بهترین گارانتی معتبر موبایل چه ویژگی‌هایی دارد ؟

 زمان مطالعه: 3 دقیقه
زمانی که محصولی می‌خرید، انتظار دارید عملکردی مطابق انتظارات و تبلیغات به نمایش بگذارد.

زمانی که محصولی جدید (به‌خصوص انواع لوازم الکترونیکی مانند گوشی، لپ‌تاپ، هدفون و هر کالای مشابهی) می‌خرید، انتظار دارید عملکردی مطابق انتظارات و تبلیغات به نمایش بگذارد. اصلی‌ترین وظیفه گارانتی نیز، حصول اطمینان از عملکرد صحیح دستگاه و یا برطرف‌سازی رایگان ایراداتی است که به دلایل گوناگون پدید می‌آیند. پیش از این در بلاگ دیجی‌کالا راجع به چیستی گارانتی و همینطور تفاوت میان گارانتی و وارانتی صحبت کرده‌ایم. اکنون در این مطلب به این می‌پردازیم که بهترین گارانتی معتبر موبایل چه ویژگی هایی دارد و برای انتخاب بهترین خدمات گارانتی باید به چه نکات و جزییات مهمی توجه نشان دهید.

پیش از اینکه به ابعاد مختلف سرویس‌های گارانتی برتر بپردازیم، در ادامه چند نکته مهم برای درک گارانتی را به صورت خلاصه بررسی می‌کنیم:

  • پوشش گارانتی می‌تواند بسته به نوع محصول و تولیدکننده متغیر باشد. برخی محصولات با گارانتی محدود از راه می‌رسند، برخی هم گارانتی مادام‌العمر دارند. بسیار مهم است که اطلاعات مربوط به هر سرویس گارانتی را به دقت بخوانید تا بدانید گوشی موبایل‌تان برای چه مدت، تحت چه پوششی قرار می‌گیرد. 
  • برخی گارانتی‌ها صرفا ایرادات کارخانه‌ای را پوشش می‌دهند و برخی دیگر، آسیب‌های اتفاقی را هم در بر می‌گیرند. برای مثال اگر گوشی‌تان به زمین بیفتد و نمایشگر آن بشکند، به ندرت پیش می‌آید که ارائه‌دهنده گارانتی، مسئولیت تعمیر یا تعویض آن را برعهده بگیرد. پیش‌تر در مطلب «آیا شکستگی صفحه گوشی شامل گارانتی میشود؟» بیشتر به جزییات این مساله پرداخته‌ایم. 
  • برخی ارائه‌دهندگان گارانتی از شما می‌خواهند شماره سریال یا IMEI دستگاه را در سایت یا اپلیکیشنی رسمی ثبت کنید. بنابراین دستورالعمل‌ها را با دقت بخوانید و در صورت نیاز، فرایند ثبت محصول را پیش ببرید. 
  • گاهی از اوقات ممکن است برای تعویض یا تعمیر دستگاه، هزینه ارسال دستگاه بر دوش مشتری باشد. بار دیگر باید اطلاعات گارانتی را به دقت بخوانید تا متوجه شوید چه مسئولیت‌هایی بر گردن شماست. 
  • اگر محصول‌تان نیاز به تعمیر یا تعویض دارد، بسیار مهم است که دستورالعمل تولیدکننده یا ارائه‌دهنده خدمات گارانتی را برای ثبت درخواست تعمیر یا تعویض دنبال کنید. برای مثال ممکن است نیازمند تماس با پشتیبانی مشتریان، پر کردن فرمی به‌خصوص یا ارسال محصول خود برای بررسی باشید. 

انواع گارانتی موبایل و لوازم الکترونیکی که باید بشناسید

این روزها که باید هزینه قابل توجهی را صرف خرید گوشی موبایل و دیگر تجهیزات این چنینی کرد، شناخت گارانتی‌هایی که همراه با آن‌ها از راه می‌رسند ضروری‌تر از همیشه شده است. تعریف غایی گارانتی، تضمینی از سوی تولیدکننده یا فروشنده است که دستگاه در بازه زمانی مشخصی (مثلا ۶ ماه یا یک سال)، عملکرد مطلوب به نمایش می‌گذارد و عاری از ایرادات کارخانه‌ای خواهد بود. با این حال این روزها شاهد انواع پوشش گارانتی هستیم که تنها با شناخت آن‌ها می‌توانید تشخیص دهید بهترین گارانتی موبایل چه ویژگی هایی دارد و کدام برای شما مناسب است.


