تعمیرات موبایل در خانه

 زمان مطالعه: 4 دقیقه
۱۶ مشکل رایج موبایل‌های اندروید و آیفون و نحوه برطرف کردن آن‌ها-تکنولوژی‌هایی که به دست عموم مردم می‌رسند، معمولا کاملا بی‌نقص ظاهر نمی‌شوند و مشکلاتی

تکنولوژی‌هایی که به دست عموم مردم می‌رسند، معمولا کاملا بی‌نقص ظاهر نمی‌شوند و مشکلاتی پدید می‌آورند که بهتر است خودتان نحوه برطرف‌سازی آن‌ها را بلد باشید. برای مثال موبایل‌های هوشمندی که تقریبا همه ما از آن‌ها استفاده می‌کنیم، گاهی با مشکلاتی مانند داغ شدن بیش از حد، هنگ کردن و یا کندی در عملکرد روبه‌رو می‌شوند و در امور روزمره اختلال ایجاد می‌کنند. با توجه به اینکه بخش اعظمی از این مشکلات به راحتی حل می‌شوند، در ادامه به ۱۶ مشکل رایج گوشی‌های اندروید و آیفون می‌پردازیم و شما را با راه و روش تعمیرات موبایل در خانه آشنا می‌کنیم تا مجبور به استفاده از گارانتی یا صرف هزینه نشوید. 

البته که برخی از مشکلات هم عمیق‌تر هستند و به راحتی حل نمی‌شوند، مثلا زمانی که دستگاه به خاطر برخورد فیزیکی از کار می‌افتد یا نمایشگر آن می‌شکند. در چنین اوقاتی، بهتر است از متخصصانی کمک بگیرید که مشکل را به صورت دقیق شناسایی و با صرف کمترین وقت و هزینه، برطرف می‌کنند. اگر با مشکلی روبه‌رو شده‌اید که راه حل ساده‌ای برایش نمی‌یابید و یا از آسیب دیدن دستگاه (چه با رطوبت، چه ضربه و چه هر عامل مشابه دیگری) مطمئن هستید، می‌توانید به ثبت درخواست تعمیر گوشی در دیجی کالا سرویس بپردازید. علاوه بر این، با شماره‌گیری ۰۲۱۶۱۹۳۰۰۱۰ می‌توانید از خدمات مشاوره و پشتیبانی فنی دیجی‌کالا سرویس استفاده می‌کنید و پیش از تعمیر گوشی، تمام ابعاد ماجرا را بسنجید. 

۱. کندی عملکرد موبایل

این یکی از آن مشکلاتی‌ است که همه ما حداقل یک‌بار با آن روبه‌رو شده‌ایم. کندی عملکرد یکی از رایج‌ترین مشکلات گوشی‌های هوشمند به حساب می‌آید و معمولا هم دامن‌گیر موبایل‌های قدیمی‌تر می‌شود. اکثر اوقات، حافظه دسترسی اتفاقی (Random Access Memory | RAM) با اپلیکیشن و فایل‌هایی پر شده که نیازی به آن‌ها ندارید و عملکرد دستگاه را مختل کرده‌اند.

راهکارهای احتمالی:

·      برای حل این مشکل لازم است اندکی وقت بگذارید و گوشی را خانه‌تکانی کنید. برای مثال لازم است اپلیکیشن‌های بلااستفاده را ببندید و آن‌ها را همراه با اطلاعات موجود در حافظه پنهان یا Cache گوشی، پاک کنید. 

·      اگر اخیرا یک یا چند اپلیکیشن نصب کرده‌اید و متوجه سرعت پایین دستگاه شده‌اید، بد نیست آن‌ها را نیز پاک کنید و ببینید آیا مشکل به قوت خود باقی می‌ماند یا خیر.

·      اگر هیچ‌کدام از این روش‌ها جواب نداد، از اطلاعات خود بکاپ بگیرید و سپس با گزینه Factory Reset در تنظیمات، گوشی را به وضعیت کارخانه بازگردانید. 

