برگرداندن فایل حذف شده از سطل آشغال گوشی به ۹ روش موثر

 زمان مطالعه: 5 دقیقه
آیا برگرداندن فایل حذف شده از سطل آشغال گوشی امکان‌پذیر است؟

برگرداندن فایل حذف شده از سطل آشغال گوشی به ۹ روش موثر

گاهی اوقات با یک حرکت اشتباه، یک خرابی جزیی و شاید هنگام کار با نرم‌افزاری که به درستی کار نمی‌کند، فایل‌های ضروری گوشی از دست می‌روند. اما خبر خوب اینکه اگر مدت‌زمانی طولانی از حذف فایل نگذشته باشد، تا پایان این مقاله یک روش برای بازگردانی آن پیدا خواهید کرد. متاسفانه هیچ روش واحدی برای برگرداندن فایل حذف شده از سطل آشغال گوشی وجود ندارد. بنابراین ضروری است که روش‌های مختلف کار را بررسی و با آن‌ها آزمون‌وخطا کنید. در ادامه با ۹ روش موثر آشنا می‌شوید که به شما در بازگردانی فایل‌های حذف شده از روی گوشی‌های اندروید کمک می‌کنند.

آیا برگرداندن فایل حذف شده از سطل آشغال گوشی امکان‌پذیر است؟

بله، خوشبختانه به روش‌های گوناگونی می‌شود فایل‌های از دست رفته را به گوشی‌های اندروید بازگرداند:

  • اکثر اوقات فایل همچنان در دسترس است اما پنهان (Hidden) شده است.
  • اگر این‌طور نباشد، امکان دارد از فایل‌ها در سرویس‌های ذخیره‌سازی ابری مانند Google Drive و Dropbox بکاپ گرفته شده باشد. 
  • حتی در بدترین وضعیت‌ها و زمانی که فایل‌ها واقعا حذف شده‌اند هم نرم‌افزارهایی برای بازگردانی فایل داریم که کاربردی ظاهر می‌شوند، اما به این شرط که فورا از آن‌ها کمک بگیرید. 

درست مثل کامپیوترهای ویندوز و لینوکس، وقتی فایل از گوشی اندرویدی «حذف» یا «Delete» می‌شود، به صورت کامل از روی حافظه داخلی محو نشده است. در عوض سیستم عامل اندروید، آن بخش از حافظه را به عنوان «فضای در دسترس» علامت می‌زند و فایل‌هایی دیگر را جایگزین فایل حذفی می‌کند. 

اما برخلاف آنچه برخی اپلیکیشن‌ها ادعای انجام دادنش را می‌کنند، بدون دسترسی روت به احتمال فراوان نتوانید فایل‌ها را بازگردانید. این را نیز فراموش نکنید که فایل‌های حذفی، بالاخره یک روز به صورت کامل از بین خواهند رفت و زمانی بیشترین شانس را برای بازگردانی فایل دارید که مدت زیادی از حذف آن نگذشته باشد. 

آیا برگرداندن فایل‌های حذف‌شده از حافظه داخلی با حافظه خارجی تفاوتی دارد؟

تقریبا تمام گوشی‌های اندرویدی امروزی دو نوع حافظه برای ذخیره‌سازی فایل در اختیارتان می‌گذارند: حافظه داخلی (Internal) و خارجی (External).

  • حافظه داخلی از چیپ‌های حافظه‌ای تشکیل شده که مستقیما درون دستگاه قرار گرفته‌اند. هم سیستم عامل و هم تمام فایل‌های اضافی (مانند اپلیکیشن‌ها و فولدرهای کاربر) در اینجا ذخیره می‌شوند.
  • حافظه خارجی به تمام تجهیزات جانبی گوناگونی گفته می‌شود که ظرفیت حافظه دستگاه را افزایش می‌دهند، مانند کارت‌های حافظه Micro SD و فلش‌های USB.