  • گارانتی تولیدکننده: این نوع از گارانتی مستقیما از سوی تولیدکنندگان محصولات ارائه می‌شود و معمولا ایراداتی که در فرایند ساخت پدید آمده‌اند را پوشش می‌دهد. با توجه به اینکه مدت‌زمان گارانتی تولیدکننده می‌تواند بین ۶ ماه تا گارانتی مادام‌العمر متغیر باشد، لازم است تمام اطلاعات را با دقت بخوانید. برای اینکه درک هرچه بهتر به دست آورید باید به عنوان مثال گفت تولیدکنندگان لپ‌تاپ معمولا ایرادات سخت‌افزاری را به مدت ۱ سال پوشش می‌دهند، اما مسئولیت آسیب‌های اتفاقی را برعهده نمی‌گیرند.
  • گارانتی تمدیدشده: «تمدید گارانتی» به سرویسی گفته می‌شود که اجازه می‌دهد پوشش گارانتی گوشی یا دیگر محصولات را برای مدتی هرچه بیشتر تمدید کنید و از مزایای آن بهره‌مند باشید. تمدید گارانتی یکی از اصلی‌ترین خدمات دیجی‌کالا سرویس است که با شرایطی ایده‌آل و قیمت‌گذاری مناسب در اختیارتان قرار گرفته است. 
  • گارانتی تلویحی: گارانتی تلویحی به معنی ضمانتی است که گرچه مشخصا به آن اشاره نشده، اما از لحاظ قانونی معتبر است. برای مثال در برخی کشورها، محصولات به صورت پیش‌فرض تحت پوشش گارانتی تلویحی قرار می‌گیرند و این یعنی باید دقیقا همان کاری را انجام دهند که وعده‌اش را دادند. اگر چنین نشود، حق قانونی مشتری است که خواستار تعمیر یا تعویض شود.
  • بیمه گوشی: سرویس‌های بیمه گوشی، علاوه بر اینکه پوششی شبیه به گارانتی دارند، از دارایی شما در برابر آسیب‌های اتفاقی، قرارگیری در معرض رطوبت یا حتی سرقت و آتش‌سوزی هم محافظت می‌کنند. اما طبیعی است که برای دریافت چنین خدماتی نیاز به پرداخت هزینه‌های بالاتر خواهید داشت.

با درک تفاوت‌های میان خدمات مختلف گارانتی و بیمه موبایل می‌توانید تصمیماتی آگاهانه‌تر راجع به سرویس دلخواه خود بگیرید. هنگام انتخاب این سرویس، اطلاعات مربوط به پوشش، مدت‌زمان و دستورالعمل‌های کلی گارانتی را با دقت بخوانید تا مطمئن شوید دقیقا همان چیزی که به دنبالش می‌گردید را دریافت می‌کنید.

بهترین گارانتی معتبر موبایل چه ویژگی هایی دارد و چه چیزهایی را پوشش می‌دهد؟

برخی از موارد تحت پوشش که معمولا در گارانتی‌ها پیدا می‌کنید را در ادامه بررسی کرده‌ایم:

  • تعمیر یا تعویض گوشی: در صورتی که دستگاه در بازه گارانتی خراب شود و یا به صورت کامل از کار بیفتد، به شرطی که مشکل ناشی از ایرادات کارخانه‌ای و مربوط به کیفیت ساخت بوده باشد، می‌توانید خواستار تعویض یا تعمیر رایگان آن شوید. به این ترتیب صرفه‌جویی قابل توجهی در هزینه‌های آتی خود خواهید کرد. 
  • هزینه قطعات و نیرو انسانی: اکثر گارانتی‌ها هم هزینه‌های بالقوه قطعات دستگاه را پوشش می‌دهند و هم هزینه تعمیر از سوی نیروهای انسانی را. بنابراین نیازی به نگرانی از بابت هزینه‌های هیچ‌کدام نیست. 
  • مدت‌زمان متغیر: پوشش گارانتی می‌تواند کاملا متغیر باشد و هم به صورت چند ماهه در دسترس قرار بگیرد و هم چند ساله یا مادام‌العمر. هیچ قاعده مشخصی از نظر مدت‌زمان گارانتی گوشی وجود ندارد و هر شرکتی رویکرد خاص خود را در پیش می‌گیرد. 
  • انتقال‌پذیری: برخی از گارانتی‌ها قابل انتقال هستند، یعنی اگر محصول خود را به کسی دیگر بفروشید، خریدار جدید هم می‌تواند از خدمات گارانتی بهره‌مند شود. چنین مزیتی فروش گوشی و دیگر تجهیزات را آسان‌تر می‌کند.


از موارد بالا که بگذریم، موارد پایین را به ندرت در سرویس‌های گارانتی پیدا می‌کنید و معمولا مسئولیت‌شان با خودتان است:

  • آسیب‌های اتفاقی: اگر گوشی به صورت اتفاقی ضربه بخورد یا مایعات روی آن بریزد، به ندرت تحت پوشش گارانتی قرار خواهد گرفت.
  • استفاده نادرست از دستگاه: اگر از گوشی خود برای هر کاری استفاده کنید که جزو کاربردهای بنیادین آن نباشد، آسیب‌های ناشی از آن تحت پوشش گارانتی قرار نمی‌گیرند. 
  • آسیب‌های ظاهری: اگرچه گاهی گارانتی‌هایی پیدا می‌کنید که آسیب‌های ظاهری مانند خط‌وخش و تورفتگی‌ها را پوشش می‌دهند، اما معمولا نباید منتظر چنین پوششی باشید. 
  • حوادث طبیعی: اگر گوشی به خاطر حوادث طبیعی مانند سیل یا زلزله آسیب ببیند نمی‌توانید خواستار تعمیر یا تعویض از سوی ارائه‌دهنده خدمات گارانتی شوید.

چه مواردی تحت پوشش گارانتی گوشی نیست؟

تا به اینجای کار می‌دانیم بهترین گارانتی گوشی چه ویژگی هایی دارد و باید منتظر چه مواردی در خدمات گارانتی باشید. اگرچه پیش‌تر راجع به برخی از محدودیت‌های گارانتی‌ها نیز صحبت کردیم، در این بخش به صورت مفصل می‌گوییم چه مواردی تحت پوشش گارانتی قرار نمی‌گیرند. این بخش را با دقت بخوانید تا در انتخاب خدمات مورد نیازتان به اشتباه نیفتید. 

  • فرسودگی روزمره: اکثر گارانتی‌ها آسیب‌های ناشی از فرسودگی روزمره را پوشش نمی‌دهند. برای مثال می‌شود به خط‌وخش روی بدنه، فرورفتگی‌ها و محو شدن رنگ دستگاه اشاره کرد. در واقع باید بپذیرید که این اتفاقات بخشی طبیعی از فرایند فرسودگی هر محصولی به حساب می‌آیند و مسئولیتی بر دوش ارائه‌دهنده گارانتی نیست. 
  • آسیب‌های عمدی: اگر به شکلی عامدانه به گوشی یا دیگر لوازم خود آسیب بزنید، به هیچ وجه تحت پوشش گارانتی و تعویض یا تعمیر قرار نمی‌گیرد. از جمله آسیب‌های عمدی می‌شود به انداختن گوشی روی زمین یا ریختن مایعات روی آن اشاره کرد. 
  • تعمیرات غیرمجاز: اگر خودتان تصمیم به تعمیر موبایل در خانه بگیرید یا این کار را به تعمیرکاران ناشناس بسپارید، به احتمال زیاد گارانتی خود را باطل می‌کنید. این یعنی اگر فرایند تعمیر اشتباه پیش برود و آسیبی به دستگاه وارد شود، توافق خود با ارائه‌دهنده خدمات گارانتی را زیر پا گذاشته‌اید و پوشش را از دست می‌دهید. 
  • حوادث طبیعی: همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم، گارانتی‌ها معمولا حوادث طبیعی یا آب‌وهوای وخیم را پوشش نمی‌دهند. برای مثال اگر دستگاه در سیل یا آب‌وهوای طوفانی آسیب ببیند، هزینه تعمیر بر دوش خودتان خواهد بود. 