۲. عمر باتری ضعیف

یکی دیگر از مشکلات آشنا برای اکثر کاربران، دوام کوتاه‌مدت باتری است، حتی زمانی که هیچ استفاده‌ای از گوشی خود ندارید. عمر باتری گوشی می‌تواند تحت تاثیر فاکتورهای متعدد قرار بگیرد و پیش از اینکه تصمیم به استفاده از خدمات تعمیرات موبایل و تعویض کامل باتری بگیرید، لازم است ابعاد مختلف موضوع را بسنجید.

راهکارهای احتمالی:

·      پیش از هرچیز، روشنایی نمایشگر را کم، قابلیت‌هایی مانند جی‌پی‌اس، وای‌فای و بلوتوث را خاموش و میزان تفاوتی که ایجاد می‌شود را بررسی کنید. 

·      علاوه بر این می‌توانید گوشی را در حالت Battery Saving قرار دهید و ببینید تفاوتی در عمر باتری ایجاد می‌کند یا خیر. 

·      تقریبا تمام گوشی‌های امروزی گزینه‌ای به نام Battery Usage در تنظیمات دارند که الگوهای مصرف باتری و پرمصرف‌ترین اپلیکیشن‌ها را نشان می‌دهد. بعد از این می‌توانید اپلیکیشن‌هایی که مصرف باتری غیرمعقول دارند را غیرفعال کنید. 

۳. عدم پاسخدهی نمایشگر گوشی

سر و کله زدن با نمایشگری که به لمس پاسخ نمی‌دهد می‌تواند واقعا آزاردهنده باشد و گوشی عملا بلااستفاده می‌شود. گاهی از اوقات، گلیچ‌ها و باگ‌های نرم‌افزاری منجر به عدم پاسخدهی نمایشگر می‌شوند و می‌توانند به خاطر آخرین آپدیت‌ها و اپلیکیشن‌هایی باشند که روی گوشی نصب کرده‌اید. آسیب فیزیکی - مانند ترک خوردن نمایشگر و ضربه دیدن - هم می‌تواند صفحه را از کار بیندازد. در سناریوهای وخیم‌تر ممکن است دیجیتایزر (که لمس را تبدیل به فرمان می‌کند) خراب شده باشد و نیازمند خدمات تعمیرات موبایل حرفه‌ای باشید. 


راهکارهای احتمالی

·      بسیاری از مواقع با یک ری‌استارت ساده، مشکلات نرم‌افزاری موقتی از بین می‌روند و نمایشگر به حالت عادی برمی‌گردد.

·       اگر مشکل به قوت خود باقی می‌ماند و فکر می‌کنید منشا نرم‌افزاری دارد، بازگردانی گوشی به تنظیمات کارخانه (Factory Reset) هم موثر خواهد بود. 

·      اگر مایل به بررسی مشکلات نرم‌افزاری بالقوه هستید، می‌توانید گوشی را در حالت امن (Safe Mode) روشن کنید. برای این کار:

·      دکمه پاور گوشی اندروید خود را نگه دارید تا گزینه‌های Power روی نمایشگر به نمایش درآیند.

·      انگشت خود را روی دکمه Power Off فشار دهید و نگه دارید.

·      آنقدر انگشت خود را نگه دارید تا گزینه Reboo to Safe Mode ظاهر شود و سپس آن را انتخاب کنید. 

اگر نمایشگر در حالت Safe به خوبی کار می‌کند، مشکل به طور یقین به یکی از اپلیکیشن‌ها مربوط می‌شود. اگر مشکل سخت‌افزاری به نظر می‌رسد، باید از خدمات گارانتی یا تعمیرات گوشی کمک بگیرید. 

۴. داغی بیش از حد گوشی

این مشکل، گاهی از اوقات به مورد قبلی مرتبط می‌شود. مصرف بالای باتری یا تحت فشار گذاشتن آن، دمای گوشی را بالا می‌برد. اما عوامل دیگری مانند عملکرد شارژر، دمای محیط و میزان فشاری که به پردازنده وارد می‌شود هم می‌توانند بر حرارت موبایل اثر بگذارند. اگر با چنین چالشی روبه‌رو شدید، لازم است فورا راهکارهای خنک کردن گوشی را در پیش بگیرید، زیرا دمای بالا می‌تواند آسیبی جدی به نمایشگر وارد کند. 

راهکارهای احتمالی

·      پیش از هر چیز باید راهکارهای قبلی را دنبال کنید و ببینید مشکل مستقیما به باتری مربوط می‌شود یا خیر. 

