دوربین مداربسته چیست و چه انواعی دارد؟

 زمان مطالعه: 12 دقیقه
هرآنچه باید راجع به CCTV بدانید

هرکسی که به دنبال افزایش امنیت منزل و محل کسب‌وکار خود است، پیش از هر چیز دیگری به فکر خرید دوربین‌های مداربسته می‌افتد.

این دوربین‌ها در اشکال و با قیمت‌گذاری‌های گوناگون به دست مشتریان می‌رسند و یکی از موثرترین راهکارهای امروزی برای تامین امنیت اماکن یا حفظ جان انسان‌ها به حساب می‌آیند. اما همین تنوع بالا دوربین‌ها باعث می‌شود سوالات زیادی راجع به کارکردهای کلی آن‌ها شکل بگیرد. خبر خوب اینکه برای یافتن پاسخ سوالات خود به جای درستی آمده‌اید. به مطالعه ادامه دهید تا ابتدا بگوییم دوربین مداربسته چیست و سپس به بررسی کاربردها، مزایا و انواع آن‌ها بپردازیم.

دوربین مداربسته چیست و چه اهمیتی دارد؟

اصلی‌ترین کاربرد دوربین مداربسته، حفظ امنیت مالی و جانی است و این روزها در بسیاری از کسب‌وکارها، رستوران‌ها، مدارس، بانک‌ها و منازل از دوربین مداربسته استفاده می‌شود. در واقع با نصب این دوربین‌ها می‌توانید این موارد را در کنار هم داشته باشید: پیش‌گیری از فعالیت‌های مجرمانه و همینطور کمک به شناسایی افرادی که دست به اعمال مجرمانه زده‌اند.

زمانی که دوربین‌های مداربسته برای نخستین بار مورد استفاده قرار گرفتند، عمدتا برای پایش وقایع به صورت زنده به کار گرفته می‌شدند. اما خیلی زود این تکنولوژی شمایلی متفاوت به خود گرفت و منجر به ظهور دستگاه‌های ضبط تصویر شد. به این ترتیب، دوربین‌های مداربسته امروزی به دو روش مورد استفاده قرار می‌گیرند: پایش وقایع به صورت زنده و در لحظه و همینطور آرشیو کردن ویدیوها برای بازبینی در زمانی دیگر.

انواع دوربین مداربسته چیست ؟

حالا که می‌دانیم دوربین مداربسته چیست احتمالا بخواهید بدانید که این دوربین‌ها چطور کار می‌کنند؟ برای پاسخ به این سوال مهم، لازم است بدانیم که دوربین‌های امنیتی از نظر کارکرد به طور کلی در دو دسته‌بندی جای می‌گیرند: آنالوگ (Analog) و دیجیتال (Digital). در ادامه با تفاوت‌ این دو آشنا خواهید شد.

دوربین آنالوگ

در دوربین‌های آنالوگ و سنتی، دوربین مداربسته به یک سیستم «ضبط ویدیو دیجیتال» (Digital Video Recorder | DVR) متصل می‌شود. DVR مسئولیت دریافت، ذخیره‌سازی و فشرده‌سازی اطلاعات را درون یک هارد درایو برعهده می‌گیرد و به همین خاطر، مزایای متعددی به همراه می‌آورد، چرا که می‌توانیم در هر زمانی به مشاهده تصاویر ضبط‌شده مشغول شویم.

دوربین دیجیتال یا تحت شبکه

 دوربین‌های دیجیتال یا «تحت شبکه» (Internet Protocol | IP) نسخه‌ای مدرن‌تر از سیستم‌های CCTV به حساب می‌آیند. اگر به سراغ دوربین‌های دیجیتال بروید، باید هزینه بالاتری بابت آن‌ها بپردازید، اما مزایای بیشتری نیز به دست می‌آورید. کارکرد کلی دوربین‌های دیجیتال تفاوتی با دوربین‌های آنالوگ ندارد، اما به جای DVR، از سیستم «ضبط ویدیوی تحت شبکه» (Network Video Recorder | NVR) کمک می‌گیریم.