در نهایت باید افزود که مطالعه قوانین و قواعد استفاده از خدمات گارانتی هم ضروری است، زیرا برخی گارانتی‌های محدودیت‌ها و استثناهای خاص خود را دارند. برای مثال ممکن است از نظر دفعات تعمیر گوشی محدود شده باشید یا ارائه‌دهنده خدمات، برخی از تعمیرات به‌خصوص را برعهده نگیرد. با درک این محدودیت‌ها، تصمیمی آگاهانه و بهتر خواهید گرفت. 


هنگام خرید خدمات گارانتی به چه نکاتی دقت کنیم؟

همانطور که پیش‌تر بارها اشاره کردیم، توجه به ویژگی‌ها و اطلاعات ارائه‌شده راجع به هر گارانتی ضروری است. با مطالعه دستورالعمل‌ها و قواعد استفاده از خدمات گارانتی، دقیقا متوجه خواهید شد که گوشی تحت چه نوع پوششی قرار می‌گیرد و گارانتی برای چه مدت قابل استفاده خواهد بود. حالا که می‌دانید بهترین گارانتی معتبر موبایل چه ویژگی هایی دارد موارد زیر را نیز هنگام خرید فراموش نکنید:

  • محدودیت‌های پوشش: بررسی کنید آیا محدودیتی از نظر میزان پوشش وجود دارد یا خیر. برای مثال ممکن است خدمات تعمیر گوشی با محدودیت دفعات تعمیر یا هزینه تعمیر همراه باشد. 
  • استثناها: در اطلاعات گارانتی‌ها معمولا به موارد استثنایی که تحت پوشش قرار نگرفته‌اند نیز اشاره شده است. برای مثال می‌توان به آسیب‌های روزمره، آسیب‌های ناشی از حوادث طبیعی یا تعمیر از سوی تعمیرکاران ناشناس اشاره کرد. 
  • پیش‌نیازهای نگهداری: برخی گارانتی‌ها از شما انتظار دارند قواعد و دستورالعمل‌های مشخصی را در نگهداری از گوشی به کار ببندید تا گارانتی خود را معتبر نگه دارید. اگرچه این مورد در کشورمان به ندرت به چشم می‌خورد، اما بد نیست که همچنان بررسی آن را فراموش نکنید. 
  • انتقال‌پذیری گارانتی: اگر کالا را همراه با گارانتی می‌خرید، همیشه ضروری است که بررسی کنید آیا امکان انتقال گارانتی به شخصی دیگر نیز وجود دارد یا خیر. به این شکل می‌توانید محصول خود را با اطمینان خاطر و سهولت بیشتری بفروشید و پوشش گارانتی را در اختیار مالک بعدی گوشی بگذارید. 

با درنظرگیری تمام موارد بالا می‌توانیم فرض کنیم یک گوشی جدید همراه با گارانتی خریده‌اید. قواعد گارانتی فرضی به شما می‌گوید که هزینه تعمیرات را تا سقف ۱۰ میلیون تومان پوشش می‌دهد و باید تمام تعمیرات را به کارشناسانی که توسط شرکت گارانتی معرفی می‌شوند پیش بروید. علاوه بر این به شما گفته می‌شود که آسیب‌های ناشی از برخورد، حوادث طبیعی یا تعمیرات غیرحرفه‌ای هم پوشش داده نمی‌شود، اما می‌توانید گارانتی را در اختیار شخصی دیگر قرار دهید. با توجه کردن به تمامی این موارد، درست در لحظه‌ای که نیاز به خدمات گارانتی خود دارید غافلگیر و یا متحمل هزینه‌های اضافه نمی‌شوید. 


