بهترین روش‌های خنک کردن گوشی اندروید و آیفون

 زمان مطالعه: 8 دقیقه
۱۷ تکنیک و نرم‌افزار که  برای خنک شدن گوشی موبایلتان باید بشناسید

دنیای مدرن کاری کرده که همه ما به صورت روزمره از موبایل‌های هوشمند خود استفاده می‌کنیم و کافی‌ست میزان استفاده از برطرف‌سازی نیازهای اولیه فراتر برود تا شاهد داغ شدن گوشی باشیم. برای مثال با اندکی گشت‌وگذار در شبکه‌های اجتماعی، تجربه بازی‌هایی مانند کال آو دیوتی موبایل و یا مکالمه تلفنی طولانی با دوستان، ناگهان متوجه می‌شوید که بخش پشتی گوشی واقعا داغ شده است و حتی دست را آزار می‌دهد. خوشبختانه روش‌های زیادی برای جلوگیری از داغ شدن گوشی و همینطور خنک کردن گوشی اندرویدی و آیفون وجود دارد که در ادامه، آن‌ها را با یکدیگر بررسی می‌کنیم. با دقت به نکاتی که در این مطلب آورده‌ایم، از بروز بسیاری از مشکلات بالقوه برای موبایل جلوگیری خواهید کرد و از خدمات گارانتی یا تعمیر موبایل سامسونگ، اپل، شیائومی و هر برند دیگری بی‌نیاز خواهید شد. 



چرا دمای گوشی‌های هوشمند بیش از حد بالا می‌رود؟

داغ شدن گوشی می‌تواند دلایل مختلف داشته باشد، برای مثال برخی از این دلایل کاملا به عوامل بیرونی بستگی دارند و برخی دیگر به نرم‌افزار مربوط می‌شوند. در ادامه رایج‌ترین دلایل داغی گوشی اندرویدی و آیفون را آورده‌ایم. 

  • کار کشیدن از گوشی: استفاده مداوم از گوشی و کار کشیدن از آن احتمالا متداول‌ترین دلیل داغ شدن دستگاه باشد، مثلا زمانی که بازی‌های سنگین را به اجرا در می‌آورید، از دوربین استفاده طولانی می‌کنید، روشنایی نمایشگر را در بالاترین میزان نگه می‌دارید و یا حتی ویدیوی 4K می‌بینید. دستگاه به این خاطر داغ می‌شود که پردازنده باید با تمام قدرت کار کند و حرارت آن بالا می‌رود. سپس این حرارت در سراسر بدنه دستگاه پخش خواهد شد. گاهی از اوقات، آنتی‌دهنی ضعیف هم باعث می‌شود دستگاه دائما به دنبال سیگنال باشد و گرم‌تر شود. 
  • ایراد نرم‌افزاری: یکی دیگر از عوامل رایج داغی دستگاه، ایراد و باگ نرم‌افزاری است. باگ‌ها می‌توانند نرم‌افزار را در موقعیت‌های گوناگون نگه دارند و منابع پردازشی را درگیر خود کنند. زمانی که باگ‌ها مصرف حافظه را بالا می‌برند نیز امکان بالا رفتن حرارت وجود دارد. 
  • باتری یا شارژر معیوب: باتری‌ها، کابل‌ها و شارژرهای معیوب گاهی حرارت موبایل را به شکلی کنترل‌نشده بالا می‌برند. هر کابل و شارژری، کیفیت ساخت متفاوتی نسبت به دیگری دارد. بنابراین بهتر است همیشه از کابل و شارژرهای اورجینال استفاده کنید. ناگفته نماند که پیشنهاد می‌شود گوشی را حین خواب شارژ نکنید تا از بالا رفتن حرارت آن باخبر بمانید. 
  • تهویه ضعیف هوا: گوشی‌های هوشمند جوری ساخته می‌شوند که بتوانند از اکثر ناملایمت‌های زندگی روزمره جان سالم به در ببرند. اما وقتی پورت‌ها و دریچه‌های تهویه هوا مسدود می‌شوند، راه فراری برای موبایل‌تان باقی نمی‌ماند. پیشرفت‌های تکنولوژی باعث شده موبایل‌های جدید به ندرت با مشکل گرفتگی حفره‌های تهویه هوا روبه‌رو شوند، اما اگر موبایلی قدیمی‌تر دارید، باید حواس‌تان به این مساله هم باشد. این گرفتگی معمولا زمان رخ می‌دهد که دمای محیط خیلی بالاست یا موبایل در مقابل نور مستقیم خورشید قرار می‌گیرد. در نظر داشته باشید که قاب‌های محافظ بی‌کیفیت هم می‌توانند به مشکل دامن بزنند، زیرا مثل عایق حرارت عمل می‌کنند و اجازه نمی‌دهند دستگاه خنک شود. 


