چطور کشور سازنده گوشی را پیدا کنیم ؟

 زمان مطالعه: 4 دقیقه
گاهی از اوقات گوشی‌های یکسان، با جزییات سخت‌افزاری اندک متفاوت در کشورهای مختلف عرضه می‌شوند.

ساده‌ترین راه تشخیص کشور مبدا با کد IMEI

این روزها میلیاردها تبلت و گوشی هوشمند در بازار جهانی داریم که طبیعتا با گستره وسیعی از مشخصات فنی و کیفیت‌های ساخت گوناگون از راه می‌رسند. اگرچه اکثر اوقات با خرید گوشی‌های برندهای معتبر می‌توانید خیالی آسوده از کیفیت گوشی داشته باشید، گاهی از اوقات گوشی‌های یکسان، با جزییات سخت‌افزاری اندک متفاوت در کشورهای مختلف عرضه می‌شوند و بنابراین دانستن اینکه چطور کشور سازنده گوشی را پیدا کنیم اهمیت فراوان دارد. در ادامه شما را با ساده‌ترین روش انجام این کار و همین‌طور روشی جایگزین در گوشی‌های آیفون آشنا می‌کنیم. 

به چه دلایلی لازم است کشور سازنده گوشی را پیدا کنیم؟

اگرچه اکثر گوشی‌های بازار در کشور چین تولید شده‌اند، با بررسی اطلاعات شرکت سازنده موبایل خود به اطلاعات جالب توجهی دست پیدا خواهید کرد. برای مثال آیفون‌های اپل در برخی کشورها همراه با دو درگاه سیم کارت فیزیکی عرضه می‌شوند و برای تشخیص این  موضوع، باید کشور سازنده را بشناسید. همین موضوع راجع به جزییات سخت‌افزاری (مانند حافظه رم و فرکانس پردازنده) در برخی گوشی‌های اندرویدی هم مصداق دارد. 

برخی از مردم اما دلایلی دیگر برای پیدا کردن کشور سازنده گوشی‌ها دارند و می‌خواهند از کیفیت ساخت هر دستگاه باخبر شوند. اگرچه برندهای معتبر به زنجیره تامین محصولات خود در کشورهای گوناگون توجه نشان می‌دهند و کارخانه‌ها را مجبور به پیروی از استانداردهای مشخص می‌کنند، در گذر زمان اثبات شده که تولیدکنندگان حاضر در برخی کشورها، محصولات باکیفیت‌تر و بادوام‌تر می‌سازند. 

علاوه بر موارد مربوط به کیفیت ساخت، یکی دیگر از دغدغه‌های بالقوه مشتریان، شرایط کاری کارخانه‌های تولید گوشی در برخی کشورها است. تا به امروز بارها اخبار مربوط به شرایط غیرانسانی کار در کارخانه‌های برخی کشورهای جهان به گوش رسیده و بعضی از مردم ترجیح می‌دهند بدانند گوشی خود را از چه منبعی به دست می‌آورند. 

چطور کشور سازنده گوشی را پیدا کنیم ؟

ساده‌ترین راه پیدا کردن کشور سازنده تمام دستگاه‌هایی که قابلیت اتصال به شبکه‌های مخابراتی دارند، استفاده از کدی منحصر به فرد به نام IMEI است. تمام گوشی‌های هوشمند و همینطور تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌هایی که از سیم کارت پشتیبانی می‌کنند، یک کد IMEI به‌خصوص دارند که کاربردهای گوناگون از خود به نمایش می‌گذارد، از جمله کمک به پیدا کردن کشور سازنده، تشخیص گوشی تعمیری سامسونگ و سایر برندها و حتی شناسایی گوشی اصل از فیک


عبارت IMEI مخفف Internation Mobile Equipment Identity است. این عدد ۱۵ رقمی را می‌توانید روی جعبه دستگاه و یا در بخش تنظیمات گوشی پیدا کنید. روش‌های پیدا کردن کد IMEI گوشی را پیش‌تر در بلاگ دیجی‌کالا سرویس توضیح داده‌ایم. 

 نکته مهم اینکه تمام گوشی‌های هوشمند از این کد بهره‌مند شده‌اند، بنابراین فرقی ندارد که از گوشی‌های برند سامسونگ و اپل استفاده می‌کنید یا هواوی، شیائومی، ردمی، اوپو، ال‌جی، موتورولا، لنوو یا نوکیا. 