·      اگر گوشی دائما داغ می‌شود، آن را در محیطی خنک و دور از نور خورشید قرار دهید. 

·      اگر دائما اپلیکیشن‌ها و بازی‌های سنگین را اجرا می‌کنید و با داغی بدنه روبه‌رو می‌شوید، سرمایه‌گذاری روی یک خنک‌کننده گوشی (فن کوچکی که در پشت موبایل قرار می‌گیرد) ارزش‌اش را خواهد داشت. 

·      به ازای هر یک ساعتی که از گوشی کار می‌کشید، حدود ۱۰ دقیقه به آن استراحت دهید. 


·      با اپلیکیشن‌هایی مانند CPU Master و CPU Monitor برای موبایل‌های اندرویدی، الگوهای حرارتی گوشی و دمای قطعات مختلف را پایش کنید تا ذهنیتی بهتر از دلایل داغی دستگاه به دست آورید. 

·      قاب‌های محافظ بی‌کیفیت، حرارت را درون بدنه به دام می‌اندازند و دریچه‌های تهویه را مسدود می‌کنند. تا جای ممکن به سراغ سبک‌ترین و خوش‌ساخت‌ترین قاب‌های ممکن بروید یا سوراخی در قاب کنونی ایجاد کنید تا هوا راحت‌تر جابه‌جا شود. 

·      قابلیت شارژ سریع (Fast Charge) یکی از رایج‌ترین دلایل داغی دستگاه به حساب می‌آید و در برخی از گوشی‌ها می‌توانید آن را به کاملا خاموش کنید، هرچند که باید منتظر شارژ شدن کندتر (اما امن‌تر) گوشی خود باشید. 

۵. پر شدن ظرفیت حافظه گوشی

خیلی از کاربران عادت دارند انبوهی عکس، ویدیو و موسیقی در گوشی خود نگه دارند و گاهی از اوقات، حجمی که این فایل‌ها اشغال می‌کنند از کنترل خارج می‌شود. گاهی هم اطلاعاتی آنقدر قدیمی در گوشی ذخیره کرده‌ایم که دیگر اصلا آن‌ها را به یاد نمی‌آوریم. در این میان پلیکیشن‌های غیر ضروری هم فضایی هرچه بیشتر را اشغال می‌کنند و به مشکل دامن می‌زنند. 

راهکارهای احتمالی

·      برای حل این مشکل لازم است راهکاری شبیه به مورد نخست در پیش بگیرید. اگر حافظه داخلی دستگاه به صورت کامل پر شود، نه‌تنها دستگاهی کندتر خواهید داشت، بلکه برخی قابلیت‌ها به کلی از کار می‌افتند و مثلا نمی‌توانید عکس‌برداری یا فیلم‌برداری کنید. بنابراین به سراغ اپلیکیشن File Manager گوشی خود بروید و با بررسی گوشه‌وکنارهای حافظه داخلی، تمام فایل‌های اضافی را پاک کنید. 

·      پاک کردن اپلیکیشن‌هایی که برای مدتی طولانی بلا استفاده بوده‌اند نیز ایده خوبی به حساب می‌آید. 

·      حتی می‌توانید اندک وسواس بیشتر نشان دهید و تاریخچه پیامک‌ها و تماس‌های تلفنی و موارد این چنینی را نیز حذف کنید.

·       اگر فایل‌هایی ضروری اما حجیم دارید، می‌توانید آن‌ها را در جایی دیگر - مثلا فضای ذخیره‌سازی ابری Google Drive یا کارت حافظه MicroSD - نگه دارید. 

۶. بسته شدن و هنگ کردن اپلیکیشن‌ها

بسته به اینکه از چه اپلیکیشن‌هایی استفاده می‌کنید، این مشکل می‌تواند به دفعات یا به ندرت رخ دهد، اما برطرف‌سازی آن معمولا آسان است. تعداد قابل توجهی از اپلیکیشن‌های در دسترس، همراه با باگ‌ها و نواقص کوچک و بزرگ منتشر می‌شوند و در مواردی نادر، عملکرد سیستم عامل گوشی را مختل می‌کنند. 