در نسخه‌های مدرن اندروید می‌توانید دسترسی نامحدود به حافظه خارجی داشته باشید. برای مثال می‌شود کارت Micro SD را به کامپیوتر متصل کرد و به تمام فایل‌ها دسترسی داشت. اما حافظه داخلی به این راحتی در دسترس نیست تا امنیت کاربران اندروید تضمین شود. به همین خاطر است که پیشنهاد می‌شود برای برگرداندن فایل حذف شده از سطل آشغال گوشی به «روت» (Root) - و به عبارت دیگر، فایل‌های سیستمی موبایل - دسترسی داشته باشید. 

برگرداندن فایل حذفی از گوشی روت‌شده چه فرقی با گوشی روت‌نشده دارد؟

درست به خاطر محدودیت‌هایی که در بخش قبلی به آن‌ها اشاره کردیم، برای دستیابی به بهترین نتیجه در فرایند بازگردانی فایل‌ها، نیاز به روت کردن دستگاه دارید. عبارت «روت» از دنیای لینوکس می‌آید و «روت» به حساب پیش‌فرض مدیر سیستم گفته می‌شود. بنابراین حساب روت دسترسی کامل و نامحدود به تمام اجزای دستگاه دارد.

اما درست مانند لینوکس، پیشنهاد می‌شود کاربران عادی از حساب‌هایی محدودتر استفاده کنند، زیرا در حالت روت احتمال اینکه اشتباهی رخ دهد و برخی از کارکردها متوقف شوند بالا می‌رود. برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی، حساب روت اندروید به صورت‌ پیش‌فرض غیرفعال است. 

بنابراین با پشت سر گذاشتن فرایند «روت»، دسترسی‌های مدیریتی به دستگاه را به دست می‌آورید و می‌توانید هرکاری که دوست دارید انجام دهید. فقط فراموش نکنید که روت کردن دستگاه به معنی باطل کردن گارانتی آن نیز خواهد بود. 

بهترین روش‌های برگرداندن فایل حذف شده از سطل آشغال گوشی

تجربه نشان داده که اکثر مواقعی که فایل‌های خود را پیدا نمی‌کنید، همچنان قادر به یافتن آن‌ها در جایی از حافظه گوشی اندروید خواهید بود. اما بازگردانی فایل‌ها شرایطی دیگر است و به فاکتورهای گوناگون بستگی دارد:

  • فایل‌ها در چه جایی ذخیره شده بودند؟
  • آیا از سرویس‌های بکاپ‌گیری در حافظه ابری استفاده می‌کردید؟
  • آیا از فایل‌های خود بکاپ گرفته‌اید؟
  • آیا گوشی روت شده است؟

روش‌هایی که در ادامه برای بازگردانی فایل‌های بررسی می‌کنیم، به پاسخ‌های شما برای سوالات بالا بستگی دارند. پیشنهاد می‌کنیم برای نتیجه گرفتن، تمام روش‌های این مقاله را تست کنید. 

۱. برگرداندن فایل‌ها از بکاپ

اکثر موبایل‌ها و تبلت‌های امروزی همراه با ابزارها و نرم‌افزارهای گوناگون برای حفاظت از داده و بکاپ‌گیری از راه می‌رسند. اما فرایند بکاپ‌گیری و سپس بازگردانی فایل‌ها می‌تواند بسته به تولیدکننده دستگاه و موارد مشابه متغیر باشد. 

برای مثال در گوشی‌های شیائومی، قابلیت بکاپ را به شکلی نیمه‌پنهان در تنظیمات حساب Mi خود پیدا می‌کنید. اگر دستگاهی مشابه داشته باشید، ممکن است قابلیت بکاپ‌گیری آن فعال باشد و امکان بازگردانی فایل مهیا باشد. علاوه بر این، امکان فعال‌سازی دستی این ویژگی هم وجود دارد. 

برای شروع به سراغ گزینه تنظیمات گوشی خود بروید. در گوشی‌های شیائومی، لازم است منوی بالایی را به سمت پایین بکشید و در گوشه بالا سمت راست روی علامت چرخ‌دنده کلیک کنید. 


سپس آنقدر به پایین اسکرول کنید تا به گزینه Mi Account برسید. 


بعد از انتخاب این گزینه، به سراغ گزینه Xiaomi Cloud بروید.