به این ترتیب فرایندهای امنیتی شکلی سرراست‌تر به خود می‌گیرند، چرا که خود دوربین، نقش DVR را هم ایفا می‌کند. از سوی دیگر، می‌توانیم به پایش تصاویر از طریق اتصال اینترنتی بپردازیم و اگر شرایطی اضطراری رقم بخورد، اعلان آن را از طریق موبایل هوشمند دریافت خواهیم کرد.

رایج‌ترین کاربردهای دوربین مداربسته چیست ؟

دوربین‌های مداربسته قدیمی نه‌تنها رزولوشن پایینی داشتند و تصاویر سیاه و سفید ضبط می‌کردند، بلکه بدون هیچ‌گونه قابلیت تعاملی از راه می‌رسیدند. اما دوربین‌های مدرن تصاویری رنگی و رزولوشن بالا ضبط می‌کنند و در مدل‌های پیشرفته‌تر نیز می‌توانید منتظر قابلیت‌های اضافه مانند زوم روی تصویر یا پایش اجسام و افراد از طریق سنسورهای گوناگون باشید. ضمنا دوربین‌هایی تحت عنوان Talk CCTV نیز داریم که به ناظر اجازه می‌دهند به گفتگو با افرادی بپردازند که در نزدیکی دوربین حضور دارند. از جمله کاربردهای رایج سیستم‌های CCTV

امروزی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

·        ایمن‌سازی محیط‌های بسته و باز

·        پایش زندانیان یا بیماران خطرناک در زندان‌ها و موسسات درمانی

·        پایش ترافیک

·        نظارت بر اماکنی که می‌توانند برای جان انسان خطرناک باشند، مانند محیط‌های صنعتی مسموم یا رادیواکتیو

·        ساخت آرشیو ویدیویی در اماکنی که نیاز به تامین امنیت پیوسته دارند، مانند جواهرفروشی‌ها، بانک‌ها و فرودگاه‌ها از سوی دیگر، مراجع قانونی هم به صورت گسترده از دوربین‌های مداربسته کمک می‌گیرند، چه برای نظارت بر ترافیک شهری و صدور جریمه‌های خودکار و چه برای پایش مناطقی که نرخ جرم و جنایت در آن‌ها بالاست.

اجزای تشکیل‌دهنده دوربین مداربسته چیست ؟

فارغ از قابلیت‌ها و سنسورهای اضافه‌ای که برای نیازهای به‌خصوص طراحی می‌شوند، تمام دوربین‌های مداربسته اجزایی یکسان دارند. در ادامه با این اجزا و قطعات آشنا می‌شوید:

·        دوربین: لنز و دوربین را می‌توان چشم سیستم‌های نظارت تصویری توصیف کرد. این دوربین‌ها در ابعاد و اشکال گوناگون تولید می شوند و برای مثال می‌توان به دوربین‌های دام، دوربین‌های بولت و دوربین‌های PTZ اشاره کرد که اجزای متحرک دارند و روی تصاویر زوم می‌کنند (در ادامه با این دوربین‌ها و انبوهی دوربین دیگر آشنا خواهید شد).

·        مانیتور: نمایشگر یا مانیتور وظیفه نمایش تصاویر ضبط شده از سوی دوربین را برعهده دارد. این تصاویر هم می‌توانند به صورت زنده مشاهده شوند و هم در زمانی دیگر. البته برای کار با دوربین‌های مداربسته مدرن و متصل به اینترنت، لزوما به مانیتورهای سنتی نیاز نخواهید داشت و موبایل‌ها و تبلت‌ها هم می‌توانند نقش نمایشگر را ایفا کنند.

·        ضبط‌کننده یا ریکوردر: سیستم ریکوردر نقش حافظه را در دوربین امنیتی شما ایفا می‌کند. چه دوربینی مجهز به NVR داشته باشید و چه DVR، تمام ویدیوهای ضبط‌شده در یک هارد درایو فیزیکی و یا فضای ابری ذخیره می‌شوند. به این ترتیب به آرشیوی بزرگ از تصاویر دسترسی خواهید داشت و در صورت نیاز، می‌توانید به بازبینی آن‌ها مشغول شوید.