برای اینکه ذهنیتی بهتر از ماجرا به دست آورید، کد IMEI چنین ساختاری دارد: 

861181041053862

در این کد ۱۵ رقمی، اعداد هفتم و هشتم (مطابق اعداد قرمز رنگ در مثال بالا) نشان‌دهنده کشور مبدا - و یا به عبارت دیگر، کشوری که گوشی در آن ساخته و یا اسمبل شده - دستگاه هستند. بعد از پیدا کردن IMEI گوشی و اعداد هفتم و هشتم آن، می‌توانید از فهرست زیر برای تشخیص کشور سازنده و کیفیت ساخت احتمالی آن کمک بگیرید.

کیفیت ساخت بالقوه

کشور مبدا (سازنده)

اعداد هفتم و هشتم 

بالاترین کیفیت

کارخانه اصلی شرکت سازنده

00

عالی

فنلاند

01 / 10 / 70 / 91

معقول

امارات / هند

02

بهترین

فرانسه / کانادا

03 / 04

خوب

کره / چین

03 / 30

خوب

چین / هنگ کنگ

04 / 40

خوب

برزیل / آمریکا / فنلاند

05 / 50

خوب

هنگ کنگ / چین / مکزیک

06 / 60

معقول

آلمان

07 / 08 / 80 / 20

معقول

هند

09

بد

آذربایجان

13

معقول

سنگاپور

18

معقول

انگلیس

41 / 44

بسیار خوب

آمریکا

67

بد

مالزی

71

معقول

اروگوئه

80

به همین سادگی به پاسخ این سوال که چطور کشور سازنده گوشی را پیدا می‌کنیم می‌رسیم و کیفیت ساخت بالقوه آن را تشخیص می‌دهیم. در نظر داشته باشید که کدهای بالا را در IMEI اکثر تولیدکنندگان معتبر گوشی پیدا خواهید کرد، اما ممکن است چند برند نوظهور یا کم‌تر شناخته‌شده از این قاعده پیروی نکنند. 

چطور کشور سازنده گوشی آیفون را پیدا کنیم؟

اگرچه روش بالا صرفا به گوشی‌های اندرویدی محدود نمی‌شود و برای گوشی‌های آیفون هم می‌توانید از آن استفاده کنید، یک راه دیگر برای تشخیص کشور مبدا این دیوایس‌ها وجود دارد. در این روش به جای کد IMEI، از «شماره مدل» یا «Model Number» گوشی آیفون خود کمک می‌گیریم. برای پیدا کردن شماره مدل گوشی، گام‌های زیر را در پیش بگیرید:

  • روش گوشی آیفون خود به تنظیمات (Settings) بروید.
  • گزینه General را انتخاب کنید.
  • روی دکمه About بزنید. 
  • حالا در کنار بخش Model Number، شاهد حروف و اعدادی درهم‌ریخته خواهید بود.


دو حرف پیش از خط مورب یا «اسلش» (/) را یادداشت کنید و با کدهای کشورهای سازنده آیفون که در پایین آورده‌ایم، تطبیق دهید:

کشور

کد 

کانادا

A

مصر، اردن، قطر، عربستان سعودی، امارات

AB

ایرلند، انگلیس

B

بلغارستان

BG

برزیل (اسمبل در برزیل)

BR

انگلیس

BT

بززیل (اسمبل‌شده در چین)

BZ

کانادا

C و CL

چین

CH

پاراگوئه

CI

کرواسی و اروگوئه

CM

کرواسی

CR

جمهوری چک، اسلواکی

CS

اسلواکی

CN

جمهوری چک

CZ

آلمان

D و DM

اتریش، آلمان، هلند

DN

مکزیک

E

استونی

EE

استونی، لاتویا

EL

ایرلند

ER

استونی

ET

فرانسه

F

فرانسه، لوکزامبورگ

FB

اتریش، بیختنشتاین، سوییس

FD

فنلاند

FS

یونان

GB

اروگوئه

GH

پرتتغال

GP

یونان

GR

اراوگوئه، بلغارستان

HC

هند

HN

ایتالیا

IP

ژاپن

J و JP

ایتالیا، پرتغال

IP

اندونزی

ID

سوئد

K

چین، کره جنوبی

KH

دانمارک، نروژ

KN

فنلاند، سوئد

KS

باربادوس، جمهوری دومینیکن، کلمبیا، کاستاریکا، اکوادور، ال سالوادور، گواتمالا، هندوراس، نیکاراگوئه، پاناما، پرو، پورتو ریکو