گوشی ممکن است به صورت‌ پیش‌فرض از اطلاعاتی مانند پیامک‌ها، مخاطبان، یادداشت‌ها و تقویم بکاپ بگیرد تا مهم‌ترین موارد را در اختیارتان بگذارد. اما اگر به پایین اسکرول کنید، گزینه‌ای دیگر به نام Backups خواهید یافت. اگر پیش‌تر این گزینه فعال بوده باشد، در حالت On یا «روشن» نشان داده می‌شود و اگر هم فرایند راه‌اندازی اولیه را پشت سر بگذارید، در همین حالت قرار خواهد گرفت. اینجا می‌توانید از فایل‌هایی بکاپ بگیرید و آن‌ها را بازگردانید که در لیست بالا پیدا نمی‌شوند. 

با انتخاب منوی Backups، به گزینه‌ای دیگر به نام «بکاپ‌های خودکار» (Automatic Backups) دسترسی دارید و می‌توانید زمان‌بندی بکاپ‌گیری ار تغییر دهید. اگر این گزینه فعال باشد، خوش‌شانسی آورده‌اید و می‌توانید فایل‌ها را به این شکل بازگردانید:

بیشتر به پایین اسکرول کنید تا به گزینه Restore Items form the Cloud برسید.


روی گزینه Available Backups کلیک و بکاپ مورد نظر خود را انتخاب کنید.


در این مرحله می‌توانید گزینه‌های مختلف را تیک بزنید. برای مثال امکان برگرداندن تنظیمات، چیدمان‌های صفحه اصلی، اپلیکیشن‌ها و داده‌های گوناگون وجود دارد. 


این فرایند روی گوشی‌های سایر تولیدکنندگان هم همینقدر سرراست است و هرکدام معمولا خدمات ابری خاص خود را دارند که بکاپ‌‌گیری و همگام‌سازی داده را هم شامل می‌شوند. برای مثال اگر گوشی‌های سامسونگ را در اختیار داشته باشید، ممکن است سیستم بکاپ‌گیری Samsung Cloud به صورت پیش‌فرض روشن باشد. پس از این، صرفا کافی‌ست گام‌های زیر را دنبال کنید:

  • به سراغ تنظیمات یا Settings گوشی خود بروید. 
  • گزینه Accounts and Back Up را انتخاب کنید.
  • گزینه Backup and Restore را انتخاب کنید.
  • و در نهایت دکمه Restore Data را فشار دهید. 

با دنبال کردن این گام‌ها، خیلی زود فایل‌های خود را برمی‌گردانید. اگر این روش جواب نداد، می‌توانید روش‌های بعدی را دنبال کنید. 

۲. برگرداندن تصاویر پاک‌شده

بازگردانی تصاویر پاک‌شده از روی دستگاه‌های اندرویدی نسبتا آسان است، به‌خصوص اگر اپلیکیشن پیش‌فرض Google Photos را داشته باشید و آن را پاک نکرده باشید. این اپلیکیشن از یک سو از تصاویر گالری شما بکاپ می‌گیرد و از سوی دیگر، وقتی تصاویر را از درون آن پاک می‌کنید، حقیقتا پاک نمی‌شوند. در عوض تصاویر به صورت موقت به سطل آشغال هدایت می‌شوند و می‌توانید آن‌ها را بعدا برگردانید. 

برای برگرداندن عکس‌هایی که پاک کرده‌اید، به سراغ اپلیکیشن Google Photos بروید که به صورت پیش‌فرض روی گوشی نصب شده است. 


سپس چهارمین زبانه به نام Library را انتخاب کنید. اگر تصاویر مورد نظر را در این قسمت مشاهده نکردید، از گوشه بالا سمت راست گزینه Trash (به معنی سطل آشغال) را انتخاب کنید.


 تمام تصاویر پاک‌شده از Google Photos به مدت ۶۰ روز در این قسمت باقی می‌مانند.


 با فشردن و نگه داشتن هر تصویر هم می‌توانید شروع به انتخاب موارد دلخواه و بازگردانی آن‌ها با دکمه Restore کنید. 