·        کابل‌ها:از کابل‌ها یا سیم‌ها برای اتصال سیستم ضبط‌کننده به مانیتور استفاده می‌شود. این کابل‌ها هم سیگنال‌های ویدیویی را جابه‌جا و هم برق را تامین می‌کنند. در سیستم‌های آنالوگ از کابل‌های «کواکسیال» استفاده می‌شود و در سیستم‌های دیجیتال نیز باید به سراغ کابل‌های «اترنت» رفت. در این بین، برخی از دوربین‌های دیجیتال از وای‌فای برای مخابره تصاویر به صورت بی‌سیم کمک می‌گیرند، اما کماکان به کابل‌های تامین برق نیاز خواهند داشت.

·        منبع تغذیه: منابع تغذیه سیستم‌هایی هستند که الکتریسیته را به دوربین و دیگر اجزای سیستم می‌رسانند. منبع تغذیه هم می‌تواند آداپتوری جداگانه برای هر دوربین باشد و هم باکسی مرکزی برای توزیع برق که انرژی مورد نیاز چندین دوربین را به صورت همزمان تامین می‌کند.

زمانی که تمام این اجزا کنار یکدیگر قرار می‌گیرند، سیستم مداربسته شما آماده مقابله با مجرمان و مزاحمان خواهد بود. همانطور که اندکی بالاتر قول دادیم، در بخش بعدی با انواع دوربین‌های مداربسته از لحاظ قابلیت‌هایی که به همراه می‌آورند آشنا خواهیم شد.

انواع دوربین مداربسته از نظر توانایی‌ها

پیش‌تر راجع به این صحبت کردیم که دوربین‌های مداربسته در غایی‌ترین حالت در دو دسته‌بندی «آنالوگ» و «دیجیتال» قرار می‌گیرند. اما فارغ از این دسته‌بندی‌ها که در واقع تکنولوژی بنیادین دوربین‌ها را توصیف می‌کنند، این روزها انبوهی دوربین مختلف با ویژگی‌های گوناگون داریم. در ادامه می‌بینیم رایج‌ترین انواع دوربین مداربسته چیست و هرکدام چه قابلیت‌های برجسته‌ای در اختیارتان خواهند گذاشت.

دوربین‌های Dark Fighter Technology

برجسته‌ترین ویژگی دوربین‌های Dark Fighter این است که می‌توانند در محیط‌های بسیار کم‌نور نیز تصاویری رنگی ضبط کنند. بنابراین چنین دوربین‌هایی هم در طول روز و هم در شب عملکردی بهینه از خود به نمایش می‌گذارند. سنسورهای CMOS و نیم اینچی این دوربین‌ها می‌توانند تصاویری بسیار با کیفیت ثبت کنند و نیازی به هیچ‌گونه منبع نور خارجی نیست. بنابراین یکی از بهترین گزینه‌ها برای تامین امنیت نقاط تاریک و حساس به حساب می‌آیند.


از مهم‌ترین ویژگی‌های این دوربین‌ها می‌شودبه موارد زیر اشاره کرد:

·        قابلیت‌های هوشمند مانند تشخیص صدا و چهره

·        کارایی گسترده و مناسب برای سناریوهای مختلف

·        کیفیت تصویر بالا

دوربین‌های ANPR و LPR

از دوربین‌های ANPR و LPR برای خواندن پلاک‌های اتومبیل و ذخیره‌سازی اطلاعات مربوط به آن‌ها استفاده می‌شود و بنابراین گزینه‌ای ایده‌آل برای اماکنی مانند ایستگاه‌های عوارض آزادراه و پارکینگ‌ها به حساب می‌آیند. ANPR مخفف Automatic Number Plate Recognition و LPR مخفف License Plate Recognition است و این دیوایس‌ها می‌توانند حتی در نقاط پرترافیک هم به شناسایی تک‌تک پلاک‌ها پرداخته و محل را امن نگه دارند.

