راهنمای خرید دوربین مداربسته برای منزل و محل کار

 زمان مطالعه: 6 دقیقه
در این راهنمای خرید دوربین مداربسته تمام نکات ضروری را به صورت کامل پوشش می‌دهیم.

دوربین امنیتی یا مداربسته یکی از بهترین راهکارهای ممکن برای نظارت بر امنیت منزل یا کسب‌وکار به حساب می‌آید. این دوربین‌ها به شما در فراری دادن مزاحمان و مجرمان کمک می‌کنند و اجازه می‌دهند از سلامت اعضای خانواده و حیوانات خانگی مطمئن شوید. اما حقیقت این است که شناسایی و انتخاب بهترین سیستم‌های مداربسته برای نیازهای به‌خصوص شما آسان نخواهد بود و از سوی دیگر، انبوهی مدل مختلف با قیمت‌های متنوع در بازار می‌یابید که قابلیت‌های متعدد به همراه می‌آورند. به همین خاطر، در این راهنمای خرید دوربین مداربسته تمام نکات ضروری - مانند انواع دوربین‌های مداربسته، ویژگی‌های هرکدام و پیش‌نیازهای نصب و راه‌اندازی دوربین امنیتی - را به صورت کامل پوشش می‌دهیم. 

ناگفته نماند که اگر بعد از مطالعه این راهنما به خدمات مشاوره و نصب دوربین مداربسته دیجی کالا سرویس نیاز داشتید، می‌توانید با شماره ۰۲۱۶۱۹۳۰۰۱۰ تماس و با مشاوران و متخصصین ما ارتباط بگیرید. 

دوربین مداربسته چیست؟

دوربین مداربسته یا CCTV (مخفف Closed-Circuit Television) به دوربین‌هایی می‌گویند که با نصب آن‌ها در منازل، ادارات و اماکن عمومی، امکان نظارت زنده بر محل و حتی ضبط ویدیو مهیا می‌شود. از مهم‌ترین مزایای دوربین مداربسته می‌توان به این اشاره کرد که در هر لحظه از فضای مد نظر شما فیلم می‌گیرد و آن را به صورت زنده روی تلویزیون، موبایل هوشمند ویا کامپیوتر به نمایش درمی‌آورد. 

شمار قابل توجهی از دوربین‌های امروزی قابلیت‌های هوشمند نیز دارند. این یعنی می‌توانید آن‌ها را به اینترنت متصل و از طریق اپلیکیشنی روی موبایل، تبلت و کامپیوتر کنترل کنید. به این ترتیب کاربر می‌تواند ویدیوی دوربین را از هر نقطه‌ای در جهان تماشا و اعلانات امنیتی مهم را در هر لحظه دریافت کند. 

به صورت کلی سه نوع دوربین مداربسته داریم که هرکدام، از تکنولوژی‌ها و دستگاه‌های ضبط تصویر گوناگون کمک می‌گیرند:

·      دوربین آنالوگ: این دوربین‌ها پرسابقه‌ترین سیستم‌های CCTV بازار به حساب می‌آیند. این دوربین‌ها از طریق شبکه‌های سیمی کار می‌کنند و ویدیوهایی آنالوگ به ضبط می‌رسانند، فرمی قدیمی‌تر از تکنولوژی که تصاویر پردازش‌نشده را به یک دستگاه «ضبط ویدیو دیجیتال» (Digital Video Recorder | DVR) می‌فرستد. 

·      دوربین وای‌فای: آن دسته از دوربین‌هایی که از اتصالات وای‌فای پشتیبانی می‌کنند، تصاویر را از طریق اینترنت به دست شما می‌رسانند. این دوربین‌ها هم می‌توانند به برق شهری متصل شوند و هم با باتری کار کنند. باید افزود این دوربین‌ها بر یک سیستم IP (مخفف Internet Protocol) اتکا دارند که ویدیوها را در فرمتی دیجیتال و فشرده‌شده ضبط می‌کند. سپس این ویدیوها را می‌توان به یک دستگاه «ضبط ویدیو تحت شبکه» (Network Video Recorder | NVR)، موبایل هوشمند، تبلت، لپ‌تاپ، کامپیوتر دسکتاپ و یا تلویزیون هوشمند فرستاد. 

·      دوربین تحت شبکه: دوربین‌هایی که از اتصال «اترنت» (Ethernet) پشتیبانی می‌کنند، هم برای تامین برق و هم ارسال داده به کابل‌های اترنت RJ45 اتکا دارند. این دوربین‌ها که دوربین Power Over Ethernet یا PoE هم نام دارند، از یک سیستم IP برای ضبط ویدیو با فرمتی دیجیتال و فشرده‌شده کمک می‌گیرند. سپس می‌توان داده را به دستگاه NVR، موبایل هوشمند، تبلت، لپ‌تاپ، کامپیوتر و تلویزیون هوشمند فرستاد. 

انواع دوربین مداربسته که باید بشناسید

در حال حاضر که این مطلب راهنمای خرید دوربین مداربسته را می‌خوانید، انبوهی مدل دوربین مختلف در بازار داریم. برخی از این دوربین‌ها برای فضای داخلی و بیرونی مناسب هستند، برخی دیگر سیمی و بی‌سیم هستند و برخی هم قابلیت‌های گوناگون در اختیارتان می‌گذارند. در ادامه مروری کوتاه بر مدل‌های در دسترس خواهیم داشت:

·      دوربین‌های داخلی و بیرونی: برخی دوربین‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که هم برای فضای داخلی و هم فضای آزاد مناسب هستند،‌ اما باید در نظر داشته که سایر دوربین‌های باقی‌مانده، تنها برای یکی از این دو محیط مناسب تلقی می‌شوند. دوربین‌های بیرونی (Outdoor Cameras) در برابر قطرات باران و گرد و غبار مقاومت دارند و بنابراین با بدنه ضدآب و مقاوم‌تر از راه می‌رسند. از سوی دیگر، دوربین‌های بیرونی معمولا میدان دید بیشتری نسبت به دوربین‌های داخلی (Indoor Cameras) دارند و محیط وسیع‌تری را تحت پوشش قرار می‌دهند. 