۳. بازگردانی فایل‌ها از طریق Google Drive

اگر از اپلیکیشن ابری Google Drive استفاده می‌کنید، فرایند بازگردانی فایل‌ها درست به سادگی Google Photos خواهد بود. با این حال باید عملکردی سریع‌تر در برگرداندن فایل حذف شده از سطل آشغال گوشی داشته باشید، زیرا Google Drive فایل‌های حذفی را فقط برای ۳۰ روز نگه می‌دارد. 

اپلیکیشن‌ رسمی Google Drive را روی گوشی خود به اجرا درآورید.

 

برخلاف گوگل فوتوز، سطل آشغال Google Drive را به سادگی پیدا نمی‌کنید. برای دسترسی یافتن به این بخش، لازم است انگشت خود را از سمت چپ روی نمایشگر بکشید تا منوی کناری باز شود و بعد گزینه Trash را انتخاب کنید.


درون فولدر سطل زباله Google Drive، تمام فایل‌های حذفی طی ۳۰ روز اخیر را خواهید یافت.


 با فشردن اولین فایل و نگه داشتن انگشت روی آن، می‌توانید شروع به انتخاب موارد دلخواه خود کنید. 


در نهایت روی نماد سه‌نقطه در گوشه بالا سمت راست بزنید و گزینه Restore را از درون آن انتخاب کنید تا فرایند بازگردانی فایل‌ها شروع شود. 


۴. برگرداندن داده‌های حذفی واتس‌اپ

اگر از اپلیکیشن WhatsApp استفاده می‌کنید، احتمالا هیچوقت متوجه نشده باشید که گزینه‌ای برای بازگردانی داده‌های از دست رفته دارد. اما بازگردانی داده‌های واتس‌اپ بی‌نهایت آسان است. 

برگراندن داده‌های واتس‌اپ به سادگی پاک کردن و نصب دوباره این اپلیکیشن است. با این کار، واتس‌اپ خواستار جواز دسترسی به حافظه - برای پیدا کردن بکاپ‌های قبلی - می‌شود و لازم است این جواز را به آن بدهید.

 

بعد از فشردن دکمه Continue در اولین صفحه‌ای که بعد از نصب به نمایش درمی‌آید، گزینه Allow را فشار دهید تا واتس‌اپ به فایل‌ها دسترسی پیدا کند. 


اگر واتس‌اپ بکاپی در حافظه گوشی بیابد، اجازه می‌دهد با فشردن دکمه Restore، آن را برگردانید. 


بعد از مدتی، واتس‌اپ می‌گوید که نتیجه تلاش‌هایش برای بازگردانی بکاپ چه بوده است. با فشردن دکمه Next در رابط کاربری برنامه، بخش اعظمی از اطلاعات یا تمام آن را دوباره پس می‌گیرید. 

۵. بازگردانی فایل‌های حذفی با کامپیوتر مک و برنامه Disk Drill

یکی از بهترین و موثرترین روش های برگرداندن فایل حذف شده از سطل آشغال گوشی این است که به سراغ کامپیوترهای شخصی و برنامه‌های تخصصی این کار برویم. اگرچه دو سیستم عامل ویندوز و Mac تفاوت‌های فراوان با یکدیگر دارند، یکی از تشابهات‌شان، دسترسی به برنامه Disk Drill برای برگرداندن فایل‌های حذف شده است.

به این خاطر برنامه Disk Drill را پیشنهاد می‌کنیم که هم قادر به اسکن حافظه داخلی گوشی است و هم حافظه‌های جانبی مثل کارت‌های Micro SD. این برنامه تمام حافظه‌های ممکن را بررسی می‌کند و فایل‌ها را از اعماق آن‌ها بیرون می‌کند. 

اگر نیاز به برگرداندن فایل‌های حافظه‌های جانبی دارید و به دنبال بهترین نتایج ممکن هستید، بهتر است کارت حافظه SD را از گوشی خارج کنید و مستقیما از طریق پورت Micro SD یا تبدیل‌های مخصوص آن، به کامپیوتر وصل کنید. 

برنامه دیسک دریل از تقریبا تمام حافظه‌های ذخیره‌سازی پشتیبانی می‌کند، از هارد درایوهای داخلی و خارجی کامپیوتر مک گرفته تا آیپاد، انواع کتابخوان‌ها و گوشی‌ها و تبلت‌های اندرویدی. علاوه بر این Disk Drill از بیش از ۴۰۰ فرمت فایل مختلف پشتیبانی می‌کند و اجازه می‌دهد پیش از بازگردانی، پیش‌نمایشی از فایل را مشاهده کنید و از انتخاب گزینه صحیح مطمئن شوید. 

