راهنمای نصب دوربین مداربسته در منزل

 زمان مطالعه: 7 دقیقه
نکاتی که باید قبل و حین نصب CCTV بدانید

فرایند نصب دوربین مداربسته معمولا کاری دشوار برای عموم مردم است، فرقی هم ندارد که می‌خواهید آن را در منزل نصب کنید، یا محل کار یا فضایی بیرونی. جدا از اینکه باید توجه زیادی به کابل‌کشی و نصب صحیح دوربین‌ها نشان داد، پیدا کردن بهترین نقاط برای اینکه بیشترین فضای ممکن در کادر دوربین قرار بگیرد، کاری است که ترجیحا باید به متخصصان سپرده شود. با این حال در برخی موقعیت‌ها، ممکن است مایل به این باشید که خودتان دوربین را نصب کنید و به همین خاطر در این مطلب مهم‌ترین نکات و رویکردهایی که باید در پیش گرفت را توضیح داده‌ایم. با مطالعه این مطلب، تمام نکات بنیادین راجع به نصب سیستم‌های مداربسته را یاد خواهید گرفت، اما اگر نیاز به نصب توسط متخصصان، محاسبه هزینه‌های بالقوه و مشاوره در انتخاب دوربین مناسب داشتید، با استفاده از خدمات مشاوره و نصب دوربین مداربسته دیجی کالا سرویس می‌توانید تمام این فرایند را به بی‌دردسرترین شکل ممکن پیش ببرید.

بهترین نقطه برای نصب دوربین مداربسته کجاست؟

یکی از اولین و مهم‌ترین تصمیماتی که باید راجع به دوربین‌های مداربسته جدید خود بگیرید، انتخاب محل نصب است. این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که محل نصب دوربین، مقدار فضایی که تحت نظر خواهید داشت را تعیین می‌کند. بسیاری از سارقان و مزاحمان از طریق در اصلی، پنجره‌ها و یا درهای پشتی وارد اماکن خانگی و اداری می‌شوند و بسیار مهم است که تمام این نقاط را پوشش بدهیم. علاوه بر این، ترجیحا باید دوربین‌های مداربسته را در ارتفاعی بالاتر از ۳ متر نصب کرد تا فواصل دورتر نیز تحت پوشش قرار بگیرند.

اگر در مناطقی زندگی می‌کنید که دائما هوای بارانی و طوفانی دارند، باید مطمئن شوید که امتیاز IP دوربین بالا باشد. این امتیاز نشان‌دهنده میزان مقاومت لوازم الکترونیکی در برابر قطرات باران یا گرد و خاک است و هرچه عدد آن بالاتر باشد، دوربین شما مقاومت بیشتری در برابر آب‌وهوای نامتعادل خواهد داشت. به عنوان مثال دوربین‌های IP66 هم در برابر مواد جامد مانند گرد و خاک و سنگریزه و هم مواد مایع مانند قطرات باران از خود مقاومت نشان می‌دهند.

چه دوربینی را برای نصب انتخاب کنیم؟

فرایند نصب دوربین‌های مداربسته در خانه می‌تواند بسته به نوع دوربین و سیستم‌هایی که انتخاب می‌کنید، متغیر باشد. در این مقاله به سراغ راهنمای نصب دوربین‌های تحت شبکه و به اصطلاح IP می‌رویم که داده را از طریق کابل شبکه یا اتصال وای‌فای مخابره می‌کنند و با دوربین‌های سنتی و «آنالوگ» فرق دارند. روش نصب این دو نوع دوربین متفاوت است و بنابراین ابتدا باید تصمیم بگیرید که مایل به نصب کدام‌یک در منزل یا محل کار خود هستید.

نوع دوربین

اتصال برق

شبکه

دوربین PoE

کابل اترنت

کابل اترنت

دوربین وای‌فای

کابل برق

اتصال وای‌فای

دوربین 4G

باتری / انرژی خورشیدی

4G LTE

دوربین‌های سیمی و بی‌سیم

دوربین‌های تحت شبکه در دو دسته‌بندی خیلی ساده قرار می‌گیرند: سیمی و بی‌سیم.