از دیگر مزایای دوربین‌های LPR و ANPR می‌توان به این موارد اشاره داشت:

·        قابلیت‌های هوشمند مانند ذخیره‌سازی اطلاعات

·       تشخیص اتومبیل‌هایی که جواز حضور در منطقه را ندارند

·        کمک به مدیریت ترافیک و فرایندهای مرتبط به آن

دوربین‌های دام

دوربین‌های دام (Dome Camera) معمولا برای نظارت همگانی و تامین امنیت در محیط‌های بسته و باز استفاده می‌شوند. این دوربین‌ها معمولا به‌گونه‌ای طراحی می‌شوند که به سختی بتوان جهت دید آن‌ها را تشخیص داد و از سوی دیگر، مقاومت زیادی هم در برابر ضربه دارند.

سایر مزایای دوربین‌های دام را در ادامه آورده‌ایم:

·        سهولت در نصب

·        مقاوم در برابر تخریب

·        حالت دید در شب

دوربین‌های بولت

دوربین‌های «بولت» (Bullet) ظاهری طویل و استوانه‌ای شکل دارند و گزینه‌ای ایده‌آل برای استفاده در فضای بیرونی به حساب می‌آیند. مهم‌ترین ویژگی دوربین‌های بولت، تصویربرداری از فواصل دور است و با نصب آن‌ها در قاب‌های محافظتی می‌توانید مطمئن شوید که در برابر گرد و خاک، باران و دیگر عوامل طبیعی مقاوم خواهند بود. این دوربین‌ها به سادگی نصب می‌شوند و هم می‌توانند همراه با لنزهای ثابت و هم لنزهای وریفوکال (با قابلیت تغییر فاصله کانونی) به دست شما برسند.

سایر مزایای دوربین‌های بولت را در ادامه آورده‌ایم:

·        حالت دید در شب

·        ابعاد جمع‌وجور و نصب آسان

·        رزولوشن بالای تصویر

دوربین‌های C-Mount

دوربین‌های C-Mount که لنزهای جداشونده دارند به شما اجازه می‌دهند بسته به نیازهای گوناگون، لنزها را تعویض کنید. درحالی که لنزهای CCTV استاندارد معمولا تنها فواصل ۱۰ تا ۱۲ متری را تحت پوشش قرار می‌دهند، در دوربین‌های C-Mount می‌توانید به سراغ لنزهای مخصوصی بروید که فواصل بیش از ۱۲ متر را نیز پوشش خواهند داد.

سایر مزایای دوربین‌های C-Mount را در ادامه می‌بینید:

·        امکان تعویض یا ارتقای تکنولوژی‌های داخلی

·        موثر برای استفاده در فضای باز

·        ابعاد بزرگ (که باعث می‌شود به راحتی دیده شوند و از بروز جرائم پیش‌گیری کنند)

دوربین‌های Day/Night

دوربین‌های روز و شب یا به اصطلاح Day/Night می‌توانند هم در طول روز و هم در شرایط کم‌نور به کار خود ادامه دهند. این دوربین‌ها هیچ نیازی به روشنگرهای مادون قرمز داخلی ندارند و در عوض از چیپ‌هایی بسیار حساس به نور بهره می‌برند که تصویربرداری در تاریکی را امکان‌پذیر می‌کنند. بنابراین داریم راجع به دوربین‌هایی ایده‌آل برای پایش محیط‌های بیرونی صحبت می‌کنیم، خصوصا محیط‌هایی که دوربین‌های مادون قرمز هم قادر به تصویربرداری در آن‌ها نیستند.

دیگر مزایای دوربین‌های Day/Night را در ادامه آورده‌ایم:

·        ضبط تصویر در دو حالت رنگی و سیاه‌ و سفید

·        عرضه در ابعاد و اشکال گوناگون

·        قابلیت‌های متکی بر مادون‌ قرمز

دوربین‌های PTZ

دوربین‌های PTZ (مخفف Pan/Tilt/Zoom) به شما اجازه می‌دهند زاویه دید را تغییر دهید. بنابراین می‌توانید دوربین را به چپ و راست (Panning) یا بالا و پایین (Tilting) حرکت دهید و حتی روی سوژه‌های گوناگون زوم (Zoom) کنید. این دوربین‌ها معمولا زمانی استفاده می‌شوند که یک اپراتور یا مامور حراست در حال بررسی دائمی تصاویر باشد.