برای برگرداندن فایل‌های پاک‌شده از طریق کامپیوتر مک و برنامه Disk Drill گام‌های زیر را دنبال کنید:

برنامه Disk Drill را از منابع دلخواه خود روی کامپیوتر یا لپ‌تاپ مک دانلود کنید. سپس فایل نصبی برنامه را درون فولدر Applications بکشید. 


در مرحله بعد موبایل اندرویدی را از طریق کابل USB به مک متصل کنید و بعد از نمایش عبارت «Allow USB Debugging»، گزینه تایید را بزنید. 


برای اینکه Disk Drill قادر به بازگردانی حداکثری فایل‌ها در گوشی اندروید باشد، نیاز به «دسترسی نامحدود» (Unrestricted Access) دارد. با این حال، برای فعال کردن این گزینه باید گوشی روت شده داشته باشید. 

حالا برنامه Disk Drill را به اجرا درآورید و گوشی اندروید خود را درون فهرست حافظه‌های متصل بیابید. سپس دکمه Search for Lost Data را از سمت راست فشار دهید تا فرایند ریکاوری شروع شود. 


بعد از گذشت اندکی، Disk Drill تمام فایل‌هایی که یافته را نشان می‌دهد. اگر نمی‌توانید فایل‌ها را براساس نام آن‌ها شناسایی کنید، از قابلیت پیش‌نمایش یا Preview فایل‌ها کمک بگیرید. برای استفاده از این قابلیت، روی علامت چشم در کنار هر فایل کلیک کنید. 

برای بازگردانی هر فایلی، کافی‌ست آن را تیک بزنید. سپس باید دکمه Recover را در گوشه بالا سمت راست از پنجره Disk Drill فشار دهید. 


۶. بازگردانی فایل‌های حذفی با کامپیوتر ویندوز و برنامه PhoneRescue

اگر کامپیوتر یا لپ‌تاپ ویندوزی دارید هم می‌توانید شانس خود را با یکی از برنامه‌های برگرداندن فایل حذف شده از سطل آشغال گوشی به نام PhoneRescue امتحان کنید. اگرچه این سیستم عامل کاملا با macOS متفاوت است، اما فرایندی شبیه به Disk Drill روی مک را پشت سر خواهید گذاشت:

در مرحله اول برنامه PhoneRescue (ترجیحا نسخه‌های پولی و کامل) را از منابع دلخواه خود دانلود و سپس روی کامپیوتر یا لپ‌تاپ ویندوزی خود نصب کنید. 


بعد گوشی اندرویدی را از طریق کابل USB به کامپیوتر وصل کنید. در مرحله بعد و با اجرای برنامه PhoneRescue، دستورالعمل‌هایی واضح روی صفحه گوشی و کامپیوتر به نمایش درمی‌آیند و از شما خواسته می‌شود اپلیکیشنی ثانویه را روی گوشی نصب کنید. 


بعد از اینکه هر دو نسخه را نصب و اجرا کردید، PhoneRescue به گوشی متصل می‌شود. برای دستیابی به بهترین نتایج لازم است به سراغ گزینه Deep Scan بروید که نیاز به روت دارد. اگر گوشی را روت نکرده باشید، PhoneRescue توضیحات و پیشنهادات لازم برای روت کردن گوشی را در اختیارتان می‌گذارد. اگر هم ترجیح می‌دهید گوشی را روت نکنید، قادر به استفاده از گزینه «اسکن سریع» (Quick Scan) خواهید بود.


 PhoneRescue شروع به اسکن حافظه موبایل می‌کند و نتایج را به صورت در لحظه نشان می‌دهد.

 

 همینطور که PhoneRescue مشغول کار است می‌توانید انواع فایل‌ها را در منوی چپی مشاهده کنید و با تیک زدن فایل‌های دلخواه، آن‌ها را برای بازگردانی آماده کنید. در نهایت با فشردن دکمه‌ای که در گوشه بالا سمت راست است، کار به پایان می‌رسد و فرایند بازگردانی فایل‌ها شروع می‌شود. 