راهکارهای احتمالی

·      اولین کاری که باید انجام دهید، خاموش و روشن کردن گوشی و استفاده مجدد از اپلیکیشن است. 

·      اگر مشکل مجددا تکرار شد، اپلیکیشن را به آخرین نسخه آپدیت کنید تا تمام باگ‌های شناسایی‌شده، برطرف شوند. 

·      گاهی از اوقات، با ورود به تنظیمات Application و پاک کردن اطلاعات کش (Cache) اپلیکیشن مورد نظر خود نیز می‌توانید ایرادات آن را کنار بزنید.

·      بعضی اوقات هم ممکن است هیچ راهی برای حل مشکل هنگ کردن و بسته شدن اپلیکیشن مورد نظر خود پیدا نکنید و مجبور به صبوری برای انتظار آپدیت بعدی شوید. 

۷. هنگ کردن موبایل

هنگ کردن مشکلی است که معمولا با موبایل‌های قدیمی‌ یا موبایل‌هایی که حافظه کاملا پر دارند رخ می‌دهد. رایج‌ترین راهکاری که مردم به صورت ناخودآگاه برای تعمیرات موبایل خود به کار می‌بندید، خاموش و روشن کردن دستگاه است که ایده بسیار خوبی به حساب می‌آید. 

راهکارهای احتمالی

بسته به اینکه چه موبایلی در اختیار دارید، یکی از مراحل زیر را دنبال کنید.

آیفون (iOS8 یا نسخه‌های جدیدتر):

·      یک‌بار دکمه افزایش ولوم صدا را فشار دهید.

·      یک‌بار دکمه کاهش ولوم صدا را فشار دهید.

·      دکمه پاور را برای ۱۵ ثانیه نگه دارید.

آیفون (iOS7 یا نسخه‌های قدیمی‌تر):

·      دکمه پاور و دکمه کم کردن ولوم صدا را به صورت همزمان و به مدت ۱۰ ثانیه نگه دارید تا لوگو اپل روی نمایشگر ظاهر شود. 

اندروید

بسته به اینکه گوشی کدام برند را خریده باشید، ممکن است دو روش مختلف برای ری‌استارت موبایل وجود داشته باشد که آن‌ها را در ادامه آورده‌ایم:

·      دکمه پاور و دکمه کم کردن ولوم صدا را به صورت همزمان و به مدت ۱۰ ثانیه نگه دارید تا لوگو اندروید روی نمایشگر ظاهر شود. 

·      دکمه پاور و دکمه زیاد کردن ولوم صدا را به صورت همزمان و به مدت ۱۰ ثانیه نگه دارید. زمانی که گوشی لرزید، دکمه پاور را مثل همیشه فشار دهید تا موبایل روشن شود. 


۸. دانلود نشدن اپلیکیشن‌ها از گوگل پلی و سایر استورها

اگرچه شمار زیادی از کاربران از بروز این مشکل شکایت می‌کنند، اما تنها با درپیش‌گیری چند گام ساده می‌توان آن را برطرف کرد. اکثر اوقات مشکل به فایل‌های معیوب در حافظه کش مرتبط می‌شود و گاهی از اوقات هم به مشکلاتی مانند مسدودسازی داخلی یا خارجی سرویس‌ها. 

راهکارهای احتمالی

·      ابتدا حافظه کش اپلیکیشن‌ها و همینطور فروشگاه‌هایی مانند Google Play Store را به صورت کامل پاک کنید. 

·      خوب است که در همین مرحله، از گزینه Clear Data هم برای گوگل پلی استور استفاده کنید تا اپلیکیشن به حالت اولیه بازگردد.

·      بار دیگر برای دانلود اپلیکیشن تلاش کنید و اگر همچنان بی‌نتیجه بود، از ابزارهای تغییر آی‌پی کمک بگیرید. 

۹. اختلال در عملکرد کارت حافظه MicroSD

زمانی که حافظه گوشی پر می‌شود و نمی‌خواهیم فایل‌های خود را از دست دهیم، معمولا به فکر خرید یکی از آن کارت‌های حافظه MicroSD می‌افتیم که با انواع قیمت‌ها و ظرفیت‌ها در بازار پیدا می‌شوند. اما گاهی با مشکلی عجیب روبه‌رو می‌شویم و دستگاه حاضر به شناسایی کارت حافظه نمی‌شود. 