  • دوربین‌های سیمی: این سیستم‌ها که دوربین‌های PoE را هم در بر می‌گیرند، برای مخابره داده و دریافت برق تنها نیاز به یک کابل اترنت دارند و می‌توانید از فرایند نصب سریع و آسان آن‌ها لذت ببرید.
  • دوربین‌های بی‌سیم: این سیستم‌ها که دوربین‌های وای‌فای را هم شامل می‌شوند، داده را از طریق اتصال بی‌سیم به روتر مخابره می‌کنند، اما نیاز به کابل برق هم دارند. در قیاس با دوربین‌های PoE، نصب دوربین‌های مداربسته وای‌فای هم نسبتا آسان است.

در نهایت اینکه دوربین‌های امنیتی بی‌سیم را انتخاب می‌کنید یا به سراغ دوربین‌های سیمی می‌روید، بستگی به نیازها و بودجه شما خواهد داشت.

دوربین‌های امنیتی باتری‌خور و شارژی

یکی دیگر از گزینه‌ها در میان دوربین‌های مداربسته مدرن، دوربین‌های باتری‌خوری هستند که شما را از کابل‌کشی و دریل کردن دیوارها بی‌نیاز می‌کنند، خصوصا اگر بخواهید آن‌ها را بیرون در یا پنجره قرار دهید. اگر دیوار خانه یا محل کار آجری باشد، این دوربین‌ها قطعا بهترین گزینه ممکن به حساب می‌آیند. عدم نیاز به سیم‌کشی هم باعث می‌شود انعطاف‌پذیری بیشتری به دست بیاورید و بتوانید دوربین را جابه‌جا کنید و در نقاطی مانند روی قفسه‌ها و میزها قرار دهید.

راهنمای نصب دوربین مداربسته در منزل

نصب و راه‌اندازی دوربین‌های مداربسته می‌تواند اندکی پیچیده و نیازمند دقت باشد. در ادامه می‌گوییم که این فرایند چگونه طی می‌شود و به چه ابزارهایی نیاز خواهید داشت، اما پیشنهاد می‌کنیم برای اینکه به بهترین و تمیزترین نتیجه برسید و خیال‌تان از بابت دریل‌کاری‌ها و کابل‌کشی راحت باشد، از متخصصان کمک بگیرید.


معمولا برای نصب دوربین‌های مداربسته به چنین تجهیزاتی نیاز داریم:

  • پیچ
  • پیچ‌گوشتی
  • دریل برقی
  • نردبان
  • چکش
  • چسب برق

ناگفته نماند که گاهی از اوقات، پیچ‌ها و برخی دیگر از تجهیزات ضروری را درون بسته‌بندی دوربین‌های امنیتی پیدا خواهید کرد. زمانی که به تمام این تجهیزات دسترسی داشتید، نوبت به مراحل بعدی می‌رسد.

قدم اول: بررسی نقاط مختلف

 اولین و مهم‌ترین گام در فرایند نصب دوربین مداربسته این است که نقاط مختلف منزل یا محل کار را بررسی و بهترین جا برای نصب دوربین را پیدا کنید. هنگام بررسی فضای پیرامون خود، به این نکات دقت داشته باشید:

  • دوربین باید ترجیحا در ارتقاعی بالا قرار بگیرد تا کادری واضح و عریض‌تر به دست بیاورید. سعی کنید با کمترین تعداد دوربین، بیشترین نقاط ممکن را پوشش دهید تا از هزینه‌ها کاسته شود.
  • به دنبال جایی برای نصب دوربین بگردید که از دسترس مزاحمین و سارقان و همینطور کودکان کنجکاو دور باشد.
  • دوربین را به صورت مستقیم مقابل منابع نور قرار ندهید، در غیر این صورت شاهد تاریک شدن تصاویر و ویدیوهایی خواهید بود که با دوربین ضبط می‌شوند.
  • دوربین را در نزدیکی منبع برق قرار دهید. حتی دوربین‌های امنیتی بی‌سیم هم ممکن است نیازمند دسترسی به برق باشند.
  • اگر مایل به نصب دوربین در فضای بیرونی هستید، سعی کنید براکت نگهدارنده دوربین را زیر لبه‌های بام یا هر نقطه سربسته دیگری قرار دهید تا در برابر بارش باران و هوای طوفانی مقاومت بیشتری حاصل شود.
  • دوربین را پشت پنجره نصب نکنید، چرا که بازتاب نور مادون قرمز می‌تواند باعث نوردهی بیش از حد به تصاویر و ویدیوها شود.
  • و نکته پایانی اینکه دوربین را در نقاطی نصب نکنید که مشرف بر ملک همسایه باشد و به حریم شخصی دیگران احترام بگذارید.