در نظر داشته باشید که نسخه آزمایشی و رایگان PhoneRescue صرفا امکان پیش‌نمایش فایل‌ها را مهیا می‌کند. برای اینکه فایل‌ها واقعا برگردند، کامل‌ترین نسخه این برنامه را جستجو و دانلود کنید. 

۷. برگرداندن فایل‌‌های حافظه SD با ویندوز و Disk Drill

پیشتر نحوه کار با برنامه Disk Drill را روی سیستم عامل مک بررسی کردیم. از همین ابزار می‌شود روی سیستم عامل ویندوز مایکروسافت هم کمک گرفت. آنچه باعث می‌شود Disk Drill بهترین گزینه در میان تمام ابزارهای مشابه ویندوزی باشد، سازگاری‌اش با انواع فرمت‌ها و برگرداندن فایل‌های ذخیره‌شده در حافظه‌های جانبی است. علاوه بر این، برنامه رابط کاربری سرراستی دارد و گیج‌تان نمی‌کند. 

نکته: این روش را زمانی پیشنهاد می‌کنیم که حافظه Micro SD را به صورت جداگانه به کامپیوتر متصل کنید و نه در حالتی که همچنان درون گوشی اندرویدی قرار دارد. 

برای شروع فرایند برگرداندن فایل حذف شده از سطل آشغال گوشی با Disk Drill روی ویندوز، گام‌های زیر را دنبال کنید:

برنامه Disk Drill را از منابع دلخواه خود دانلود و روی کامیپوتر یا لپ‌تاپ ویندوزی نصب کنید. 


برنامه Disk Drill را باز کنید و از فهرست Device/Disk، کارت حافظه SD خود را انتخاب کنید و دکمه Search for Lost Data را فشار دهید.


 بعد به برنامه اجازه دهید شروع به اسکن کند و بیشترین فایل‌های ممکن را بیابد. وقتی اسکن به پایان رسید، پیام «All Recovery Methods Complete» را روی صفحه خواهید دید. این پیام را ببندید و در گوشه بالا سمت راست روی Review Found Items کلیک کنید.


با استفاده از دکمه Categories در سمت چپ و دکمه Filters در بالای فهرست، می‌توانید نتایج جستجو را براساس نوع فایل، تاریخ و موارد این چنینی، فیلتر کنید. 


برای اطمینان از اینکه در حال بازگردانی فایل‌های درست هستید، از قابلیت پیش‌نمایش یا Preview در Disk Drill کمک بگیرید. برای استفاده از این قابلیت، نشانگر ماوس را روی فایل دلخواه ببرید و علامت چشمی که ظاهر می‌شود را انتخاب کنید. بسته به اینکه فایل از چه نوعی است، شاهد پیش‌نمایشی از محتوای آن یا اطلاعاتی راجع به آن خواهید بود.


در سمت چپ، فایل‌هایی که می‌خواهید بازیابی شوند را تیک بزنید. زمانی که تمام فایل‌ها را یافتید و تیک زدید، دکمه Recover را فشار دهید. 


بعد باید مسیری که فایل‌های بازیافتی در آن ذخیره می‌شوند را انتخاب کنید. این مسیر را داخل حافظه جانبی انتخاب نکنید و فایل‌ها را در جایی در کامپیوتر ذخیره کنید. به این ترتیب، اطلاعاتی ارزشمند را به اشتباه بازنویسی نمی‌کنید و برای همیشه از دست نمی‌دهید.


بعد از انتخاب فولدر مقصد، دکمه Next را بزنید تا فرایند ریکاوری آغاز شود. Disk Drill معمولا عملکردی سریع به نمایش می‌گذارد و فایل‌ها را ظرف چند دقیقه بازمی‌گرداند. 


۸. برگرداندن فایل حذف شده از گوشی با اپلیکیشن Disk Digger

در صورتی که به کامپیوتر ویندوز یا مک دسترسی ندارید هم می‌توانید از اپلیکیشن گوشی Disk Drill برای بازگردانی فایل‌ها کمک بگیرید. 