  • آسیب داخلی: گذشته از باتری، آسیب به سایر قطعات داخلی هم می‌تواند حرارت را بالا ببرد، مثلا با از بین رفتن خمیر حرارتی میان هیت‌سینک و پردازنده که توزیع حرارت را برعهده دارد. طی سال‌های اخیر شاهد مکانیزم‌های پیشرفته‌تر برای خنک کردن گوشی اندرویدی و همین‌طور آیفون‌های اپل بوده‌ایم، اما ضربه می‌تواند عملکردشان را مختل کند. 
  • سخت‌افزار قدیمی: گاهی از اوقات، گوشی شما و به‌خصوص پردازنده آن، در حال طی کردن عمر طبیعی خود هستند و در گذر زمان، کهنه و مستهلک شد‌ه‌اند. برای مقابله با این مشکل می‌توانید تمام قابلیت‌های غیر ضروری دستگاه را غیرفعال کنید و تا جای ممکن، کمتر به سراغ اپلیکیشن‌های سنگین بروید. 
  • قرار گرفتن در معرض خورشید: همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، عوامل محیطی هم می‌توانند روی دمای گوشی اثر بگذارند، مثلا زمانی که آن را روی داشبورد اتومبیل و برای مدتی طولانی در معرض نور مستقیم خورشید قرار می‌دهید. برای خنک کردن گوشی در چنین موقعیت‌هایی، می‌توانید آن را در سایه قرار دهید یا از پنکه و کولر ماشین کمک بگیرید.
  • بدافزار:بدافزار به نرم‌افزارهای بدخواهانه‌ای گفته می‌شود که می‌توانند سخت‌افزار را تحت فشار بگذارند و دمای گوشی را بالا ببرند. بدافزارها معمولا اطلاعات گوناگون را از دستگاه شما استخراج می‌کنند و تداوم این اتفاق منجر به بالا رفتن حرارت پردازنده می‌شود. برای بهبود عملکرد گوشی، هر چند وقت یک‌بار دستگاه را اسکن و بدافزارها را حذف کنید. 

معمولا کدام بخش‌های گوشی داغ می‌شوند؟

وقتی می‌خواهید به خنک کردن گوشی مشغول شوید، خوب است بدانید که اصلا منشا حرارت چیست و کجاست. باتری، پردازنده و نمایشگر نقاطی هستند که معمولا به شکل ترسناکی داغ می‌شوند. اگرچه خیلی از اوقات نمی‌شود علت بالا رفتن دمای گوشی را دقیق تشخیص داد، اما می‌توانید با تشخیص منشا حرارت، به حل مشکل نزدیک‌تر شوید. 

  • پشت دستگاه: اگر موبایل از سمت پشتی گرم می‌شود، مشکل می‌تواند از سمت باتری باشد. اکثر موبایل‌های اندرویدی به باتری‌های لیتیوم-یون مجهز شده‌اند که عمر نسبتا کوتاهی دارند و در گذر زمان، مستهلک می‌شوند. 
  • زیر دستگاه: اگر زیر دستگاه هنگام شارژ داغ می‌شود، احتمالا شارژر، کابل یا پورت شارژ معیوب باشد. اگر از کابل و شارژرهای متفرقه استفاده می‌کنید، به سراغ شارژر اصلی دستگاه بروید و ببینید مشکل برطرف می‌شود یا خیر. از طرف دیگر، از تمیز بودن پورت شارژ و نبود هرگونه گرد و خاک و آلودگی در آن مطمئن شوید. 
  • بالای باتری، کنار اسپیکر یا نمایشگر: اگر موبایل‌تان هنگام مکالمه تلفنی یا تجربه بازی‌ها داغ می‌شود، احتمالا پردازنده تحت فشار است. برای جلوگیری از داغی بیش از حد، سعی کنید در میان کار با اپلیکیشن‌ها یا برقراری تماس‌ها، به گوشی استراحت دهید. 

