بهترین محل نصب دوربین مدار بسته

 زمان مطالعه: 6 دقیقه
پیدا کردن بهترین دوربین مداربسته یک ماجرا است و شناسایی بهترین محل برای نصب آن، ماجرایی دیگر.

چطور بهترین محل نصب دوربین مدار بسته را پیدا کنیم؟ - تمام نکاتی که باید بدانید

پیدا کردن بهترین دوربین مداربسته یک ماجرا است و شناسایی بهترین محل برای نصب آن، ماجرایی دیگر. چه به دنبال نصب تنها یک دوربین در منزل خود باشید و چه چندین دوربین در محل کار، محل نصب دوربین مدار بسته از اهمیت فراوان برخوردار است و با انتخاب محل صحیح، از ضررهای مالی و جانی بالقوه جلوگیری خواهید کرد. تنوع نقشه ساختمان‌ها، بودجه‌ها و اولویت‌های امنیتی باعث می‌شود هیچ نقطه واحدی برای نصب دوربین‌های امنیتی وجود نداشته باشد. با این حال، نکات فراوان راجع به شناسایی بهترین محل نصب وجود دارد که در ادامه این مطلب، آ‌ن‌ها را با شما در میان می‌گذاریم. ناگفته نماند که اگر مایل به نصب حرفه‌ای دوربین مدار بسته باشید، با استفاده از خدمات مشاوره و نصب دوربین مداربسته دیجی کالا سرویس خیال‌تان از پیدا کردن بهترین محل نصب، سیم‌کشی صحیح و عملکرد بی‌نقص دوربین‌های گران‌قیمت‌تان راحت خواهد بود. 

محل نصب دوربین مدار بسته معمولا کجاست؟ 

اولین و مهم‌ترین سوال این است که می‌خواهیم دوربین مداربسته چه محدوده‌ای را پوشش می‌دهد. در ادامه می‌گوییم رایج‌ترین نقاط تعبیه دوربین امنیتی کجاست و سارقان و مزاحمان معمولا از چه نقاطی وارد منازل و دفاتر می‌شوند. 

  • درها و پنجره‌های طبقه اول: طبیعتا سارقان و مزاحمان می‌توانند از همان مسیری که خود شما وارد می‌شوید، به ساختمان رخنه کنند. بنابراین درها و پنجره‌های طبقه نخست معمولا جزو آسیب‌پذیرترین نقاط به حساب می‌آیند و مهم است که از داخل و هم از خارج به آن‌ها دید داشته باشید. 

·         راهرو و پلکان اصلی: سارقان از تمام نقاط مرکزی و مسیرهای اصلی برای دسترسی به طبقات و اتاق‌های گوناگون کمک می‌گیرند. بنابراین ایده خوبی است که دوربینی در راهرو و پلکان طبقه نخست داشته باشید. 

·         نقاط پر رفت‌وآمد: از طرف دیگر، احتمالا بخواهید نقاط پر رفت‌وآمد مانند آشپزخانه یا لابی را هم تحت نظر داشته باشید. 

·         پارکینگ: اگر ساختمان پارکینگ دارد، حتما از یک دوربین اختصاصی برای آن استفاده کنید. پارکینگ یکی از آسیب‌پذیرترین نقاط است و فضای زیادی برای پنهان شدن نیز در اختیار سارقان می‌گذارد. 

·         حیاط: چه حیاط در سمت جلویی باشد و چه بخش پشتی، قطعا نیاز به محافظت با دوربین مداربسته دارد. این موضوع به‌خصوص راجع به حیاط‌هایی مصداق می‌کند که پوشش گیاهی، مثلا بوته و درخت داشته باشند و بتوان در میان آن‌ها پنهان شد. 

·         طبقه دوم:اگر در ساختمانی چندین طبقه زندگی می‌کنید و لوازمی ارزشمند در طبقات دوم و بالاتر دارید هم می‌توانید از دوربین امنیتی کمک بگیرید. اگرچه پیشنهاد نمی‌کنیم که درون اتاق خواب‌های منازل دوربین نصب کنید، اما خوب است که راهروی اصلی را تحت نظر و در صورت بروز حادثه، شواهد ویدیویی در اختیار داشته باشید. 