·      دوربین‌های سیمی، وای‌فای و بی‌سیم: دوربین مداربسته سیمی (Wired CCTV) برای اتصال به منبع برق و اینترنت، از سیم‌های گوناگون کمک می‌گیرد. بعد هم دوربین‌های وای‌فای (WiFi CCTV) را داریم که گاهی به اشتباه دوربین «بی‌سیم» نامیده می‌شوند، اما در اکثر اوقات، صرفا اتصال اینترنتی است که به صورت بی‌سیم برقرار می‌شود. این دوربین‌ها کماکان برای اتصال به منبع برق نیاز به سیم خواهند داشت. در نهایت نیز به دوربین‌های مداربسته بی‌سیم (Wire-Free CCTV) واقعی می‌رسیم که بدون هیچ سیمی به دست شما می‌رسند. این دوربین‌ها برای تامین انرژی به باتری متکی هستند و از طریق وای‌فای به اینترنت متصل می‌شوند. 

در بخش‌های بعدی راهنمای خرید دوربین مداربسته بیشتر به این انواع سیستم‌های مداربسته خواهیم پرداخت. 

انواع دوربین مداربسته براساس شکل و کارکرد

دوربین‌های مداربسته مدرن در انواع اشکال از راه می‌رسند و کاربردهای مختلف از خود به نمایش می‌گذارد. برخی از محبوب‌ترین دوربین‌های بازار چنین ویژگی‌هایی دارند:

·      دوربین‌های مداربسته دام (Dome CCTV Cameras) ابعادی کوچک و شکلی گنبدی دارند. این دوربین‌ها به سختی قابل دستکاری هستند و به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که روی سقف متصل می‌شوند. شکل گنبدی و محل نصب این دوربین‌ها باعث می‌شود میدان دیدی عریض داشته باشند. 

·      دوربین‌های بولت (Bullet CCTV Cameras) ظاهری جمع‌جور دارند و غیر قابل دستکاری به حساب می‌آیند. این دوربین‌ها برای نصب روی دیوار اتاق‌های کوچک - معمولا در کنج‌ها - طراحی شده‌اند و در این حالت، بهترین دید را در اختیارتان می‌گذارند. 

·      دوربین‌های PTZ(مخفف Pan, Tilt and Zoom) را می‌توان از انعطاف‌پذیرترین سیستم‌های مداربسته کنونی به حساب آورد. سنسور این دوربین‌ها به سمت چپ و راست و بالا و پایین حرکت می‌کند و دیدی ۳۶۰ درجه در اختیارتان می‌گذارد. از سوی دیگر لنز این دوربین‌ها از قابلیت زوم نیز پشتیبانی می‌کنند و در مجموع از بهترین انتخاب‌ها برای پایش مناطق بزرگ به حساب می‌آیند. 


·      دوربین‌های مخفی (Pinhole CCTV) نیز دوربین‌هایی هستند که برای پنهان ماندن از چشم‌ها طراحی شده‌اند. در واقع برای اینکه تشخیص این دوربین‌ها سخت‌تر شود، معمولا آن‌ها را به شکل کوچک طراهی می‌کنند. دوربین‌های مخفی کاربردهای متعدد دارند، اما دوربین‌های معمولی گزینه بهتری برای تامین امنیت منزل به حساب می‌آیند، چرا که به راحتی دیده می‌شوند و مزاحمان و سارقان را از کار خود منصرف می‌کنند. 

دوربین‌های پرتابل (Standalone Cameras)

 هنگامی که تصمیم به خرید دوربین مداربسته می‌گیرید، امکان خرید «کیت» های امنیتی نیز وجود دارد که معمولا حاوی یک دستگاه ضبط (NVR یا DVR) و دو یا چند دوربین خواهند بود. پس از این، می‌شود دوربین‌هایی «افزونه» (Add-On) تهیه کرد و سیستم امنیتی را گسترش داد، اما به شرط اینکه با سیستم کنونی شما سازگار باشند. بنابراین اگر سیستم کنونی شما از دستگاه NVR کمک می‌گیرد، نیازی به دوربینی سازگار با NVR خواهید داشت.

یک راه دیگر هم، خرید دوربین‌های مستقل یا Standalone است که کاملا مستقل از دیگر سیستم‌های امنیتی عمل می‌کنند. در این حالت نیازی به نگرانی راجع به دستگاه ضبط نیست و دوربین شما از وای‌فای برای انتقال مستقیم داده به فضای ابری (Cloud) یا کارت حافظه SD و یا هردو کمک می‌گیرد. بنابراین اگر می‌خواهید سیستم امنیتی خود را در آینده گسترش دهید، لزوما نیازی به خرید همان دوربین و کیت سابق نخواهید داشت.

دوربین‌های مداربسته سیمی چطور کار می‌کنند؟

دوربین‌های مداربسته سیمی (Wired CCTV) از چند کابل برای تامین برق، اتصال اینترنت و مخابره ویدیو کمک می‌گیرند. کارکرد این دوربین‌ها به صورت کلی به دو شکل است:

·      دوربین‌های متکی بر اتصال BNC مستقیما به مدار الکتریکی متصل می‌شوند. این دوربین‌ها دو کابل دارند که یکی به دستگاه ضبط DVR وصل می‌شود و دیگری، دستگاه DVR را به روتر اینترنت متصل می‌کند. 