راهکارهای احتمالی

·      کارت حافظه احتمالا حاوی خطاهایی باشد که اجازه شناسایی را به گوشی نمی‌دهند. برای حل مشکل، کارت حافظه را درون یک کارتخوان قرار دهید و به کامپیوتر متصل کنید.

·       سپس کارت MicroSD خود را حداقل دو بار فرمت کنید. 

·      بعد گوشی را ری‌استارت کنید و کارت حافظه را مجددا در آن قرار دهید. 

۱۰. خیس شدن بدنه گوشی و پورت‌ها

در صورتی که گوشی از دست‌تان افتاده و خیس شده، نیازی به نگرانی نیست. چنین اتفاقی به وفور رخ می‌دهد و در اکثریت مواقع بدون نیاز به خدمات تعمیرات موبایل برطرف می‌شود. 


راهکارهای احتمالی

·       اولین و مهم‌ترین کار این است که دستگاه را خاموش کنید و آن را خاموش نگه دارید. روشن کردن موبایل و کار کردن با آن، بدترین تصمیمی خواهد بود که می‌توانید بگیرید. 

·      اگر گوشی باتری قابل تعویض داشت، آن را خارج کنید و تمام بدنه را درون ظرفی پر از پک های سیلیکاژل قرار دهید. 

·      در صورتی که گوشی را برای حداقل ۲۴ ساعت در ظرف سیلیکاژل نگه دارید، تمام رطوبت آن کشیده می‌شود و بعد به احتمال زیاد، گوشی شما مثل همیشه به کار خود ادامه خواهد داد.

۱۱. آسیب دیدن پورت شارژ گوشی

مثل هر چیز دیگری در زندگی، گوشی‌های هوشمند هم عمر محدودی دارند. برای مثال پورت شارژ این دیوایس‌ها به مرور زمان مستهلک می‌شود و ممکن است شاهد تجمع گرد و خاک در آن‌ها باشید. اگرچه تعمیرات موبایل هایی که پورت شارژ معیوب دارند را باید معمولا به متخصصین سپرد، قبل از این کار می‌توانید خودتان هم یک راهکار را تست کنید. 

راهکارهای احتمالی

·       پیش از اینکه گوشی را پیش تعمیرکاران ببرید، با یک مسواک خشک، پورت شارژ آن را به خوبی تمیز کنید. 

·      همین کار را می‌توان با تکه کوچکی از پنبه نیز انجام داد تا مطمئن شوید به اجزای داخلی پورت آسیبی وارد نمی‌کنید. 

·      در صورتی که تمیز کردن پورت جواب نداد و همچنان قادر به شارژ گوشی نبودید، به سراغ تعمیرکاران مجرب بروید و تا جای ممکن از آزمون و خطای هرچه بیشتر اجتناب کنید. 


۱۲. مشکلات اتصال بلوتوث و وای‌فای

گاهی از اوقات، برقراری اتصال وای‌فای یا بلوتوث شکلی دشوار به خود می‌گیرد. این مشکل به‌خصوص روی گوشی‌های اندرویدی زیاد اتفاق می‌افتد و با برداشتن چند گام ساده می‌توانید آن را حل کنید.

راهکارهای احتمالی

·       پیشنهاد می‌کنیم حالت پرواز (Airplane Mode) را روشن کنید و برای حداقل یک دقیقه، فعال نگه دارید.

·       سپس بار دیگر اتصال وای‌فای یا بلوتوث را تست کنید. 

·      خیلی از اوقات، با یک غیرفعال‌سازی و فعال‌سازی دوباره وای‌فای و بلوتوث نیز مشکل به سادگی حل خواهد شد. 

۱۳. عدم ارسال پیامک‌ها

گاهی پیش می‌آید که پیامکی برای دوستان و آشنایان می‌فرستیم، اما دائما با خطایی روبه‌رو می‌شویم که می‌گوید «پیام ارسال نشد، لطفا دوباره امتحان کنید». اما مهم نیست که چند بار نمایشگر را برای ارسال دوباره پیامک لمس می‌کنید، هر بار همان اعلان آزاردهنده به نمایش درمی‌آید. 