·         زیرزمین: اگرچه تحت نظر داشتن زیرزمین خیلی از اوقات ضروری نیست، اما اگر لوازمی ارزشمند در آن نگه می‌دارید، ارزش‌اش را دارد که روی دوربین امنیتی سرمایه‌گذاری کنید. 

بدترین محل نصب دوربین مدار بسته کجاست؟

درست به همان اندازه که شناسایی بهترین محل برای نصب دوربین مدار بسته ضروری است، شناختن نقاطی که نباید تحت نظارت شما قرار بگیرند نیز مهم است، چه به دلایل قانونی و چه به دلیل احترام گذاشتن به حریم شخصی دیگران. 


·         ملک همسایه: اگرچه در برخی موقعیت‌های خاص دید داشتن بر ملک همساله غیر قانونی نیست، اما تا جای ممکن بابد از این کار خودداری کنید. بنابراین دوربین‌های امنیتی را به‌گونه‌ای نصب کنید که کاملا بر منزل و محل کار خودتان متمرکز باشند و دیدی بر املاک همسایه نداشته باشند. 

·         اتاق‌های خواب: با اینکه خیلی‌ها لوازم گران‌بهای خود را در اتاق‌های خواب نگه می‌دارند، اما لازم است به حریم شخصی ساکنین احترام بگذارید و از نصب دوربین، مگر با رضایت تمام ساکنین، خودداری کنید. 

·         دستشویی و حمام: همین موضوع راجع به دستشویی‌ها و حمام‌ها هم مصداق دارد. گذشته از احترام به حریم افراد، خیلی بعید است که سارقان و مزاحمان بتوانند چیزی از این اتاق‌ها به سرقت ببرند. بنابراین حتی اگر صرفا دغدغه امنیت داشته باشید هم تعبیه دوربین در چنین نقاطی منطقی نیست. 

سایر ملاحظات در فرایند پیدا کردن بهترین محل نصب دوربین مدار بسته

تا به اینجای کار احتمالا ذهنیتی نسبی راجع به محل نصب دوربین امنیتی خود داشته باشید. اما نکات بنیادین هنوز به پایان نرسیده‌اند و هنگام انتخاب محل مناسب، لازم است به فاکتورهای زیر نیز توجه نشان دهید:

·         پنهان یا واضح بودن دوربین: وقتی صحبت از تامین امنیت منازل می‌شود، برخی ترجیح می‌دهند به سراغ دوربین‌های پنهان بروند و برخی دیگر عقیده دارند که واضح بودن دوربین، می‌تواند به خودی خود به جلوگیری از سرقت منجر شود. در نظرسنجی‌هایی که با حضور متهمین به سرقت انجام شده، بعضی از آن‌ها می‌گویند که با مشاهده دوربین از سرقت منصرف می‌شوند، اما بعضی دیگر به این نکته اشاره می‌کنند که با مشاهده دوربین، مطمئن می‌شوند لوازمی ارزشمند در خانه پیدا خواهد شد. با این اوصاف، هیچ پاسخ واضحی برای این پرسش وجود ندارد و تصمیم بین پنهان بودن یا مشخص بودن دوربین، کاملا به خودتان بستگی دارد. 

·         مقاومت دوربین: اگر به دنبال نظارت بر محیط‌های بیرونی باشید، بسیار مهم است که به آب‌وهوای منطقه و میزان مقاومت دوربین خود نیز فکر کنید، خصوصا اگر کاملا در معرض باد و باران قرار بگیرد. هنگام خرید دوربین به بازه دمای مناسب برای عملکرد بدون مشکل و همینطور امتیاز IP آن (که نشان‌دهنده میزان مقاومت در برابر آب و گرد و غبار است) توجه نشان دهید. 