از دیگر ویژگی‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

·        قابلیت دید در شب تا فواصل ۲۰۰ متری

·        زوم اپتیکال تا 44 برابر

·        رزولوشن بالای تصاویر

دوربین‌های پنهان

دوربین‌های «پنهان» یا «Discreet» را می‌توان به شکلی مخفیانه در نقاط گوناگون متصل کرد تا تصویری واضح از سرقت و یا آسیب‌های مجرمانه به دست آید. دوربین‌های Discreet از آن جهت کاربردی محسوب می‌شوند که به احتمال کمتری مورد توجه سارقان قرار می‌گیرند و بنابراین احتمال اینکه در فرایند سرقت دچار آسیب شوند نیز کاهش می‌یابد.

در ادامه سایر مزیت‌های این نوع از دوربین‌ها را آورده‌ایم:

·        امکان نصب دائمی یا اتصال موقتی

·        امکان مخفی کردن درون اجسام و اشیای گوناگون

·        موثر برای استفاده در محیط‌های داخلی و بسته

دوربین‌های حرارتی / مادون قرمز

دوربین‌های حرارتی و مادون قرمز را می‌توان جزو بهترین گزینه‌های ممکن برای نظارت ۲۴ ساعته در محیط‌هایی مانند فرودگاه‌ها، بنادر و سایر امکان زیرساختی و حیاتی به حساب آورد. دوربین‌های مادون قرمز به ال‌ای‌دی‌های کوچکی در دورتادور لنز مجهز شده‌اند که به شناسایی سوژه‌های متحرک – حتی در تاریکی مطلق – کمک می‌کنند. از سوی دیگر، تصاویر حرارتی می‌توانند فواصل بسیار زیاد و تا سقف ۳۰۰ متر را تحت پوشش قرار دهند.

در ادامه می‌بینیم که برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های این نوع از دوربین مداربسته چیست و باید منتظر چه قابلیت‌هایی باشید:

·        تشخیص مجرمان و مزاحمان از مسافت ۲۵۰ تا ۳۰۰ متری

·        عملکرد خوب در شرایط کم‌نور

·        امکان دریافت تشعشعات حرارتی حتی از میان موانع بصری

دوربین‌های وریفوکال

مهم‌ترین ویژگی دوربین‌های «وریفوکال» (Varifocal)، امکان زوم کردن روی سوژه‌ها، بدون از دست دادن فوکوس است. این دوربین‌ها به شما اجازه می‌دهند که فاصله کانونی، زاویه و میزان زوم را دستخوش تغییر کنید و بنابراین بهترین گزینه برای اتاق‌های مربعی‌شکلی به حساب می‌آیند که اگر در آن‌ها از دوربین‌های لنز ثابت استفاده کنید، با «نقاط کور» روبه‌رو خواهید شد. 

سایر ویژگی‌های برجسته دوربین‌های وریفوکال را در ادامه می‌خوانید:

·        امکان تصویربرداری از نقاط کوری که معمولا از چشم باقی دوربین‌ها دور می‌مانند

·        دستیابی به فوکوس مثال‌زدنی

·        علمکرد خوب در فواصل نزدیک و دور

دوربین‌های تحت شبکه

این دوربین‌ها تصویر را در سطح اینترنت به اشتراک می‌گذارند و بنابراین می‌توانید در هر جایی به آن دسترسی داشته باشید. دوربین‌های تحت شبکه هم برای مصرف شخصی و هم تجاری مناسب به حساب می‌آیند، زیرا می‌توانید بدون حضور فیزیکی در محل، تصاویر را مشاهده کنید. 

