مزایای دوربین مداربسته چیست؟

 زمان مطالعه: 5 دقیقه
۹ دلیل برای نصب دوربین امنیتی در منزل و محل‌کار

طی دو دهه اخیر، تکنولوژی سیستم‌های دوربین مداربسته پیشرفت‌ و تکامل فراوان را پشت سر گذاشته و اکنون نه‌تنها به دوربین‌هایی با وضوح بسیار بالا دسترسی داریم، بلکه با خرید و نصب آن‌ها هم هزینه‌های چندانی متحمل نمی‌شویم. علاوه بر این، شاهد تنوع بالایی از دوربین‌های مجهز به تکنولوژی‌های گوناگون نیز هستیم و چه بخواهید از منزل خود محافظت کنید و چه ساختمان‌هایی چند طبقه، بی‌شمار محصول مختلف پیش روی خود خواهید دید. البته ممکن است هنوز تردیدهای خودتان را نسبت به تهیه این دست از سیستم‌های امنیتی داشته باشید و به همین خاطر هم سر از این مطلب درآورده‌اید. در ادامه شما را با  مهم‌ترین مزایای دوربین مداربسته آشنا می‌کنیم و از دلایل نصب آن می‌گوییم. 

اگر پس از مطالعه این مطلب نیاز به مشاوره برای خرید دوربین مناسب، نصب توسط متخصصان و محاسبه هزینه‌های بالقوه داشتید، با استفاده از خدمات مشاوره و نصب دوربین مداربسته دیجی کالا سرویس می‌توانید تمام این فرایند را به بی‌دردسرترین شکل ممکن پیش ببرید.

۱. جلوگیری از اعمال مجرمانه

اولین و مهم‌ترین مزیت نصب دوربین مداربسته در منزل یا محل کار، جلوگیری از سرقت و دیگر اعمال مجرمانه است. اکثر سارقان و مزاحمان به دنبال اهدافی آسان می‌گردند و ترجیح می‌دهند گیر سیستم‌های امنیتی نیفتند. به همین خاطر، خیلی از اوقات سارقان صرفا با دیدن دوربین‌های مداربسته‌ای که در محل نصب شده‌اند، تمایل خود را به اعمال مجرمانه از دست می‌دهند. 

پیشنهاد می‌کنیم برای دستیابی به بالاترین میزان امنیت، تمام نقاط داخلی و خارجی را تحت پوشش و نظارت داشته باشید. در واقع لازم است تا جای ممکن تمام ورودی‌ها و پنجره‌ها را در کادر دوربین داشته باشید و نقاط پر رفت‌وآمد (مانند آشپزخانه یا راهروهای اصلی) را هم از یاد نبرید. به این ترتیب، نه‌تنها خیالی آسوده از بابت مجرمان و سارقان بیرونی خواهید داشت، بلکه از خودتان در برابر افراد داخل ساختمان نیز محافظت خواهید کرد، مثلا زمانی که اسنادی مهم در اداره دارید و نباید به دست هیچکس دیگر بیفتند. 

۲. کاهش هزینه‌های تامین امنیت

اگر بخواهید تامین امنیت را به نیروهای انسانی بسپارید، هزینه‌های زیادی متحمل می‌شوید، خصوصا اگر به دنبال امنیت ۲۴ ساعته در محل باشید. سیستم‌های مداربسته به شما کمک می‌کنند که چشمان بیشتری در سراسر ساختمان داشته باشید و بتوانید تصاویر زنده را روی گستره وسیعی از دستگاه‌های گوناگون تماشا کنید. در نتیجه نیاز به نیروی انسانی به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد. 

علاوه بر این، دوربین‌های امروزی انبوهی از قابلیت‌های مختلف مانند «تشخیص حرکت» یا «دید در شب» را هم به همراه می‌آورند و می‌توانید از جرایم، پیش از وقوع آن‌ها جلوگیری کنید. برخی از سیستم‌های امنیتی امروزی نیز به محض شناسایی مزاحمان، با پلیس تماس می‌گیرند تا از بروز مشکلات هرچه بیشتر جلوگیری شود. 

۳. دسترسی به شواهد ویدیویی

هرگونه سرقت و فعالیت مجرمانه‌ای که محل سکونت یا کسب‌وکار شما را تحت تاثیر قرار دهد، سردردی بزرگ است. اما اگر به فیلم‌های دوربین مداربسته دسترسی داشته باشید، نه‌تنها شانسی برای شناسایی سارق و تشخیص هدف او دارید، بلکه می‌توانید تدابیر لازم را در پیش بگیرید و از وقوع مجدد چنین اتفاقی جلوگیری کنید. به صورت کلی پیشنهاد می‌شود فیلم‌های دوربین را برای دست کم ۳۰ روز نگه دارید و در صورت دسترسی به بودجه کافی، به سراغ دوربین‌هایی بروید که سنسورها و توانایی‌های اضافه - مانند تشخیص حرکت - دارند. به این ترتیب، می‌شود حتی فیلم مورد نظر را به راحتی از میان تمام فیلم‌ها پیدا کرد و از فضای اشغال شده در حافظه کاست. 


۴. رسیدگی به مشاجره‌ها و جدال‌ها

دسترسی به شواهد ویدیویی از مهم‌ترین مزایای دوربین مداربسته است و درست مانند مورد قبلی، با در دست داشتن این فیلم‌ها می‌توانید به مشاجره‌ها هم رسیدگی کنید. زمانی که مجادله‌ای رخ می‌دهد و راهی برای حل و فصل آن وجود ندارد، دوربین‌های مداربسته به شما در صحت‌سنجی داستانی که هر یک از طرفین تعریف می‌کند، کمک می‌رساند. این دوربین‌ها فیلم‌هایی واضح، دقیق و باکیفیت ثبت می‌کنند و پیش از اینکه جدال میان اعضای خانواده، همکاران و یا مدیران بالا بگیرد، تصمیم‌گیری را برایتان آسان‌تر خواهند کرد. 