·         بازتاب و برق نور: توجه به این موضوع به خصوص در اتاق‌های آفتابگیر و اتاق‌هایی که در آن‌ها آینه تعبیه شده، ضروری است، زیرا میزان نور می‌تواند تاثیری بزرگ روی کیفیت ویدیوهای دوربین مدار بسته شما بگذارد. اگر می‌خواهید دوربین را در محیطی بیرونی نصب کنید، بهتر است به سراغ دوربین‌هایی بروید که از «دامنه داینامیک بالا» (High Dynamic Range | HDR) پشتیبانی می‌کنند و از شدت نور خورشید می‌کاهند. در محیط‌های سربسته نیز دوربین را به‌گونه‌ای نصب کنید که نور خورشید به صورت غیرمستقیم دریافت شود. 

·         تعداد دوربین‌ها: اگرچه بررسی این موضوع همیشه مهم است، اما اگر بخواهید از دوربین‌های تحت شبکه و متصل به وای‌فای استفاده کنید، حتی از قبل هم مهم‌تر می‌شود، چرا که تعداد دوربین‌ها روی سرعت اینترنت تاثیر می‌گذارد. اگر قرار است بیش از یک یا دو دوربین نصب کنید، بهتر است که مودمی جداگانه برای سیستم امنیتی خود بخرید. 

·         نزدیکی به اشیای ارزشمند: طبیعتا سارقان به دنبال ارزشمندترین اشیای موجود در منزل و محل کار شما می‌گردند، بنابراین محل قرارگیری این اشیا تاثیری اجتناب‌ناپذیر روی محل نصب دوربین مدار بسته می‌گذارد. اما سارقان دقیقا به دنبال چه هستند؟ بررسی‌ها نشان می‌دهند که شمار زیادی از سارقان به سراغ لوازم خانگی و تجهیزات الکترونیکی قابل حمل - مانند تلویزیون و تبلت - می‌روند و برخی دیگر هم اشیای شخصی قابل حمل - مانند جواهرات، ساعت‌ها، لباس‌های گران‌قیمت و چمدان‌ها - را ترجیح می‌دهند. به عنوان یک قاعده کلی نیز، لوازم الکترونیکی، پول نقد، جواهرات، کارت‌های بانکی و کلکسیون‌های گوناگون، بیشترین ارزش را از نگاه سارقان دارند. 

·         دور بودن از دسترس: گذشته از موارد قبلی، در صورت امکان خوب است که دوربین را جایی تعبیه کنید که از دسترس دور و تخریب یا سرقت آن دشوار باشد. در همین راستا، نکته بعدی را مد نظر داشته باشید.


·         نصب در ارتفاع بهینه: به صورت کلی خوب است که دوربین‌ها را در ارتفاع ۲.۵ تا ۳ متری نصب کنید. به این ترتیب، دوربین هم آنقدر پایین است که جزییات کادر را ثبت کند و هم آنقدر بالا که به راحتی در دسترس سارقان قرار نگیرد. 

·         پوشش دادن تمام ورودی‌ها: همان‌طور که در بخش‌های ابتدایی مطلب نیز اشاره کردیم، بسیار مهم است دوربین‌ها را به‌گونه‌ای نصب کنید که تمام ورودی‌ها و پنجره‌های طبقه نخست تحت نظارت قرار بگیرند. 

·         محیط بیرونی را فراموش نکنید: برخی از افراد آنقدر ذهن خود را درگیر نصب دوربین مدار بسته در محیط داخلی می‌کنند که محیط بیرونی را کاملا از یاد می‌برند. اما دوربین‌های بیرونی از این نظر ضرورت دارند که از وقوع جرایم گوناگون جلوگیری خواهند کرد. در واقع به این دوربین‌ها می‌توانید به چشم خط دفاعی در یک تیم فوتبال نگاه کنید و بهترین دفاع نیز، حمله است!