از جمله مزیت‌های دوربین‌های تحت شبکه می‌شود به موارد زیر اشاره کرد:

·        دسترسی آسان و سریع به داده

·        ایده‌آل برای مصرف خانگی یا سازمانی

·        عدم نیاز به سیم‌کشی یا نگهداری دائمی

دوربین‌های High Definition

این دوربین‌ها آنقدر رزولوشن و وضوح بالایی دارند که عمدتا در اماکن بسیار پرخطر مانند بانک‌ها استفاده می‌شوند. این دوربین‌ها تصویری بسیار واضح از هرکسی که درون ساختمان باشد تهیه می‌کنند و بالاترین میزان امنیت را به همراه می‌آورند. از سوی دیگر، اپراتور دوربین می‌تواند به راحتی روی سوژه‌ها زوم کند و تصویری کاملا شفاف به ثبت برساند تا بعدا در جایی مانند دادگاه قابل ارائه باشد. 

سایر مزایای دوربین‌های High Definition را در ادامه می‌خوانید:

·        ثبت تصاویری با بالاترین وضوح و جزییات

·        ارائه بالاترین امنیت ممکن برای اماکن پرخطر

·        امکان زوم بدون از دست دادن فوکوس

پیش از خرید دوربین مداربسته به چه نکاتی توجه کنیم؟

تا به اینجای کار می‌دانیم که دوربین مداربسته چیست و در چه شمایلی به دست کاربران می‌رسد. اما اگر به فکر خرید یکی از این دوربین‌ها افتاده باشید، شاید هنوز ندانید که باید به چه عواملی توجه نشان دهید. چه به دنبال نصب CCTV در منزل خود باشید و چه در فروشگاه و محل کسب‌وکار، به صورت کلی باید سه فاکتور را مورد بررسی قرار دهید.

۱. لنز مناسب

لنز دوربین، بیشترین تاثیر را روی کیفیت تصویر خروجی می‌گذارد. با انتخاب دوربینی که به لنز مناسب مجهز باشد، می‌توانید از فوکوس تصویر و همینطور عملکرد آن در شرایط نوری مختلف اطمینان حاصل کنید و نیازهای به‌خصوص - مثلا تشخیص چهره - را برآورده کنید.

طبیعتا دسترسی به جزییات و شفافیت بیشتر در هر شرایطی کمک می‌کند، زیرا به خوبی می‌بینید که در فضای باز یا بسته مورد نظرتان، دقیقا چه اتفاقی می‌افتد. اما هرچه کیفیت لنز بالاتر باشد، هزینه بیشتری هم باید بابت آن بپردازید. بنابراین لازم است به سراغ محصولاتی بروید که در نقطه‌ای متعادل از لحاظ کیفیت تصویر و قیمت‌گذاری قرار داشته باشند. 

۲. سنسور مناسب

هنگام انتخاب دوربین و سنسور مناسب، فارغ از نوع دوربین و ابعاد آن، دو انتخاب کلی خواهید داشت:

·        دوربین‌های مجهز به سنسور CMOS (مخفف Complementary Metal Oxide Semiconductor)

·        دوربین‌های مجهز به سنسور CCD (مخفف Charged Coupled Device)

اگر بخواهیم خیلی خلاصه بگوییم، سنسورهای CCD قیمت بالاتری نسبت به سنسورهای CMOS دارند، چرا که تصویری باکیفیت‌تر تولید می‌کنند و گزینه‌ای ایده‌آل برای تشخیص چهره و پلاک اتومبیل به حساب می‌آیند. 

۳. رزولوشن خروجی

عبارت رزولوشن به معنی تعداد پیکسل‌های موجود در قاب تصویر است و هرچه پیکسل‌های بیشتری داشته باشید، وضوح تصویر هم بالاتر خواهد بود. در دوربین‌های امنیتی قدیمی، رزولوشن با واحد «تی‌وی‌ لاین» یا «TVL» (مخفف Television Lines) اندازه‌گیری می‌شد. باکیفیت‌ترین دوربین‌هامی‌توانستند به ۷۰۰ تی‌وی‌لاین برسند، اما امروزه دوربین‌هایی که برای عموم ساخته شده‌اند، رزولوشنی بالاتر از تی وی لاین دارند و از 2 تا 30 مگاپیکسل رزولوشن دارند. بسیار مهم است که رزولیشن دوربین با رزولوشن خروجی سیستم DVR یا NVR سازگار باشد، زیرا اگر دوربینی با قابلیت‌هایی فراتر از توانایی‌های سیستم ضبط‌کننده بخرید، در واقع پول خود را هدر داده‌اید و از تمام ظرفیت‌های آن بهره‌مند نخواهید بود. 