قدم دوم: نصب دوربین روی دیوار

برخی از دوربین‌های امروزی با بسته‌بندی‌هایی از راه می‌رسند که تمام تجهیزات ضروری مانند پیچ‌ها و براکت‌های نگهدارنده را در خود جای داده‌اند. گاهی دیگر از اوقات هم می‌توانید منتظر الگوهایی کاغذی باشید که در نصب پایه نگهدارنده به شما کمک می‌کنند.

برای استفاده از این الگوها، ابتدا باید تصمیم بگیرید که دوربین کجا قرار خواهد گرفت (مثلا کنج دیوار) و سپس شابلون کاغذی را روی همان نقطه قرار دهید. بعد باید به سراغ دریل بروید و سوراخ‌هایی با ابعاد یکسان با پیچ‌های دوربین ایجاد کنید. محل دقیق هر پیچ روی الگوها درج شده است. با این حال اگر الگویی در جعبه دوربین نبود هم مشکلی نیست و کافیست با قرار دادن دوربین در محل مورد نظر، سوراخ‌های پیچ را با مداد علامت بزنید.


اگر دیوار مورد نظرتان چوبی باشد، می‌توانید مستقیما سوراخ‌ها را دریل کنید. اگر دیواری آجری است، می‌توانید با میخ سوراخ اولیه را ایجاد کنید و بعد برای تکمیل کار به سراغ دریل برقی بروید.

حالا باید دوربین را در جای خود قرار داده و پیچ‌ها را محکم ببندید و زاویه دوربین را تنظیم کنید.

قدم سوم: مدیریت کابل‌ها

سیم‌کشی معمولا دشوارترین بخش از فرایند نصب دوربین مداربسته به حساب می‌آید. پیش از اینکه سیم‌کشی را شروع کنید، باید به مسیر کابل‌ها فکر کرده باشید، خصوصا وقتی می‌خواهید چندین دوربین در نقاط گوناگون مانند راهروها، اتاق‌ها و زیرزمین نصب کنید.

گاهی از اوقات ممکن است فرایند سیم‌کشی شکلی پیچیده به خود بگیرد و نیاز به این باشد به کمک چسب برق، سیم‌ها را به صورت کامل از دیوارها رد کنید، مثلا زمانی که دوربین‌های متعدد در طبقات گوناگون ساختمان نصب می‌کنید. اما چه نیاز به سیم‌کشی از داخل دیوارها باشد و چه نه، همواره باید به دنبال نزیک‌ترین مسیر ممکن بگردید.

برای تمیز نگه‌داشتن سیم‌کشی و جلوگیری از آسیب دیدن کابل‌ها، پیشنهاد می‌کنیم از داکت و انواع پوشش‌های محافظتی کمک بگیرید. ضمنا اگر مایل به نصب چند دوربین هستید، می‌توانید به‌گونه‌ای سیم‌کشی کنید که کابل‌ها همگی سر از یک اتاق واحد درآورند.

قدم چهارم: متصل کردن کابل‌ها و راه‌اندازی

بعد از اتمام فرایند سیم‌کشی، باید کابل‌ها را به دوربین متصل و شروع به راه‌اندازی تمام سیستم کنید. تصاویری که در پایین می‌بینید، روش راه‌اندازی و نصب دوربین مداربسته را نشان می‌دهند، هم دوربین‌های سیمی و هم بی‌سیم.