راهکارهای احتمالی

·       ابتدا باید به بررسی آنتن گوشی در بالاترین نقطه از نمایشگر بپردازید و مطمئن شوید که وضعیت آنتن‌دهی منطقه مناسب است. 

·      اگر آنتن‌دهی در محل حضور شما معمولا خوب است و نباید با مشکلی روبه‌رو شوید، قرار دادن گوشی به مدت یک دقیقه در حالت پرواز (Airplane Mode) یا خاموش و روشن کردن گوشی، مشکل را برطرف خواهد کرد. 

·      بعد از این به سراغ پیامک ارسال‌نشده خود بروید و بار دیگر آن را لمس کنید تا دستگاه شروع به تلاش دوباره کند. 

۱۴. روشنایی کم نمایشگر در گوشی آیفون

کاربران گوشی‌های آیفون گاهی خبر از این می‌دهند که نمایشگر موبایل‌شان حتی با بالاترین مقدار روشنایی نیز تاریک می‌ماند و مشاهده آنچه روی صفحه است، دشوار می‌شود. خبر خوب اینکه در صورت مواجهه با چنین مشکلی تنها نیستید و پیش‌تر، راهکار حل این مشکل پیدا شده است.

راهکارهای احتمالی

·       برای حل این مشکل به سراغ General Settings در گوشی آیفون خود بروید، سپس Accessibility را انتخاب کنید و در نهایت روی دکمه Screen Adaptation کلیک کنید.

·       در بخش پایینی این صفحه شاهد گزینه‌ای برای کاهش نقاط سفید (Reduce White Point) خواهید بود که با استفاده از آن می‌توانید عمق و شدت رنگ‌ها را مطابق میل خود تنظیم کنید. 

۱۵. کیفیت پایین تماس‌های تلفنی

چه به سختی صدای طرف مقابل را در تماس‌های تلفنی بشنوید و چه کیفیت پایین باعث شود تمام کلمات شکلی نامفهوم پیدا کنند، گوشی‌هایی که از کیفیت پایین تماس‌های صوتی رنج می‌برند، زندگی را واقعا برای آدم سخت می‌کنند. این مشکل می‌تواند به دلایل گوناگون رخ دهد. مثلا سیگنال‌دهی ضعیف، اشباع شبکه یا اختلال در عملکرد شبکه می‌توانند منجر به قطعی تماس‌ها، اکو شدن اصوات یا شنیدن صدای نویز شوند. مشکلات میکروفون، اسپیکر و دیگر قطعات گوشی هم می‌تواند کیفیت تماس‌های صوتی را کاهش دهد. 

راهکارهای احتمالی:

·      اگر در محیطی با آنتی‌دهی ضعیف هستید، در صورت امکان جای خود را عوض کنید. 

·      متصل کردن هدفونی مجهز به میکروفون به گوشی معمولا کیفیت صدا را برای هر دو طرف افزایش می‌دهد و از نویز محیطی می‌کاهد. 

·      علاوه بر این، مطمئن شوید که میکروفون و اسپیکر دستگاه تحت تاثیر گرد و خاک یا آسیب فیزیکی قرار نگرفته باشند و در صورت نیاز، آن‌ها را تمیز کنید. 

·      با ری‌استارت دستگاه می‌توانید خیلی از مشکلات موقتی که بر کیفیت تماس‌ها تاثیر می‌گذارند را برطرف کنید. 

·      برخی از اوقات مشکل می‌تواند از سمت طرف مقابل باشد.

·      بعضی گوشی‌ها اجازه می‌دهند حالت شبکه را به صورت دستی تنظیم کنید. در چنین گوشی‌هایی می‌توانید دست به آزمون‌وخطا بزنید و حالت‌هایی که عملکرد بالقوه بهتر دارند را بیابید. 

·      اگر تمام راه‌ها را تست کردید و مشکل به قوت خود باقی بود، نیاز به خدمات تعمیرات موبایل حرفه‌ای خواهید داشت. 