در نهایت پیشنهاد می‌کنیم که پیش از خرید یا نصب دوربین مداربسته در منزل یا محل کار خود، از خدمات مشاوره و نصب دوربین مداربسته دیجی کالا سرویس استفاده کنید. مشاوران دیجی کالا سرویس هرآنچه لازم است پیش از خرید بدانید را به شما توضیح می‌دهند و از سوی دیگر، با استفاده از ابزار محاسبه گر هزینه نصب دوربین مداربسته، دقیقا می‌دانید کدام دوربین برای بودجه و نیاز شما مناسب خواهد بود. 

جمع‌بندی و پاسخ به سوالات متداول پیرامون اینکه دوربین مداربسته چیست

همان‌طور که با مطالعه این مطلب متوجه شدید، این روزها شاهد گستره وسیعی از دوربین‌های مداربسته هستیم که با قابلیت‌های گوناگون به دست‌مان می‌رسند. تنوع گزینه‌های موجود در بازار باعث می‌شود افراد ناآشنا با چالش‌های فراوان در انتخاب دوربین امنیتی مورد نیاز خود روبه‌رو شوند، اما احتمالا اکنون ذهنیت بهتری راجع به CCTV داشته باشید و بتوانید دست به انتخابی بهتر بزنید. در نهایت کار را با پاسخ دادن به برخی از سوالات پرتکرار کاربران به پایان می‌رسانیم. 

چطور دوربین مناسب برای فضای داخلی یا خارجی را شناسایی کنیم؟

هنگام انتخاب دوربین مداربسته، لازم است پیش از هر چیز به این فکر کنید که دوربین قرار است در چه نقطه‌ای نصب شود و چه زوایایی را تحت پوشش قرار دهد. علاوه بر این، باید به محافظت از خود دوربین هم فکر کنید. برای مثال اگر مایل به نصب دوربین در فضایی بیرونی هستید، باید به سراغ دوربینی بروید که کیفیت ساخت بالا داشته و در برابر شرایط آب‌وهوایی گوناگون مقاوم باشد. اگر هم مایل به نصب دوربین در فضای داخلی (مثلا منزل بودید) باید مطمئن شوید که در معرض روغن یا بخار آب آشپزخانه قرار نگیرد. 

آیا دوربین مداربسته نیازی به قابلیت ضبط و پخش صدا هم دارد؟

در اکثریت مواقع دوربین مداربسته شما نیازی به قابلیت‌های صوتی ندارد، مگر اینکه بخواهید سیستمی برای مکالمه با افراد حاضر در مقابل دوربین راه بیندازید. اما اگر پخش صدا برایتان مهم است، می‌توانید به سراغ سیستم‌های امنیتی دیگری بروید که با پخش اصوات گوناگون در محیط، سارقان را فریب یا فراری می‌دهند. 

شرایط نوری مناسب برای دوربین مداربسته چیست و چگونه است؟

پاسخ به این سوال به هیچ وجه آسان نیست و برای شناسایی بهترین دوربین برای محیط خود، لازم است به آزمون و خطا با دوربین‌های گوناگون مشغول شوید. در واقع فارغ از اینکه دوربین را در محیطی سربسته قرار می‌دهید یا محیطی باز، شرایط نوری در سراسر روز تغییر خواهد کرد. از سوی دیگر، باید حواس‌تان به اشیای بازتاب‌دهنده نور یا اجسامی که نور پس‌زمینه دارند نیز باشد تا اختلالی در عملکرد دوربین به وجود نیاورند.