·      دوربین‌های متکی بر اتصالات اترنت (PoE) از کابلی به نام RJ45 بهره می‌برند که هم تامین انرژی و هم اتصال اینترنت را به صورت همزمان امکان‌پذیر می‌کند. این کابل، دوربین را به دستگاه ضبط NVR متصل می‌کند که خود به روتر اینترنت متصل است. 

ناگفته نماند که شمار زیادی از دوربین‌های سیمی، از قابلیت وای‌فای هم بهره می‌برند. این یعنی امکان انتقال داده تصویری هم به صورت سیمی و هم با ارتباط وای‌فای امکان‌پذیر است. علاوه بر این، دوربین‌های سیمی معمولا اتکا‌پذیرترین گزینه‌های بازار به حساب می‌آیند، اما فرایند نصب دشوارتر و پیچیده‌تری دارند.

دوربین‌های مداربسته وای‌فای چطور کار می‌کنند؟

دوربین‌های مداربسته وای‌فای (WiFi CCTV) - که تحت عنوان دوربین‌های هوشمند یا Smart هم شناخته می‌شوند - را معمولا با دوربین‌های بی‌سیم یا Wireless اشتباه می‌گیرند. این شائبه به این دلیل به وجود آمده که دوربین‌های وای‌فای، تصویر را به صورت بی‌سیم به موبایل، تبلت، کامپیوتر یا تلویزیون‌های هوشمند مخابره می‌کنند. اما دوربین وای‌فای شما همچنان نیاز به سیمی برای تامین برق خواهد داشت. 

نصب دوربین‌های وای‌فای از نصب گزینه‌های سیمی آسان‌تر است، اما در صورتی که سیگنال وای‌فای ضعیف باشد، عملکردشان به کلی مختل خواهد شد. برای حل این مشکل می‌توان از دستگاه‌های تقویت سیگنال وای‌فای کمک گرفت. 

دوربین‌های مداربسته بی‌سیم چطور کار می‌کنند؟

دوربین‌های بی‌سیم (Wire-Free CCTV) تنها دوربین‌هایی هستند که واقعا بدون هیچ سیمی به دست‌تان می‌رسند. این دوربین‌ها از باتری برای تامین انرژی کمک می‌گیرند و تصاویر را به صورت بی‌سیم به موبایل، تبلت، کامپیوتر و تلویزیون هوشمند مخابره می‌کنند. نصب این دوربین‌ها بی‌نهایت آسان است، چرا که می‌توانید آن‌ها را در هر جایی قرار دهید و نیاز به هیچ‌گونه سیم‌کشی الکتریکی نیست. تنها نقطه ضعف این است که باید باتری را هر چند وقت یک‌بار تعویض کنید. 

از سوی دیگر، اگر دوربین را در مناطق پر رفت و آمد قرار دهید و سنسورهای دوربین دائما فعال شوند، باتری هم با سرعت بیشتری تخلیه خواهد شد. این را هم فراموش نکنیم که کیفیت تصویر دوربین‌های بی‌سیم معمولا به خوبی باقی دوربین‌ها نیست، چرا که تصویر را برای حفظ باتری، فشرده‌سازی می‌کنند. بنابراین اگر راهنمای خرید دوربین مداربسته را برای تهیه چنین دوربین‌هایی می‌خوانید، پیشنهاد می‌کنیم به دنبال دوربین‌هایی بگردید که عمر باتری طولانی (یک سال) داشته باشند و از سوی دیگر، باتری‌های قابل شارژ برای آن‌ها بخرید. گاهی از اوقات، دوربین‌هایی مخصوص محیط بیرون و مجهز به پنل خورشیدی هم پیدا می‌شود که شما را از تعویض باتری یا شارژ دستگاه بی‌نیاز می‌کنند. 

راهنمای خرید دوربین مداربسته بیرونی 

اگر برای محافظت از فضای بیرونی ساختمان دارید، دوربین‌های امنیتی بیرونی (Outdoor Security Cameras) به خاطر مقاومت بالاتر و ضدآب بودن، گزینه بهتری نسبت به دوربین‌های داخلی به حساب می‌آیند. این دوربین‌ها می‌توانند از دمای بسیار بالا یا بسیار پایین جان سالم به در ببرند و در برابر باد، باران، برف و تگرگ مقاومت می‌کنند. برای تشخیص اینکه دوربین‌تان چقدر ضدآب است، باید به امتیازی IP (مخفف Ingress Protection) آن نگاه کنید. امتیاز IP نشان‌دهنده میزان مقاومت بدنه دستگاه در برابر آب و گرد و غبار است و به شکل «IPXX» نشان داده می‌شود. در این عبارت، جای هر X اعدادی قرار گرفته‌اند که معانی مختلف دارند:

·      اولین عدد ۵ یا ۶ خواهد بود که نشان‌دهنده میزان مقاومت بدنه در برابر گرد و غبار است. ۵ یعنی مقداری گرد و خاک وارد بدنه خواهد شد و ۶ یعنی بدنه کاملا در برابر غبار مقاوم است. 

·      دومین عدد ۵ یا ۶ یا ۷ خواهد بود و میزان مقاومت در برابر آب را نشان می‌دهد. عدد ۵ به معنی مقاومت در برابر آب است و عدد ۷ به معنی ضدآب بودن بدنه. 