فرایند ثبت درخواست بهترین گارانتی معتبر موبایل چه ویژگی هایی دارد و چگونه است؟

بهترین گارانتی‌ها، فرایند تعمیر یا تعویض گوشی و دیگر تجهیزات شما را آسان می‌کنند و این اجازه را می‌دهند که بخش اعظمی از کار را به صورت آنلاین و بی‌دردسر پیش ببرید. فرایند ثبت درخواست و استفاده از خدمات گارانتی معمولا باید چنین مراحلی را در بر بگیرد:

  • بررسی مشخصات گارانتی: پیش از اینکه درخواست گارانتی را ثبت کنید، باید به بررسی کامل مشخصات و توضیحات گارانتی بپردازید. به این ترتیب متوجه می‌شوید مشکل دستگاه‌تان تحت پوشش است یا خیر و برای پیشبرد فرایند ثبت درخواست نیاز به چه مدارکی دارید. 
  • جمع‌آوری مدارک ضروری: برای ثبت درخواست گارانتی معمولا نیاز به سندی دارید که خرید گوشی را اثبات کند، مثلا رسید یا فاکتور. علاوه بر این بسته به مشکلی که تجربه می‌کنید، احتمالا نیاز به ارسال تصویر یا ویدیو از گوشی نیز باشد. 
  • برقراری ارتباط با ارائه‌دهنده خدمات گارانتی: بعد از گردآوری اسناد و مدارک ضروری، با ارائه‌دهنده خدمات گارانتی ارتباط برقرار کنید. این کار معمولا از طریق یک وب‌سایت اینترنتی یا تماس تلفنی میسر می‌شود. 
  • دنبال کردن دستورالعمل ارائه‌دهنده خدمات: بعد از این دستورالعملی برای ثبت درخواست و رساندن گوشی به دست تعمیرکاران در اختیارتان قرار می‌گیرد. برای مثال ممکن است از شما خواسته شود گوشی را برای بررسی اولیه به دست تعمیرکارانی مشخص برسانید. 
  • صبوری برای بررسی از سوی کارشناسان: بعد از اینکه گوشی به دست ارائه‌دهنده گارانتی می‌رسد، بررسی آن شروع می‌شود تا مشخص گردد تحت پوشش گارانتی قرار می‌گیرد یا خیر. اگر این‌طور باشد، تعمیر یا تعویض دستگاه آغاز می‌شود. اگر هم امکان تعمیر و تعویض نباشد، گوشی را پس می‌گیرید و توضیحات مربوط به چرایی آن را هم دریافت خواهید کرد. مدت‌زمان این فرایند می‌تواند بسته به هر تولیدکننده و فروشنده‌ای متفاوت باشد. 
  • پایان کار: اگر برای مدتی طولانی خبری راجع به گوشی یا دیگر لوازم خود دریافت نکردید، از برقراری تماس و پیگیری وضعیت گوشی نترسید. معمولا با تماس با پشتیبانی مشتریان می‌توانید پاسخ مهم‌ترین سوالات خود را دریافت کنید. 

جمع‌بندی بهترین گارانتی معتبر موبایل 

در نهایت باید گفت که پاسخ دادن به این سوال که بهترین گارانتی معتبر موبایل چه ویژگی هایی دارد واقعا آسان است. خدمات گارانتی اصولی مانند آنچه با دیجی‌کالا سرویس در اختیارتان قرار می‌گیرد، رویکردی شفاف در قبال پیش‌نیازها و قواعد دارند، فرایند ثبت درخواست و استفاده از سرویس تعمیر را آسان می‌کنند و با قیمت‌گذاری مناسب، گارانتی و بیمه موبایل در دسترس عموم قرار می‌دهند. بنابراین ضروری است که پیش از خرید هرگونه گارانتی، ویژگی‌ها را با دقت مطالعه کنید و دقیقا بدانید چه خدماتی به دست می‌آورید.