راهنمای نصب دوربین مداربسته PoE


تصویر بالا دوربین، روتر، سوییچ PoE و آداپتور برق را نشان می‌دهد. دوربین با یک کابل سیگنال‌دهی به سوییچ PoE متصل می‌شود. روتر نیز از طریق کابل لن (LAN) به همین سوییچ متصل شده است. از سوی دیگر، سوییچ PoE را باید از طریق کابل برق به آداپتور متصل کرد. 

راهنمای نصب دوربین مداربسته تحت شبکه و بی‌سیم


در تصویر می‌بینیم که دوربین امنیتی بی‌سیم از طریق اتصال وای‌فای به روتر وصل است. دوربین می‌تواند از طریق شبکه به روتر متصل شود و از این بابت نیاز به هیچ کابلی نیست. از آداپتور هم برای تامین برق مورد نیاز دوربین استفاده می‌شود. 

فراموش نکنید که در این فرایند به یک مانیتور یا تلویزیون و دستگاه ضبط تصویر تحت شبکه (Network Video Recorder | NVR) هم نیاز خواهید داشت که باید به صورت جداگانه به برق متصل شوند. اگر دوست داشتید، می‌توانید کابل تمام این تجهیزات را به سوکتی یکسان برسانید تا مدیریت‌شان آسان‌تر شود. 

علاوه بر این، باید حواس‌تان به قطعی‌های ناگهانی برق هم باشد. گذشته از قطعی‌های روزمره، سارقان هم ممکن است برق منزل را قطع کنند. برای مقابله با این مشکل، پیشنهاد می‌کنیم به سراغ باتری‌های بکاپ پرظرفیت برای مصرف خانگی - مانند UPS - بروید. به این ترتیب، دوربین شما حتی در شرایط اضطراری هم به کار خود ادامه خواهد داد. 

قدم پنجم: راه‌اندازی سیستم CCTV

پیش از اینکه بتوانیم بگوییم کار نصب دوربین مداربسته به پایان رسیده، لازم است به بررسی عملکرد دوربین‌ها مشغول شویم. در واقع هم باید بررسی کنیم که دوربین‌ها به خوبی تصاویر را ضبط می‌کنند یا خیر و تا چه مسافتی را پوشش می‌دهند. 

بسیاری از دوربین‌های مداربسته مدرن همراه با یک اپلیکیشن موبایل یا نرم‌افزار کامپیوتری به دست‌تان می‌رسند تا از طریق موبایل هوشمند، کامپیوتر و تبلت بتوانید محیط را حتی از راه دور تحت نظر داشته باشید. راه‌اندازی این قابلیت‌ها هم مرحله‌ای مهم است، خصوصا اگر دوربین‌هایی پیشرفته‌تر با قابلیت‌هایی نظیر تشخیص حرکت تهیه کرده باشید.

 

با سه گامی که در پایین آورده‌ایم، در کمتر از چند دقیقه می‌توانید سیستم نظارت از راه دور را آماده به کار کنید:

1.     اپلیکیشن یا نرم‌افزار رسمی را روی موبایل یا کامپیوتر خود دانلود کنید. 

2.    اپلیکیشن را باز کنید و شماره شناسایی اختصاصی (Unique ID Number | UID) دوربین را در آن وارد کنید.

3.  درون اپلیکیشن روی دوربین خود کلیک کنید تا حتی بیرون از شبکه خانگی قادر به مشاهده استریم زنده دوربین باشید. 

فراموش نکنید که این فرایند در اپلیکیشن‌های متعلق به برندهای گوناگون می‌تواند متفاوت باشد. برای مثال ممکن است لازم باشد روی گزینه‌های بیشتری درون اپلیکیشن کلیک کنید. اما در نهایت همگی کارکرد و قابلیت‌هایی یکسان دارند. 

هزینه‌های نصب دوربین مداربسته چقدر است؟

نصب دوربین مداربسته توسط خودتان مزایای مختلفی دارد که اصلی‌ترین مورد، کاهش هزینه‌هاست. اما اگر احساس می‌کنید با انجام این کار برای نخستین بار راحت نیستید و احتمال دارد در سیم‌کشی و دریل کردن دیوارها دچار خطا شوید، قطعا سپردن این کار به متخصصان ارزش هزینه کردن را خواهد داشت.