هنگام انتخاب دوربین مداربسته بیرونی به بررسی این بپردازید که چگونه به برق و اینترنت متصل می‌شود. بهترین دوربین‌های بیرونی از وای‌فای برای اتصال به اینترنت استفاده می‌کنند، چرا که سیم‌کشی در محیط بیرون دشوار است. اگرچه اتصال سیمی برای تامین انرژی بهتر است، اما فرایند نصب را پیچیده می‌کند. بنابراین دوربین‌های بی‌سیم و باتری‌خور گزینه بهتری به حساب می‌آیند و راحت در محیط بیرونی نصب می‌شوند، اما باید حواس‌تان به میزان دسترس‌پذیری دوربین برای تعویض باتری هم باشد. 

از جمله قابلیت‌هایی که چنین دوربین‌هایی گاه با خود به همراه می‌آورند می‌توان به دید در شب، سنسورهای تشخیص حرکت و لنزهای فوق عریض اشاره کرد. برخی از این دوربین‌ها تصاویری با دامنه داینامیک بالا (HDR) ضبط می‌کنند و در صورت دسترسی به نمایشگرهای سازگار، حتی تاریک‌ترین نقاط تصویر هم وضوح قابل قبولی خواهند داشت. ناگفته نماند که شمار محدود از دوربین‌های بیرونی قادر به تشخیص حرارت هم هستند که تکنولوژی بهتری نسبت به تشخیص حرکت صرف به حساب می‌آید. ضمنا می‌توانید این دوربین‌ها را به اسپیکرهایی مجهز کنید که به محض تشخیص حرکت، اصوات گوناگون (مثلا صدای پارس سگ) تولید می‌کنند و مزاحمان را فراری می‌دهند. 

محل نصب ایده‌آل

بهترین محل نصب دوربین مداربسته بیرونی روی سطحی مقاوم و در ارتفاع حداقل ۳ متری است. به این ترتیب نه‌تنها به بهترین زاویه دید ممکن دسترسی خواهید یافت، بلکه دوربین را در نقطه‌ای دور از دسترس مزاحمان و سارقان قرار خواهید داد. تا جای ممکن دوربین خود را پشت اجسام گوناگون - مثلا شاخه‌های درخت یا بوته‌ها) قرار ندهید و مطمئن شوید زاویه نصب به‌گونه‌ای باشد که دید کامل بر رفت و آمدهای سطح زمین داشته باشید. 

اگرچه نصب دوربین‌های وای‌فای در محیط بیرون آسان‌تر است، اما گاهی از اوقات سیگنال وای‌فای در بیرون تضعیف می‌شود، خصوصا اگر دیوارهایی قطور میان مودم و دوربین داشته باشید. بنابراین به بررسی سیگنال اینترنت بپردازید و اگر به اندازه کافی قوی نبود، یا از دوربین‌های سیمی کمک بگیرید و یا تجهیزات تقویت سیگنال وای‌فای بخرید. 

راهنمای خرید دوربین مداربسته داخلی

اینکه کدام دوربین برای تامین امنیت منزل یا محل کار مناسب است، تا حد زیادی به ابعاد اتاق شما و کاربردهایی که برای دوربین متصور شده‌اید بستگی دارد. اگر نیاز به چند دوربین برای محیط‌های داخلی و خارجی دارید، می‌توانید کیت‌های CCTV را بخرید که حاوی چندین دوربین برای هر دو محیط هستند. این کیت‌ها معمولا مقرون به صرفه‌تر از خرید دوربین‌های واحد ظاهر می‌شوند. اما اگر تنها نیاز به یک دوربین برای محیط داخلی دارید، بهتر است به سراغ دوربین‌های صرفا داخلی (Indoor-Only) بروید که قیمت پایین‌تری نسبت به دوربین‌های بیرونی دارند. 

اگر می‌خواهید از دوربین برای شناسایی هویت سارقان و مزاحمان استفاده کنید، خرید دوربین‌های رزولوشن بالا (High Resolution) ضروری خواهد بود. رزولوشن براساس تعداد پیکسل‌ها سنجیده می‌شوند و حداقل رزولوشن پیشنهادی، 720p است. اما اگر نتایجی هرچه بهتر می‌خواهید، به سراغ دوربین‌های 1080p بروید. 

از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که می‌توان در دوربین‌های داخلی یافت می‌شود به دید در شب و سنسور تشخیص حرکت اشاره کرد. بازه دید (Viewing Range) که با واحد درجه اندازه‌گیری می‌شود هم موضوعی است که نیاز به توجه دارد. اتاق‌های بزرگ‌تر معمولا بیشترین نفع را از بازه‌های دید عریض‌تر می‌برند. 

در نهایت ناگفته نماند که دوربین‌های امنیتی هوشمند هم انتخابی معرکه برای محیط‌های داخلی به حساب می‌آیند. این دوربین‌ها از طریق وای‌فای به اینترنت متصل می‌شوند و تصاویر زنده را به هر نقطه‌ای از جهان مخابره می‌کنند. از سوی دیگر، هشدارهای امنیتی - مثلا زمانی که سنسور دوربین فعال می‌شود - از طریق اپلیکیشن به دست کاربر می‌رسند. از همین دوربین‌ها می‌شود برای حصول اطمینان از امنیت کسب‌وکار، اعضای خانواده و یا حیوانات خانگی نیز کمک گرفت. 

محل نصب ایده‌آل

برای دستیابی به بیشترین میدان دید ممکن لازم است دوربین‌های امنیتی داخلی را در ارتفاع بالا و کنج دیوارها نصب کنید. در حالت ایده‌آل، دوربین باید به سمت درهای اصلی نصب شود تا دیدی کامل بر افرادی داشته باشد که درون اتاق پا می‌گذارند. از سوی دیگر باید از تنظیم صحیح زاویه دوربین هم اطمینان حاصل کرد. اگر زاویه بیش از حد رو به بالا باشد، تنها از نیم‌تنه بالایی افراد فیلم‌برداری خواهد شد. 

