگ دارند: اینکه به راحتی از سوی سارقان و مزاحمان بالقوه شناسایی خواهند شد. با خرید دوربین پنهان می‌توان از این مشکل جلوگیری کرد. 

البته فراموش نکنید که دیده شدن دوربین، می‌تواند بسیاری از این افراد را از سرقت یا ایجاد مزاحمت منصرف کند. در عین حال، خیلی‌ها وقتی احساس دیده شدن نمی‌کنند، دست به کارهای نادرست می‌زنند، برای مثال ممکن است دست به دزدی بزنند، کارهای مجرمانه انجام دهند و یا به آزار و اذیت دیگران مشغول شوند. به عبارت دیگر، مردم وقتی تحت نظر نیستند هویت واقعی خودشان را به نمایش بگذارند. با دوربین مخفی می‌توان از رفتارها و اعمالی تصویربرداری کرد که با دوربین‌های مداربسته معمولی کشف نمی‌شوند. 

با این همه فراموش نکنید که استفاده از دوربین مخفی در برخی سناریوها و موقعیت‌ها، کاری قانونی نیست. در صورتی که مایل به استفاده از چنین دوربین‌هایی باشید، باید از آن‌ها در محیط‌هایی کمک بگیرید که به هیچ نحوی، حریم شخصی افراد به حساب نمی‌آیند. تصویربرداری در نقاط عمومی که حریم شخصی هیچکس به حساب نمی‌آیند اما ایرادی ندارد. 

آیا می‌توان دوربین مخفی را در ماشین هم نصب کرد؟

اگر می‌خواهید امنیت اتومبیل شخصی خود را افزایش دهید، لازم است به سراغ دوربین‌های مخفی کوچک‌تر بروید. برای مثال می‌شود به دوربین‌های مجهز به لنز‌های گردان ۱۸۰ درجه‌ای اشاره کرد که معمولا عمر باتری ده ساعته دارند و می‌توانند در دو حالت رنگی و سیاه‌وسفید (برای تصویربرداری در شب) فیلم بگیرند. 


هنگام خرید بهترین دوربین مخفی برای منزل به چه مواردی دقت کنیم؟

اگر در بازار به دنبال دوربین‌های گوناگون می‌گردید و نسبت به انتخاب هر محصول تردید دارید، به دقت به فاکتورهای زیر توجه کنید تا دست به بهترین خرید ممکن بزنید. 

عمر باتری

دوربین‌های باتری‌خور ابزاری بی‌نظیر برای ضبط در محیط‌هایی به حساب می‌آیند که دسترسی به انرژی و برق در آن‌ها آسان نیست. علاوه بر این، هنگامی که با قطعی برق در خانه یا محل کار روبه‌رو شده‌اید نیز می‌توانید از این دوربین‌ها به عنوان بکاپ استفاده کنید. 

برخی دوربین‌ها تنها زمانی به کار می‌افتند که در محیط، حرکت را تشخیص دهند. در اوقات دیگر نیز دوربین در حالت استندبای قرار می‌گیرد تا عمر باتری به بیشترین مقدار ممکن برسد. در واقع باتری‌ها، مهم‌ترین ویژگی‌ چنین دوربین‌هایی به حساب می‌آید و بهترین محصولات می‌توانند حتی چند ماه دوا بیاورند.

بنابراین برای انتخاب بهترین دوربین باتری‌خور لازم است ابتدا به این فکر کنید که دوربین در چه محیطی و به چه صورتی نصب می‌شود. اگر نیاز به تصویربرداری برای مدتی کوتاه نیاز دارید، اکثر محصولات به کمک‌تان خواهند آمد. اما اگر مطمئن نیستید باید چقدر به تصویربرداری ادامه دهید تا به شواهد مورد نظرتان برسید، دستگاهی که در حالت استندبای قرار بگیرد بهترین انتخاب به حساب می‌آید. 

تشخیص حرکت و فعال‌سازی با حرکت

سیستم‌های امنیتی خانگی مجهز به حسگر تشخیص حرکت معمولا مزایا فراوان در اختیارتان می‌گذارند. در واقع اگر هیچ اتفاقی در مقابل دوربین نیفتد، با ضبط مداوم تصویر، چیزی جز حافظه‌هایی که به سرعت پر می‌شوند نخواهید داشت. در واقع تنها زمانی پیشنهاد می‌شود به تصویربرداری مداوم بپردازید که دستگاه ضبط ویدیو دیجیتال (DVR) یا ضبط ویدیو تحت شبکه (NVR)‌ و مقدار زیادی حافظه ذخیره‌سازی داشته باشید.