·         تامین نور محیط بیرونی: اگرچه دوربین‌های مادون قرمز می‌توانند تصاویری باکیفیت در تاریکی شب ضبط کنند، اما اگر به دنبال کیفیت بالاتر یا خرید دوربینی رنگی با قابلیت دید در شب بودید، لازم است به شرایط نوری محیط بیرون فکر کنید. بسیاری از دوربین‌های امروزی به نور مرئی در دور لنز مجهز شده‌اند و نور لازم را تامین می‌کنند. اما اگر به سراغ برخی دیگر از دوربین‌ها بروید، نیاز به منبع نوری جداگانه خواهید داشت.

·         تست عملکرد دوربین پیش از نصب: اگر این ترفند را فراموش کنید، ممکن است حسابی در زحمت بیفتید. بنابراین پیش از اینکه فرایند نصب را آغاز کنید، به آزمایش عملکرد دوربین بپردازید و مطمئن شوید نه‌تنها به خوبی به DVR و مودم و اپلیکیشن دوربین متصل می‌شود، بلکه بدون هیچ ایرادی کار می‌کند.

·         تمیز کردن دوربین‌های بیرونی: دوربین‌هایی که در محیط بیرون نصب شده‌اند در معرض انواع آلودگی‌ها و گرد و غبار قرار می‌گیرند و ممکن است در گذر زمان، تصاویری مات‌تر ضبط کنند. بنابراین این دوربین‌ها را هر از گاهی تمیز کنید تا شاهد لکه در تصویر یا ماتی جزییات مختلف نباشید. 

آیا لازم است نصب دوربین مدار بسته را به متخصصان واگذار کنیم؟

این روزها دوربین‌های مدار بسته زیادی داریم که برای نصب آسان توسط هرکسی طراحی شده‌اند. چنین دوربین‌هایی راهنمای نصب قدم به قدم دارند و اگر بخواهید تنها یک دوربین در منزل یا محل کار خود نصب کنید، با دردسرهای چندانی روبه‌رو نخواهید شد. با این حال، اگر علاقه‌مند به نصب دوربین‌های بیشتر، کابل‌کشی صحیح و پیدا کردن بهترین محل نصب دوربین مدار بسته بدون اینکه شاهد نقاط کور باشیم، هستید، بهتر است که کار را به متخصصان بسپارید. خدمات مشاوره و نصب دوربین مدار بسته دیجی کالا سرویس تمام این فرایند را برای شما آسان می‌کند و نه‌تنها می‌توانید در انتخاب دوربین و محل نصب آن از مشاوران کمک بگیرید، بلکه به کمک ابزار محاسبه هزینه نصب دوربین مداربسته، از هزینه‌های دقیق چنین کاری باخبر خواهید شد.

 

بهترین محل نصب دوربین مداربسته کجاست؟

اگرچه طراحی ساختمان‌های گوناگون می‌تواند موقعیت‌های مختلف برای نصب دوربین مداربسته رقم بزند، اما به عنوان یک قاعده کلی باید به دنبال مناطق پر رفت و آمدی بگردید که در برابر ورود مزاحمان و سارقان، آسیب‌پذیر هستند. علاوه بر این، دوربین‌ها باید به‌گونه‌ای نصب شوند که تمام ورودی‌ها - از جمله در اصلی، در پشتی و درهای کناری - را پوشش دهند. 

بهترین ارتفاع برای نصب دوربین مداربسته چقدر است؟

۲.۵ الی ۳ متر. در این ارتفاع، هم دوربین می‌تواند فواصل قابل قبول را تحت پوشش قرار دهد و جزییات از دست نروند و هم دوربین‌تان آنقدر بالا نصب شده که به راحتی در دسترس سارقان، افراد مزاحم و یا کودکان کنجکاو قرار نمی‌گیرد. 

آیا می‌شود دوربین مداربسته را در هرجایی نصب کرد؟

انتخاب محل نصب دوربین مدار بسته باید به‌گونه‌ای باشد که هم تمام آسیب‌پذیری‌های بالقوه پوشش داده شوند و هم از حریم خصوصی دیگران محافظت کنید. در واقع دوربین شما فقط باید ملک خودتان را تحت نظر داشته باشد و این تنها مراجع قانونی هستند که اجازه نصب دوربین در مناطق عمومی را دارند.