۵. پایش کارمندان

این روزها تقریبا تمام کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ از دوربین‌های امنیتی استفاده می‌کنند و یکی از اصلی‌ترین دلایل آن، نیاز به پایش عملکرد کارمندان است. کارفرمایان از این حق قانونی برخوردار هستند که به دلایل زیر، در ادارات و دفاتر دوربین مداربسته نصب کنند.:

  • حصول اطمینان از پیروی کارمندان از مقررات بهداشت و ایمنی
  • ایمن نگه داشتن کارمندان و جلوگیری از بروز جرائم گوناگون
  • نظارت بر بهره‌وری و کمک به بهبود آن
  • جلوگیری از بدرفتاری کارمندان
  • پایش خدمات ارائه شده به مشتریان و پایبندی به استانداردها

در نظر داشته باشید که با نصب دوربین مداربسته در محل کاری که افرادی دیگر نیز در آن حضور دارند، باید از قوانین گوناگون پیروی کنید. به عنوان مثال باید به حریم شخصی کارمندان احترام بگذارید و از توانایی خود در پایش آن‌ها سوء استفاده نکنید. پیشنهاد می‌شود پیش از نصب دوربین، کارمندان را از موضوع باخبر کنید و فرایند نصب را نیز به حرفه‌ای‌ها بسپارید تا هم از نصب و سیم‌کشی صحیح و هم تامین امنیت تمام نقاط ساختمان مطمئن شوید. 


۶. نظارت همزمان بر اماکن مختلف

اگر صاحب چندین خانه، مغازه یا ساختمان باشید، نمی‌توانید به صورت همزمان به تمامی آن‌ها سرکشی کنید. یکی دیگر از مزایای دوربین مداربسته این است که به شما اجازه می‌دهد روی تنها یک دستگاه (مثلا موبایل هوشمند یا لپ‌تاپ)، مجموعه‌ای از اماکن مختلف را تحت نظر داشته باشید. به این ترتیب، بهینگی و بهره‌وری بالا می‌رود و با مشاهده وقایع روزمره، ذهنیتی بهتر از میزان امنیت هر محل و بهبودهایی که می‌توان ایجاد کرد به دست می‌آورید. 

۷. بهبود خدمت‌رسانی به مشتریان

فروشگاه‌ها و خرده‌فروشی‌ها می‌توانند با نصب سیستم‌های امنیتی مداربسته، استانداردهای خود را بهبود دهند، تجربه‌ای دلپذیرتر برای مشتریان به ارمغان آورند و جمع‌آوری اطلاعات راجع به فرایندهای داخلی را آسان کنند. با نصب دوربین در چنین فروشگاه‌هایی، می‌توانید راجع به انبوهی از فعالیت‌های مختلف اطلاعات جمع‌آوری کنید، مثلا:

  • تخمین مدت‌زمان حضور مشتریان در فروشگاه
  • پایش موجودی انبارها و شعبه‌های مختلف 
  • بررسی طول صفوف خرید و نرخ خروج مشتریان از فروشگاه
  • سرشماری مشتریان
  • پایش عملکرد و فعالیت‌های کارمندان
  • پایش فضای خالی در پارکینگ 

اما همه‌چیز تنها به این موارد ختم نشده و بسته به نیازهای به‌خصوص کسب‌وکار خود می‌توانید انبوهی کاربرد دیگر نیز برای سیستم‌های امنیتی مدرن پیدا کنید. 

۸. دریافت آسان‌تر مطالبات از بیمه

با در دست داشتن ویدیوهای ضبط شده با دوربین‌های مداربسته، می‌توانید هنگام درخواست برای جبران خسارت از سوی بیمه، دردسرهای کمتری را پشت سر بگذارید. علاوه بر این، برخی از شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات بیمه با مشاهده اینکه در منزل یا محل کار خود دوربین امنیتی نصب کرده‌اید، هزینه‌های کمتری از شما دریافت خواهند کرد، زیرا ریسک امنیتی محل را پایین‌تر به حساب می‌آورند. 


۹. آرامش خاطر

و اما آخرین و احتمالا مهم‌ترین مزیت دوربین مداربسته آرامش خاطری است که با این سیستم‌ها به دست می‌آورید. امکان مشاهده تمام نقاط از طریق تنها یک دستگاه، عدم نگرانی راجع به شواهد فیزیکی از حوادث و همینطور نظارت ۲۴ ساعته در ۷ روز هفته، همه و همه جزو مهم‌ترین مزایای دوربین مداربسته هستند که باعث می‌شوند شب‌ها یا خیالی آسوده‌تر به خواب بروید. 

جمع‌بندی مزایای دوربین مداربسته در منزل و محل کار

همانطور که خودتان با مطالعه این مطلب متوجه شده‌اید، مزایای دوربین مداربسته بسیار بیشتر از چیزی‌ست که عموم مردم تصور می‌کنند و این دوربین‌ها، راهکاری موثر برای حفاظت از جان و مال شما و اطرافیان شما به حساب می‌آیند. در صورتی که به خرید و نصب چنین سیستم‌هایی علاقه‌مند شده‌اید، می‌توانید با ثبت درخواست آنلاین یا تماس با شماره ۰۲۱۶۱۹۳۰۰۱۰ از خدمات مشاوره، بازدید رایگان و نصب دوربین مداربسته دیجی‌کالا سرویس استفاده کنید. به کمک ابزار محاسبه هزینه نصب دوربین امنیتی هم می‌توانید از هزینه‌های نصب - با توجه به نیازهای به‌خصوص خودتان - باخبر شوید.