اگر دوربین نیاز به سیم‌کشی دارد، نزدیک کنج دیوار به منبع انرژی را انتخاب کنید. از سوی دیگر ضروری است که دوربین را به خوبی روی سطح زیرین پیچ کنید تا به آسانی از آن جدا نشوند. علاوه بر موارد قبلی، لازم است مراقب تایش نور مستقیم یا بازتاب‌های نور هم باشید که می‌توانند کیفیت ویدیوها را کاهش دهند. اگر اتاقی نورگیر با تابش مستقیم آفتاب دارید، دوربین را به سمت مخالف نصب کنید. اگر هم تصمیم به نصب دوربین‌های وای‌فای گرفتید، سیگنال وای‌فای را از پیش بررسی کنید تا اختلالی در عملکرد کلی آن به وجود نیاید. 

دوربین‌های امنیتی مدرن چه ویژگی‌هایی دارند؟ 

هنگامی که تصمیم به خرید دوربین مداربسته می‌گیرید، مدل‌هایی متنوع و مجهز به قابلیت‌های گوناگون خواهید یافت. در ادامه راهنمای خرید دوربین مداربسته از این می‌گوییم که دوربین‌های مدرن چه قابلیت‌های متنوعی دارند و بسته به مدل انتخابی شما، چه نیازهایی را برطرف می‌کنند. 

·      دوربین‌های گردان: گاهی از اوقات با سارقانی روبه‌رو می‌شوید که در شناسایی نقاط کور مهارت دارند. دوربین‌های گردان یا Speed Dome یا PTZ دقیقا برای مقابله با همین موضوع طراحی شده‌اند. این دوربین‌ها به صورت ۳۶۰ درجه‌ای می‌چرخند و محیطی بسیار بزرگ را پوشش می‌دهند. برخی دوربین‌های گردان، از قابلیت دنبال کردن حرکت (Motion Tracking) هم پشتیبانی می‌کنند و بنابراین حرکات سارقان و مزاحمان احتمالی را دنبال خواهند کرد. ایراد بزرگ دوربین‌های گردان این است که تنها از زاویه دید شما فیلم‌برداری می‌کنند و تا زمانی که دوربین را نچرخانید، از باقی نقاط فیلم گرفته نمی‌شود. اگر برای مثال سارقان در دو نقطه از اتاق مشغول به کار باشند، دوربین تنها از یکی از آن‌ها فیلم خواهد گرفت. 

·      دوربین‌های مادون قرمز و دید در شب: دوربین‌های مادون قرمز یا Infrared از نورهای LED در دور تا دور مجهز شده‌اند تا در تاریکی شب هم به فیلم‌برداری ادامه دهند. با توجه به اینکه سارقان معمولا شب‌ها دست به کار می‌شوند، این قابلیت واقعا ارزشمند است. البته که کیفیت ساخت دوربین‌ها متفاوت است، اما اکثر آن‌ها در شرایط کم‌نور هم تصاویر باکیفیت و در تاریکی محض نیز ویدیوهایی قابل قبول ضبط می‌کنند. بزرگ‌ترین ایراد دوربین‌های دید در شب، فیلم‌برداری به صورت سیاه و سفید است و بنابراین نمی‌توانید چیزهایی مانند رنگ اتومبیل‌ها یا موی سارقان را تشخیص دهید. 

·      سنسورهای تشخیص حرکت: برخی دوربین‌ها به جای فیلم‌برداری مداوم، تنها زمانی مشغول به ضبط تصویر می‌شوند که سنسور تشخیص حرکت (Motion Sensor) آن‌ها، حرکاتی را شناسایی کرده باشد. این قابلیت به‌صورت خاص برای دوربین‌های مداربسته هوشمند مناسب است، زیرا همزمان با تشخیص حرکت، اعلان آن از طریق موبایل به دست شما خواهد رسید. از سوی دیگر نیاز به حافظه ذخیره‌سازی کمتری خواهید داشت و از این نظر هم در هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌کنید. بزرگ‌ترین اشکال دوربین‌های تشخیص حرکت، اعلانات اشتباهی است که به خاطر حرکت حیوانات، اتومبیل‌ها و حتی برگ‌هایی که با باد جابه‌جا می‌شوند به دست‌تان می‌رسد. اما در نظر داشته باشید که برخی دوربین‌های پیشرفته‌تر، قابلیت‌هایی برای نادیده گرفتن حرکت حیوانات و همینطور تشخیص چهره افراد ساکن در محل نیز دارند. 

·      دوربین‌های هوشمند: دوربین‌های هوشمند یا Smart از طریق وای‌فای به اینترنت وصل می‌شوند و به شما اجازه می‌دهند از طریق اپلیکیشنی روی گوشی، تبلت و یا کامپیوتر، از هرجایی به تصویر دوربین دسترسی داشته باشید. علاوه بر این، می‌توانید دوربین را به اسپیکر هوشمند خانگی متصل کنید و از طریق فرمان‌های صوتی، اعلانات را فعال و غیرفعال کنید. در واقع این دست از دوربین‌ها را می‌توان به سایر تجهیزات امنیتی هوشمند مانند آژیر هوشمند، دزدگیرهای چشمی و سنسورهای آتش و دود هم متصل کرد. ایراد این دوربین‌ها هم عدم دسترسی به تصاویر در اوقاتی است که اتصال اینترنت از دست رفته است. با این حال دوربین‌های هوشمند به فیلم‌برداری ادامه می‌دهند و می‌توانید فیلم‌ها را در زمانی دیگر تماشا کنید. 