برای شروع در گوگل پلی استور یا منابع دلخواه خود به دنبال اپلیکیشن DiskDigger بگردید و آن را روی گوشی اندرویدی خود نصب کنید. 


اپلیکیش را اجرا کنید و اگر دستگاهی روت شده ندارید، به سراغ گزینه Start Basic Photo Scan بروید. اما اگر دستگاه روت شده باشد نتایجی بهتر به دست می‌آورید و می‌توانید گزینه Full Scan را انتخاب کنید. 


سپس برنامه خواستار جواز دسترسی به فایل‌ها می‌شوید که باید با آن موافقت کنید. 


سپس باید اندکی صبر کنید تا DiskDigger شروع به یافتن فایل‌ها کند. هرچه بیشتر صبر کنید، فایل‌های بیشتری پیدا می‌شوند.


روی فایل‌های مورد نیاز خود بزنید تا تیک بخورند.


 سپس با فشردن دکمه Recover در گوشه پایین سمت چپ امکان بازگردانی فایل‌ها مهیا می‌شود. در این مرحله باید نحوه بازگردانی فایل‌ها را انتخاب کنید. 


یکی از محبوب‌ترین انتخاب‌ها، گزینه نخست است که اجازه می‌دهد فایل‌ها را به هر اپلیکیشن نصب‌شده‌ای روی گوشی - مانند DropBox یا Gmail - بفرستید. به این ترتیب می‌توانید به عنوان مثال فایل‌های ریکاور شده را برای خودتان ایمیل کنید. 


نکته: اگر موبایلی قدیمی و مجهز به اندروید ۴ یا قدیمی‌تر دارید، ممکن است با اپلیکیشن‌های مدرن برای برگرداندن فایل حذف شده از سطل آشغال گوشی سازگار نباشد. متاسفانه راهکار قابل اتکا و تضمین‌شده‌ای برای بازگردانی اطلاعات حذف شده این گوشی‌ها وجود ندارد. 

۹. کار را به متخصصان دیجی‌کالا سرویس بسپارید

اگر احساس می‌کنید هیچ‌یک از این روش‌ها جواب نمی‌دهند و یا نمی‌خواهید دردسرهای آزمودن روش‌های مختلف را پشت سر بگذارید، می‌توانید کار را به خدمات تعمیر تجهیزات الکترونیکی دیجی‌کالا سرویس بسپارید. برای ثبت درخواست خود، می‌توانید از فرم آنلاین خدمات تعمیر کمک بگیرید و یا با شماره ۰۲۱۶۱۹۳۰۰۱۰ تماس بگیرید. دیجی‌کالا سرویس خدمات بهترین کارشناسان را با قیمت‌گذاری منصفانه و راقبتی در اختیارتان می‌گذارد. 

سوالات متداول پیرامون برگرداندن فایل حذف شده از سطل آشغال گوشی

اکنون که بهترین روش‌های ریکاوری فایل های حذف شده از گوشی اندرویدی را می‌شناسیم، در نهایت به برخی از سوالات پرتکرار کاربران پاسخ می‌دهیم. 

آیا روت بودن دستگاه شانس بازگردانی فایل‌ها را کمتر می‌کند؟

دقیقا بالعکس، فرایند بازگردانی فایل‌های حذف شده از گوشی‌های روت شده با سهولت بسیار پیشتری نسبت به گوشی‌های روت نشده پیش می‌رود. دسترسی نامحدود به حافظه گوشی و فایل‌های سیستمی باعث می‌شود شانس بسیار بیشتری برای بازگردانی موارد حذف‌شده داشته باشید. 

آیا کامپیوتر به فرایند برگرداندن فایل حذف شده از سطل آشغال گوشی کمک می‌کند؟

هیچ تضمینی وجود ندارد که با استفاده از کامپیوتر و لپ‌تاپ، فایل‌های حذفی را بازگردانید. اما از آن‌جا که کامپیوترها قدرت پردازشی بیشتری نسبت به موبایل دارند، اپلیکیشن‌هایی پیشرفته‌تر را به اجرا درمی‌آورند. بنابراین ممکن است شانس بیشتری برای بازگردانی فایل‌ها داشته باشید.