هزینه‌های نصب دوربین امنیتی می‌تواند بسته به تعداد دوربین‌ها، ارتفاع دوربین‌ها، میزان سیم‌کشی، راه‌اندازی و فاکتورهایی از این دست متغیر باشد. با نگاهی به ابزار محاسبه‌گر هزینه نصب دوربین در دیجی کالا سرویس می‌بینیم که هزینه‌های نصب می‌تواند از اعداد بسیار کمی مانند ۲۳۰ هزار تومان شروع شود و در موارد بسیار پرهزینه به ۱۰ میلیون تومان (بابت نصب ۲۰ دوربین با کابل‌های چند ده متری و استفاده از تمام خدمات اضافه) برسد. 

با این اوصاف اگر نصب دوربین مداربسته در منزل یا محل کار را جدی می‌گیرید و به دنبال بهترین نتایج ممکن می‌گردید، ارزش دارد که اندکی بیشتر هزینه کنید و از عملکرد صحیح دوربین در طولانی‌مدت مطمئن شوید. 

مهم‌ترین نکات و ترفندهای نصب دوربین مداربسته

اگر تجربه‌ای در خرید یا نصب دوربین‌های مداربسته ندارید، لازم است به نکات گوناگونی دقت کنید تا در نهایت از هزینه‌ها و زحمات خود راضی باشید. مهم‌ترین موارد را در ادامه آورده‌ایم. 

۱. دوربین‌های PoE را بررسی کنید

وقتی تصمیم به نصب دوربین سیمی در منزل می‌گیرید، دوربین‌های PoE معمولا بهترین گزینه ممکن به حساب می‌آیند. عبارت PoE مخفف Power Over Ethernet است و به تکنولوژی زیرین آن‌ها اشاره دارد که اجازه می‌دهد هم برق و هم سیگنال ویدیویی از طریق تنها یک کابل شبکه منتقل شود. 

به این ترتیب، نصب سیستم مورد نظرتان به مراتب آسان‌تر خواهد بود و تنها یک کابل به دوربین متصل خواهید کرد. 


۲. از کابل افزایش طول برق کمک بگیرید

دوربینی که می‌خرید به احتمال زیاد از آداپتورهای برق DC که چشم‌تان به آن‌ها آشناست، کمک می‌گیرد. این یعنی یا باید دوربین را در نزدیکی پریز برق تعبیه کنید و یا از کابل‌های اکستشن یا افزایش طول برق کمک بگیرید که شما را از چنین مخمصه‌ای نجات می‌دهند.

۳. از نقاط کور دوری کنید

هنگام نصب دوربین مداربسته در منزل لازم است به زاویه دوربین دقت کنید و علاوه بر پوشش دادن بیشترین نقاط ممکن، تا جای ممکن نقاط کور نسازید. یک روش معرکه برای شناسایی نقاط کور بالقوه وجود دارد: از محیطی که می‌خواهید پوشش دهید، درست از محل نصب بالقوه دوربین و با موبایل خود عکس بگیرید. با نگاه کردن به تصاویر به خوبی متوجه خواهید شد که کدام زوایا بهترین نتایج را به همراه خواهند آورد. 

اما اگر باید فضایی بزرگ را پوشش دهید، دو راه برای جلوگیری از ایجاد شدن نقاط کور وجود دارد. اگر به بودجه کافی دسترسی داشته باشید، می‌توانید به سراغ سیستم‌های امنیتی گران‌تری بروید که چندین دوربین دارند. این دوربین‌ها در نقاط مختلف قرار می‌گیرند تا تمام گوشه و کنارها را پوشش دهند. 

یا می‌‌توانید به سراغ دوربین‌هایی بروید که زوایای عریض‌تر را پوشش می‌دهند. به عنوان مثال می‌شود به دوربین‌های پانورامیک و دو لنز با زاویه ۱۸۰ درجه‌ای و یا دوربین‌های PTZ با قابلیت حرکت دادن دوربین به سمت چپ و راست یا بالا و پایین اشاره کرد. اگر به سراغ این موارد بروید، می‌توانید با تنها یک دوربین، محیطی بسیار عریض را تحت نظارت داشته باشید. 