راهنمای خرید دوربین مداربسته براساس محل نصب

پیش از خرید انواع دوربین‌های مداربسته، لازم است به محل نصب آن‌ها نیز فکر کرده باشید تا هم بهترین دید ممکن به دست آید و هم کسی قادر به دستکاری دوربین نباشد. در ادامه موثرترین ترفندهای شناسایی بهترین نقطه برای نصب دوربین مداربسته در منزل و محل کار را بررسی می‌کنیم. 

محاسبه تعداد دوربین‌های مورد نیاز

تعداد دوربین‌هایی که در خانه یا محل کسب‌وکار نصب می‌کنید به ابعاد ساختمان و همینطور سطح امنیت مورد نیاز بستگی دارد. در ادامه فهرستی از رایج‌ترین نقاط نصب دوربین‌های مداربسته را مطالعه خواهید کرد:

·      ورودی‌ها: یکی از اولین کارهای ضروری برای تامین امنیت هر ساختمانی، نصب دوربین‌‌های داخلی در ورودی‌های اصلی طبقه اول است. اما برای افزایش امنیت لازم است باقی ورودی‌ها را نیز تحت نظر داشته باشید، برای مثال می‌شود به درهای پشتی و کناری یا درهای منتهی به حیاط اشاره کرد. 

·      راهروها: از آن‌جایی که اکثر اتاق‌ها از طریق راهرو به یکدیگر متصل می‌شوند، با تعبیه دوربین در این اتاق هم مزاحمان و سارقان را فراری خواهید داد. 

·      پنجره‌های طبقه اول و پنجره‌های دور از خیابان: اگر سارقان بخواهند از طریق پنجره وارد ساختمان شوند، به سراغ پنجره‌هایی خواهند رفت که دور از خیابان‌های اصلی باشند. بنابراین می‌توانید دوربین‌ها را پشت یا مقابل پنجره‌ها قرار دهید و آن‌ها را پایش کنید. 

·      اتاق هال اصلی: سارقان به احتمال فراوان به دنبال اشیای ارزشمندی می‌گردند که در محیط‌های مشترک مانند اتاق هال یا آشپزخانه قرار گرفته‌اند. بنابراین نصب دوربین در این نقاط ارزش‌اش را خواهد داشت. 

·       پارکینگ و حیاط: از دوربین‌های بیرونی می‌شود برای تامین امنیت اتومبیل‌ها یا هر چیز ارزشمند دیگری که در پارکینگ و حیاط دارید کمک گرفت. اما باید مراقب باشید که دوربین‌ها به فضاهای عمومی - مانند کوچه‌ها و خیابان‌ها -دید نداشته باشند و حریم خصوصی دیگران را نقض نکنند. به صورت مشابه، برای حفاظت از حریم شخصی دیگران، نصب دوربین در اتاق خواب و دستشویی و حمام پیشنهاد نمی‌شود. 

بعد از محاسبه تعداد دوربین‌های مداربسته مورد نیاز، باید به بررسی این بپردازید که آیا تجهیزاتی که برای خریدشان برنامه‌ریزی کرده‌اید با یکدیگر سازگاری کامل دارند یا خیر. علاوه بر این لازم است به این فکر کنید که آیا در آینده به دوربین‌های بیشتری نیاز خواهید داشت یا خیر.

آن دسته از سیستم‌های مداربسته‌ای که از دستگاه‌های ضبط DVR یا NVR کمک می‌گیرند، با محدودیتی خاص از نظر تعداد پورت‌ها و کانال‌های در دسترس روی دستگاه ضبط روبه‌رو خواهند شد. هر پورت، از تنها یک دوربین پشتیبانی می‌کند. دستگاه‌های DVR امروزی با ۴، ۸، ۱۶ یا ۳۲ پورت روانه بازار می‌شوند، اما تعداد پورت‌ها روی دستگاه‌های NVR به ۶۴ مورد نیز می‌رسد. اگر سیستم امنیتی خود را به صورت کیت تهیه کنید، گاهی از اوقات تعداد پورت‌ها صرفا به اندازه دوربین‌های همراه آن خواهند بود، اما گاهی هم پورت‌هایی اضافه پیدا خواهید کرد. بنابراین همیشه مشخصات محصولات را به دقت بخوانید تا مطمئن شوید در صورت نیاز، در آینده هم به پورت‌هایی اضافه دسترسی خواهید داشت. 

اکثر دوربین‌های مداربسته هوشمند و دوربین‌های مستقل از چنین محدودیت‌هایی رنج نمی‌برند. با این حال برخی از آن‌ها را باید به یک سوییچ هوشمند متصل کنید.

راهنمای خرید دوربین مداربسته و حافظه‌های سازگار

حالا که تمام دانستنی‌های بنیادین راجع به سیستم‌های مداربسته را بررسی کرده‌ایم، باید به یکی دیگر از ابعاد مهم در چنین سیستم‌هایی بپردازیم: حافظه ذخیره‌سازی ویدیو. بسته به اینکه چه نیازهایی دارید، می‌توانید به سراغ اشکال مختلفی از حافظه‌های ذخیره‌سازی بروید که آن‌ها را در ادامه بررسی می‌کنیم.

ذخیره‌سازی ابری در برابر ذخیره‌سازی در حافظه داخلی

در صورتی که برای دوربین مداربسته خود از حافظه داخلی کمک بگیرید، تصاویر درون یک هارد درایو داخلی، دستگاه ضبط DVR یا NVR، کارت‌های حافظه SD و یا فلش‌های USB ذخیره خواهند شد. این امن‌ترین روش برای نگهداری داده است، چرا که دسترسی به هارد درایو شما برای دیگران آسان نیست. 