دوربین‌های مخفی عمدتا به حافظه‌های کوچک SD مجهز می‌شوند و ظرفیت به مراتب کمتری دارند. از سوی دیگر، حجم ویدیوهای هر دوربین مخفی می‌تواند بسته به رزولوشن تصویر، وضوح کلی تصویر و همینطور اتکا یا عدم اتکا به حسگر تشخیص حرکت، متغیر باشد. 

اگر به سراغ گران‌ترین و بهترین دوربین مخفی برای منزل بروید، امکان نصب اپلیکیشنی جداگانه روی موبایل نیز مهیا خواهد بود که انتقال ویدیوها را آسان می‌کند. در این حالت نیازی به نگرانی چندان راجع به پر شدن حافظه نخواهد بود و می‌توانید بعد از انتقال مهم‌ترین ویدیوها به گوشی، باقی آن‌ها را پاک کنید. این قابلیت در اوقات خاص - مثلا زمانی که از نقاط پر رفت و آمد تصویربرداری می‌کنید - نیز به شما کمک می‌کند شواهد ویدیویی را به سرعت به جایی امن انتقال دهید. 


میدان دید

نصب دوربین مداربسته در منزل کاری به هیچ وجه آسان نیست و کم پیش نمی‌آید متوجه شدیم دوربین را در زاویه‌ای اشتباه نصب کرده‌ایم و مجبور به دوباره‌کاری خواهیم بود. یکی از مواردی که هم روی فرایند نصب اثر مستقیم می‌گذارد و هم میزان جزییات داخل تصویر را تعیین می‌کند، «میدان دید» (Field of View) است. 

اگر بخواهید از محیطی عریض و پرجزییات فیلم بگیرید و مطمئن باشید تمام موارد ضروری در قاب قرار می‌گیرند،‌باید به سراغ دوربین‌هایی بروید که میدان دید بیشتر دارند. برای مثال با میدان دید ۱۶۰ درجه، می‌توانید بخش‌های زیادی از منزل یا محل کار را در تصویر داشته باشید و از نصب چند دوربین با میدان دید کمتر بی‌نیاز شوید. 

برای اینکه ذهنیتی بهتر به دست آورید، دوربین‌های استاندارد میدان دید ۹۰ درجه‌ای دارند و به همین خاطر، گزینه‌ای مناسب برای پوشش دادن اتاق‌ها از یکی از گوشه‌ها به حساب می‌آیند. اما اگر در چنین اتاقی تصویربرداری نمی‌کنید، لازم است دوربین را در جایی نزدیک به میانه دیوار قرار دهید و دقیقا به همین دلیل، میدان دید عریض‌تر نیاز دارید. 

آیا خرید و نصب دوربین پنهان غیرقانونی است؟

مادامی که از دوربین‌های پنهان در اماکن عمومی یا اماکن خصوصی متعلق به خودتان - مثلا منزل - استفاده کنید، هیچ قانونی را زیر پا نگذاشته‌اید. زمانی استفاده از این دوربین‌ها غیرقانونی خواهد بود که حریم خصوصی دیگران را به خطر بیندازید و مثلا در منزل آن‌ها دوربین نصب کنید. 

اصلی‌ترین دلایل خرید بهترین دوربین مخفی برای منزل چیست؟

کاربران به دلایل گوناگون احساس نیاز به دوربین‌های مخفی پیدا می‌کنند. گذشته از امنیت و آرامش خاطر که بزرگ‌ترین دلایل به حساب می‌آیند، از دوربین مخفی می‌شود برای نظارت بر افرادی در منزل یا محل کار کمک گرفت که نمی‌شناسید و یا اعتمادی به آن‌ها ندارید. از سوی دیگر شاید صرفا بخواهید زمانی که در جایی دیگر هستید، در منزل یا محل کار چه می‌گذرد. در مجموع دلایل گوناگون و موجهی برای خرید دوربین مخفی وجود دارد.