LA

آرژانتین

LE

اآمریکا

LL

لهستان

LP

لیتوانی

LT

لاتویا

LV

شیلی، پاراگوئه، اروگوئه

LZ

اروگوئه

MG

آلبانی، مقدونیه، مونته نگرو

MM

مالزی

MY

هلند

ND

بلژیک، فرانسه، لوکزامبورگ، پرتغال

NF

لهستان، فنلاند

PK

لهستان

PL و PM

پرتغال

PO

جمهوری فیلیپین

PP

اسپانیا

PY

روسیه

QB

دانمارک، ایسلند، نروژ، سوئد

QN

ایتالیا، پرتغال، اسپانیا

QL

رومانی

RO

روسیه

RP

مالدووا، روسیه

RR

روسیه

RS و RU

قزاقستان، روسیه

RM

قزاقستان

RK

صربستان

SE

اسلواکی

SL

آفریقای جنوبی

SO

اکراین

SU

ایتالیا

T

تایوان

TA

تایلند

TH

ترکیه

TU

ایتالیا

TY

ویتنام

VN

استرالیا، نیوزلند

X

اسپانیا

Y

سنگاپور

ZA

اتریش، بلژیک، فرانسه، آلمان، لوکزامبورگ، موناکو، هلند، سوییس

ZD

دانمارک

ZG

انگلیس

ZO

هنگ کنگ، ماکائو

ZP

جاماییکا

ZQ

 جمع‌بندی و پاسخ به سوالات متداول پیرامون اینکه چطور کشور سازنده گوشی را پیدا کنیم

در این مطلب، با ساده‌ترین روش پیدا کردن کشور سازنده گوشی آشنا شدید و از سوی دیگر، روشی متفاوت برای گوشی‌های آیفون را نیز پوشش دادیم. در صورتی که هنوز سوالاتی بی‌پاسخ دارید، در ادامه برخی از پرتکرارترین سوالات کاربران را بررسی کرده‌ایم. 

کد IMEI چیست و چطور به پیدا کردن کشور سازنده گوشی کمک می‌رساند؟

کد IMEI کدی ۱۵ رقمی و منحصر به فرد است که به تک‌تک گوشی‌های ساخته‌شده در جهان اختصاص می‌یابد. با استفاده از این کد، انبوهی اطلاعات ارزشمند راجع به گوشی خود به دست خواهید آورد. برای مثال شش رقم ابتدایی می‌توانند شرکت سازنده و مدل دستگاه را نشان دهند و اعداد هفتم و هشتم هم به کشور تولیدکننده مربوط می‌شوند. ناگفته نماند که با استفاده از همین کد می‌توانید به استعلام گارانتی موبایل خود از طریق ابزار استعلام گارانتی دیجی‌کالا سرویس نیز مشغول شوید. 

چطور کد IMEI گوشی خود را پیدا کنیم؟

یکی از ساده‌ترین روش‌های پیدا کردن IMEI گوشی، شماره‌گیری *#06# در اپلیکیشن تماس تلفنی گوشی است و فورا شاهد کد IMEI خود خواهید بود. علاوه بر این، همین کد را روی جعبه دستگاه، زیر باتری و درون تنظیمات گوشی نیز پیدا خواهید کرد. 


از طریق چه سایت‌هایی و چگونه کشور سازنده گوشی را پیدا کنیم ؟

این روزها سایت‌های معتبری داریم که به شما در پیدا کردن کشور سازنده گوشی، براساس کد IMEI کمک می‌کنند. از جمله این سایت‌ها می‌شود به IMEI.info و IMEI24.com و Swappa.com اشاره کرد. پیشنهاد می‌کنیم برای پیدا کردن اطلاعات مورد نظر خود از این سایت‌ها کمک بگیرید و به سراغ سایت‌های متفرقه و کمتر معتبر نروید، زیرا IMEI جزو آن دسته از اطلاعات شخصی است که نباید با افراد اشتباه به اشتراک گذاشته شود. 

آیا کشور سازنده گوشی روی کیفیت و عملکرد آن تاثیر می‌گذارد؟

خیر، کشور سازنده گوشی شما قرار نیست لزوما روی عملکرد یا کیفیت آن تاثیر بگذارد. اما گاهی از اوقات لازم است کشور مبدا گوشی را بدانید تا در صورت نیاز به تعمیرات موبایل، قطعات یدکی مناسب را برای آن بیابید. از سوی دیگر، کارخانه‌های برخی کشورها به ارائه گوشی‌هایی با بالاترین سطح کیفیت و طولانی‌ترین عمر شهرت دارند و شاید بخواهید گوشی ساخت آن‌ها را تهیه کنید.