اما حافظه‌های داخلی از دو مشکل قابل توجه رنج می‌برند. نخستین مشکل اینکه فضای ذخیره‌سازی در دسترس محدود است. زمانی که به سقف ظرفیت حافظه برسید یا باید هارد درایوی جدید تهیه کنید و یا به حذف ویدیوهای قدیمی مشغول شوید. دومین عیب هم اینکه در صورت کرش کردن سیستم یا معیوب شدن هارد درایو، تمام داده را از دست خواهید داد. 

در صورتی که به جای حافظه‌‌های محلی به سراغ فضای ذخیره‌سازی ابری (Cloud-Based Storage) بروید، تصاویر به صورت خودکار در سرورهای ابری مورد نظرتان آپلود خواهند شد. به این ترتیب، داده‌هایی ایمن‌تر خواهید داشت که به این راحتی‌ها از دست نمی‌روند. اما مثل هر سیستمی مبتنی بر اینترنت دیگری، فضاهای ابری در خطر هک شدن هستند و ممکن است شما را با دردسرهایی متفاوت روبه‌رو کنند. از سوی دیگر لازم است بابت اشتراک ماهانه سرویس‌های ذخیره‌سازی ابری پول بدهید و هرچقدر پول کمتری بپردازید نیز به فضای کمتری برای ذخیره‌سازی دسترسی خواهید داشت. 

در نهایت باید افزود خیلی از دوربین‌های مداربسته بازار از هر دو روش ذخیره‌سازی پشتیبانی می‌کنند و اگر یک مورد با مشکل روبه‌رو شود، می‌توانید فورا به سراغ مورد دیگر بروید. 

دستگاه‌های DVRو NVR

دستگاه‌های DVR (مخفف Digital Video Recorder) و NVR (مخفف Network Video Recorder) را می‌توان دستگاه‌هایی مجهز به حافظه داخلی توصیف کرد. هنگام خرید دوربین مداربسته‌ای که از یکی از این سیستم‌ها بهره می‌برد، بسیار مهم است که به ظرفیت حافظه توجه نشان دهید که می‌تواند بین ۵۰۰ گیگابایت تا ۱۰ ترابایت متغیر باشد. 

حداکثر مدت‌زمان ویدیوهایی که ذخیره می‌شوند به عوامل مختلف - مانند رزولوشن ویدیو و میزان فشرده‌سازی آن - بستگی خواهد داشت. برای مثال اگر ویدیوها با رزولوشن 720p ضبط شوند و نه 1080p، می‌توانید ویدیوهایی هرچه بیشتر را ذخیره کنید. به صورت میانگین، حافظه ۵۰۰ گیگابایتی می‌تواند به اندازه حدود ۲۵ روز تصویربرداری، فیلم در خود نگه دارد و این رقم برای حافظه ۲ ترابایتی به ۶۰ روز می‌رسد. زمانی هم که حافظه پر شود، دستگاه ضبط به صورت خودکار، ویدیوهای جدید را جایگزین قدیمی‌ترین ویدیوها می‌کند. 

پرداخت هزینه بابت ظرفیت ذخیره‌سازی

شمار قابل توجهی از دوربین‌های وای‌فای بازار از فضای ذخیره‌سازی ابری کمک می‌گیرند، اما ظرفیتی که به صورت رایگان در اختیار شما می‌گذارند متغیر است. برخی شرکت‌ها ظرفیت‌هایی سخاوتمندانه در اختیارتان می‌گذارند و برخی دیگر به کمترین میزان ممکن بسنده می‌کنند. در این حالت امکان افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی وجود دارد، اما باید به پرداخت هزینه بابت اشتراک‌های ماهانه تن بدهید. بنابراین تمام ابعاد ماجرا را پیش از خرید سیستم مورد نظر خود بررسی کنید. 

سوالاتی که باید پیش از خرید دوربین مداربسته از خود بپرسیم

همانطور که با مطالعه این راهنمای خرید دوربین مداربسته متوجه شده‌اید، پیش از نهایی کردن خرید خود لازم است به جزییات بسیار زیادی توجه نشان دهید. در ادامه به سوالاتی می‌پردازیم که پیش از خرید هر سیستمی باید از خودتان بپرسید. 

رزولوشن مورد نیاز چقدر است؟

برای دسترسی به تصاویری واضح از چهره افراد یا پلاک اتومبیل‌ها و یا هر جزییات ضروری دیگری، نیاز به فیلم‌برداری باکیفیت خواهید داشت. بنابراین پیش از هر چیز رزولوشن دوربین - که با واحد پیکسل شمارش می‌شود - را بررسی کنید. هرچه رزولوشن بالاتر باشد، ویدیوهایی باکیفیت‌تر ضبط خواهد شد. در کمترین حالت باید به سراغ دوربین‌هایی با رزولوشن 720p بروید، اما انبوهی دوربین دیگر نیز در بازار داریم که ویدیوهای 1080p یا حتی 4K ضبط می‌کنند و گزینه‌ای ایده‌آل برای فیلم‌برداری از مسافت دور یا زوم روی تصویر به حساب می‌آیند. 

آیا نیازی به ضبط صدا و مکالمه دوطرفه دارم؟

در صورتی نیازمند ضبط صدا همراه با فیلم‌ها باشید، باید به سراغ دوربینی با میکروفون داخلی بروید. خیلی از دوربین‌های وای‌فای امروزی هم اسپیکرهایی داخلی دارند که در همراهی با اپلیکیشن موبایل، امکان مکالمه دوطرفه را با افراد مقابل دوربین مهیا می‌کنند. 