۴. در صورت لزوم، دوربین را پنهان کنید

هنگامی که تصمیم به نصب دوربین مداربسته می‌گیرید، بسیار مهم است که درک کنید چنین دوربین‌هایی قرار نیست امنیت ۱۰۰ درصدی به همراه بیاورند. در اکثر اوقات، دوربین به صورت کاملا واضح نصب تا سارقان و مزاحمان بالقوه، انگیزه‌های خود را از دست بدهند. اما سارقین حرفه‌ای‌تر از قبل برنامه‌ریزی می‌کنند و دوربین‌ها را از کار می‌اندازند. 

در این حالت لازم است بهترین نقاط برای پنهان کردن دوربین را بیابید تا از سوی سارقان، غیرفعال یا شکسته نشوند. با پنهان کردن دوربین، شانس بیشتری برای ثبت چهره سارقان خواهید داشت، زیرا ممکن است متوجه وجود آن در محیط نشوند. 

به صورت کلی به دو روش می‌توانید دوربین را پنهان کنید. روش اول، استتار آن در محیط است. به روش‌های گوناگون - مثلا رنگ زدن دوربین - می‌شود به استتار آن در محیط کمک کرد. دوربینی که به خوبی رنگ شود، حتی اگر درست مقابل چشم باشد هم «نامرئی» ظاهر می‌شود. روش دوم هم پوشاندن آن در میان اجسام روزمره است. مثلا اگر دوربین را در محیط بیرونی قرار می‌دهید، می‌توانید از شاخ و برگ‌های درخت برای پوشاندن آن کمک بگیرید. اگر هم دوربین را درون منزل نصب کردید، قفسه‌های کتاب، گلدان‌ها، جعبه‌های دستمال کاغذی و مواردی از این دست می‌توانند جای خوبی برای قایم کردن آن باشند. 


جمع‌بندی و پاسخ به سوالات متداول پیرامون نصب دوربین مداربسته

در نهایت باید گفت که این روزها انبوهی از سیستم‌های امنیتی گوناگون با قابلیت‌های متنوع در بازار پیدا می‌شوند که گشت‌وگذار میان آن‌ها می‌تواند فرایندی سرگرم‌کننده و آموزنده باشد. اگر مایل به این هستید که خودتان دوربینی امنیتی را در منزل یا محل کار تعبیه کنید، پیشنهاد می‌کنیم به سراغ دوربین‌های کوچک و ارزان‌تری بروید که نقدهای خوبی از طرف خریداران دریافت کرده‌اند. اما اگر نیازی جدی به تامین امنیت اماکن بزرگ‌تر و یا استفاده از چند دوربین مختلف دارید، بهتر است از متخصصانی کمک بگیرید که سیستم‌هایی بی‌نقص و با کابل‌کشی اصولی در اختیارتان می‌گذارند.

قبل از خرید و نصب دوربین مداربسته به چه ویژٰگی‌هایی توجه کنیم؟

زمانی که نوبت به خرید دوربین مداربسته می‌رسد، باید به فاکتورهای متنوعی توجه نشان دهید و سپس بهترین گزینه را انتخاب کنید. از جمله این فاکتورها می‌شود به متراژ فضایی که نیاز به حفاظت از آن دارید، نوع دوربین (مثلا سیمی یا بی‌سیم)، مشخصات فنی دوربین، جوازهای قانونی و همینطور بودجه اشاره کرد. 

برای حفاظت از منزل و محل کار به نصب چند دوربین مداربسته نیاز داریم؟

اکثر افرادی که به دنبال ایمن‌سازی منازل و آپارتمان‌ها هستند، به سراغ ۲ الی ۶ دوربین مداربسته می‌روند تا تمام نقاط به خوبی پوشش داده شوند. اما اگر نیازمند نصب دوربین در دفاتر و ادارات باشید، به چیزی بین ۱۶ الی ۶۴ دوربین نیاز خواهید داشت و تعداد نهایی به ابعاد ساختمان و نیازهای کسب‌وکار بستگی دارد.