۱۶. مشکلات دوربین

مشکلات دوربین گوشی می‌توانند گاهی واقعا ناامیدکننده باشند، خصوصا وقتی می‌خواهید لحظه‌ای جذاب یا یه‌یادماندنی و یا حتی تصویری از سندی مهم ثبت کنید. از تاری تصاویر گرفته تا عملکرد نامطلوب اپلیکیشن دوربین، کاربران ممکن است با گستره وسیعی از مشکلات روبه‌رو شوند که ثبت یک تصویر ساده و واضح را سخت می‌کنند.

تصاویر تار یا غیر فوکوس می‌توانند ناشی از کثیفی لنز دوربین یا معایب نرم‌افزاری باشند. از سوی دیگر ممکن است اپلیکیشن دوربین به کلی بسته شود و اجازه ندهد اصلا دست به دوربین ببرید. تنظیمات نوردهی اشتباه هم می‌توانند تصاویری بیش از حد روشن یا تاریک ثبت کنند. بعضی اوقات نیز شاهد تاخیری قابل توجه میان فشردن دکمه شاتر و ثبت تصویر هستیم که باعث از دست رفتن لحظات کلیدی می‌شوند. 


راهکارهای احتمالی:

·      اگر تصاویری تار ثبت می‌کنید، از تمیز بودن لنز دوربین مطمئن شوید. گرد و خاک، اثر انگشت و لکه‌ها می‌توانند تاثیری قابل توجه روی کیفیت تصویر بگذارند. برای این کار، از یک دستمال نرم مایکروفیبر استفاده کنید. 

·      مطمئن شوید اپلیکیشن دوربین گوشی به آخرین نسخه به‌روزرسانی شده باشد. آپدیت‌ها می‌توانند خیلی از مشکلات نرم‌افزاری را برطرف کنند.

·      اگر اپلیکیشن دوربین دائما بسته می‌شود یا هنگ می‌کند، ری‌استارت گوشی می‌تواند به حل مشکل منجر شود. 

·      تا جای ممکن سیستم عامل موبایل را به‌روز نگه دارید تا معایب نرم‌افزاری و سیستمی برطرف شوند.

·      مطمئن شوید تمام تنظیمات دوربین مانند نوردهی (Exposure)، فوکوس (Focus) و فلاش (Flash) صحیح و برای تصویری که ثبت می‌کنید، مناسب باشند. 

جمع‌بندی و پاسخ به سوالات متداول پیرامون تعمیرات موبایل

همانطور که با مطالعه این مطلب متوجه شده‌اید، گوشی‌های هوشمند می‌توانند با انواع و اقسام معایب نرم‌افزاری و سخت‌افزاری روبه‌رو شوند که خوشبختانه بخش اعظمی از آن‌ها راهکارهایی ساده دارند. با توجه به اینکه موبایل‌های هوشمند هر روز پیچیده‌تر از دیروز می‌شوند، خوب است که به مرور با راه و روش‌های تعمیرات موبایل آشنا شوید و ایراداتی که به نظر بسیار بزرگ را می‌رسند را به آسانی کنار بزنید. 

چطور مشکل سیاه شدن صفحه گوشی را برطرف کنیم؟

اگر اسمارت‌فون شما در وضعیتی قرار گرفته که صفحه‌ای سیاه‌رنگ به نمایش درمی‌آورد اما ظاهرا به لمس واکنش نشان می‌دهد، احتمالا تحت تاثیر باگ‌های نرم‌افزاری، مشکلات باتری یا مشکلات مکانیکی نمایشگر قرار گرفته باشید. خاموش و روشن کردن اجباری (Force-Restart) خیلی از اوقات مشکل را حل می‌کند. برای این کار، دکمه‌های پاور و کم کردن صدا را به صورت همزمان فشار دهید و به مدت ۷ الی ۱۰ ثانیه نگه دارید. 

چرا گوشی من شارژ نمی‌شود؟

اگر گوشی را به شارژر متصل می‌کنید و هیچ اتفاقی نمی‌افتد، ایراد هم می‌تواند از کابل و شارژر باشد و هم از پورت دستگاه. پیش از هر چیز نگاهی به درون پورت شارژ بیندازید و مطمئن شوید گرد و خاک نگرفته باشد و آلوده به ذرات کوچک و بزرگ نباشد. اگر پورت را تمیز کردید و تفاوتی ایجاد نشد، بد نیست که کابل و شارژری متفاوت (و ترجیحا اورجینال) را تست کنید.