آیا به اعلان‌های تشخیص حرکت نیاز دارم؟

توانایی مشاهده تصاویر در هر زمانی - به خصوص بعد از وقوع سرقت - بسیار مهم است. اما مهم‌تر از آن، دریافت اعلان و هشدار درست در لحظه وقوع سرقت است. دوربین‌های امنیتی وای‌فای گاهی همراه با پشتیبانی از اعلان‌های خطر و تشخیص حرکت از راه می‌رسند. این یعنی زمانی که سنسورهای دستگاه هرگونه حرکتی را در محل شناسایی می‌کنند، پیام آن از طریق موبایل به دست شما خواهد رسید و می‌توانید فورا با پلیس ارتباط برقرار کنید. 

آیا می‌خواهم دوربین را به لوازم هوشمند خانگی متصل کنم؟

اگر اهل تکنولوژی هستید و خانه خود را با لوازم هوشمند پر کرده‌اید، می‌توانید به بررسی میزان سازگاری آن‌ها با دوربین‌های مداربسته هوشمند بپردازید. برای مثال سیستم‌های مداربسته هوشمند را می‌شود به اسپیکرهای هوشمند گوناگون مانند Alexa و Google Home متصل و آن‌ها را از طریق فرمان‌های صوتی کنترل کرد. گاهی دیگر هم امکان اتصال دوربین به هاب هوشمند خانه وجود دارد که اجازه می‌دهد برخی فرایندها را اتوماسیون کنید. مثلا می‌توان کاری کرد که به محض تشخیص حرکت از سوی دوربین، چراغی به‌خصوص در خانه روشن شود. 

بازه دید دوربین چقدر است؟

دوربین‌های امنیتی قرار نیست عملکرد درست مشابه چشم انسان داشته باشند. این دوربین‌ها میدان و بازه دید مشخصی دارند که معمولا در کمترین حالت بین ۲۰ تا ۲۵ متر است. هرچه بازه دید دوربین شما بیشتر باشد، فضای بیشتری را در سطح زمین پوشش خواهد داد و جزییات بیشتری را به نمایش درخواهد آورد که گاهی برای شناسایی مزاحمان و سارقان ضروری هستند. 

نوع حافظه و ظرفیت آن چیست و چقدر است؟

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، به روش‌های مختلف می‌توان فیلم‌های دوربین را ذخیره کرد. یکی از ساده‌ترین کارها، خرید دوربین‌هایی است که درگاه کارت حافظه SD دارند و به شما آزادی عمل کامل می‌دهند. به این ترتیب، می‌توانید کارت‌هایی با ظرفیت بین ۳۲ گیگابایت تا ۱ ترابایت را به دلخواه خود در دوربین قرار دهید. یک راهکار دیگر، استفاده از دستگاه DVR یا استفاده از هارد درایو اکسترنال است. هارد درایوهای اکسترنال کم‌هزینه‌تر از DVR خواهند بود، اما هر دو روش مجموعه‌ای از مزایا و معایب را به همراه می‌آورند. 

آیا نصب و راه‌اندازی دوربین آسان است؟

مگر اینکه بخواهید فرایند نصب و راه‌اندازی را به متخصصین دیجی‌کالا سرویس بسپارید، باید به بررسی این موضوع مشغول شوید که آیا دوربین مد نظرتان به سادگی نصب می‌شود یا خیر. از مهم‌ترین مواردی که باید به آن‌ها دقت داشت می‌شود به زاویه نصب، راه‌اندازی دوربین و سیستم‌های متصل آن و مواردی از این دست اشاره کرد. اگر دوربین لنزی ثابت داشته باشد، باید به‌گونه‌ای نصب شود که بیشترین فضا را پوشش دهد و نقطه کوری نداشته باشد. 

آیا نیاز به مقاومت در برابر آب و گرد و غبار دارم؟

همانطور که در بخش‌های ابتدایی راهنمای خرید دوربین مداربسته اشاره کردیم، بسته به نیازهای امنیتی خود می‌توانید به سراغ دوربین‌های مناسب برای محیط‌های داخلی یا بیرونی بروید. اگر تصمیم به خرید دوربین بیرونی گرفتید، بهتر است به سراغ گزینه‌های ضدآب بروید تا با برف و باران آسیب نبینند. 

تعداد LEDهای مادون قرمز دوربین چقدر است؟

اگر فیلم‌برداری در تاریکی شب را جدی می‌گیرید، خرید دوربین‌های مجهز به قابلیت دید در شب ضروری خواهد بود. هنگام خرید این نوع از دوربین‌ها نیز باید ببینید تعداد LED های مادون قرمز تعبیه‌شده دور تا دور لنز چقدر است. هرچه تعداد LEDها بیشتر باشد، دیددر شب بهتری به دست خواهید آورد. 

چه تجهیزاتی در جعبه قرار گرفته است؟

مورد بعدی، بررسی تجهیزاتی است که درون بسته‌بندی دوربین مداربسته مورد نظرتان قرار گرفته است. برای مثال انواع کابل‌ها، پیچ‌ها، پایه‌های نگهدارنده و مواردی از این دست را در جعبه دوربین پیدا خواهید کرد. برخی دوربین‌ها هم بدون آداپتور برق عرضه می‌شوند و باید آداپتور را جداگانه بخرید. 

شرایط گارانتی دوربین چگونه است؟

بسته به مدل دوربین و شرکت سازنده، با شرایط‌های گارانتی گوناگون روبه‌رو خواهید شد. برای مثال برخی گارانتی‌ها تنها یک سال دستگاه را تحت پوشش دارند و برخی دیگر هم عملکرد دستگاه را برای سه سال یا حتی بیشتر تضمین می‌کنند. پیشنهاد می‌شود دوربینی با گارانتی حداقل یک‌ساله بخرید تا خیال‌تان از ایرادات کارخانه‌ای بالقوه راحت باشد.