۱۷ روش خنک کردن گوشی

اگرچه موبایل‌های جدید سیستم‌های خنک‌کننده پیشرفته دارند و دستگاه را در دمای متعادل نگه می‌دارند، اما لزوما همیشه هم به خوبی کار نمی‌کنند. به همین خاطر است که باید با روش‌های گوناگون خنک کردن گوشی اندرویدی و آیفون آشنا باشید. در ادامه ۱۷ روش مختلف این کار را آموزش داده‌ایم. 


  • خرید خنک‌کننده گوشی: خنک‌کننده گوشی می‌تواند دستگاه شما را حتی در آب‌وهوای بسیار گرم هم در دمای معقول نگه دارد. این دستگاه‌های کوچک و خوش‌قیمت به‌صورت خاص برای افرادی ساخته شده‌اند که از گوشی برای گیمینگ یا کار با اپلیکیشن‌های سنگین استفاده می‌کنند. اگر به صورت مداوم با مشکل بالا رفتن حرارت روبه‌رو هستید، خنک‌کننده گوشی ارزش اندکی هزینه کردن را خواهد داشت. 
  • استراحت دادن به گوشی: اگرچه موبایل‌های هوشمند هر روز پیشرفته‌تر از روز قبل می‌شوند، اما برای استفاده مداوم و بی‌وقفه طراحی نشده‌اند. در واقع نمی‌شود با گوشی مثل لپ‌تاپ یا کامپیوترهای دسکتاپ رفتار کرد که فضای بسیار بیشتری برای سیستم خنک‌کننده دارند. اپلیکیشن‌ها و بازی‌های سنگین، حافظه رم، پردازنده، پردازشگر گرافیکی و باتری را درگیر خود می‌کنند و بنابراین حرارت زیادی تولید خواهد شد. اگرچه نمی‌گوییم از بازی کردن یا کار با اپلیکیشن‌های مورد نیاز خود دست بکشید، اما بهتر است به ازای هر یک ساعت کار با دستگاه، حدودا ۲۰ دقیقه به آن استراحت بدهید. 
  • بررسی باتری: باتری‌های معیوب یا بی‌کیفیت می‌توانند حرارت دستگاه را بالا ببرند. در واقع خیلی از اوقات گوشی شما کاملا سالم است و فقط نیاز به یک باتری جدید دارید. بنابراین دائما حرارت پشت دستگاه را بررسی کنید تا از عملکرد صحیح باتری مطمئن شوید. اگر بخش پشتی بیش از حد داغ شود، سایر نقاط را هم تحت تاثیر قرار خواهد داد. موبایل‌های امروزی نرم‌افزارهایی داخلی برای نمایش سلامت و دمای باتری دارند و می‌توانید آن‌ها را از طریق تنظیمات پیدا کنید. اگر هم چنین قابلیتی را پیدا نکردید، انبوهی اپلیکیشن با کارکرد مشابه وجود دارد. 
  • استفاده از اپلیکیش‌های خنک کردن گوشی: اپلیکیشن‌های CPU Master و CPU Monitor برای موبایل‌های اندرویدی، بسیاری از قابلیت‌های ضروری برای خنک کردن گوشی را در اختیار شما می‌گذارند. این برنامه‌ها، دمای قطعات و اپلیکیشن‌هایی که از سخت‌افزار کار می‌کشند را به شما نشان می‌دهند و می‌گذارند با فشردن تنها یک دکمه، این برنامه‌ها را متوقف و گوشی را خنک کنید. در نظر داشته باشید که انبوهی اپلیکیشن دیگر با کارکرد‌های یکسان و متفاوت نیز وجود دارد که به دلخواه می‌توانید به سراغ‌شان بروید. 
  • پایین آوردن رزولوشن صفحه: هرچه رزولوشن صفحه بالاتر باشد، فشار بیشتری به پردازنده می‌آورد و حرارت بالاتر می‌رود. به همین خاطر پیشنهاد می‌شود با پایین آوردن رزولوشن صفحه از تراکم پیکسلی کم کنید و به عبارت دیگر، فشار کمتری به پردازنده بیاورید. برای تغییر رزولوشن، باید به سراغ بخش Display در تنظیمات گوشی بروید و گزینه Resolution را تغییر دهید. 
  • مدیریت اپلیکیشن‌های پس‌زمینه: خیلی از اپلیکیشن‌هایی که در پس‌زمینه اجرا می‌شوند، قرار است قابلیت‌هایی پیشرفته در اختیارتان بگذارند و بنابراین دائما از منابع سیستمی کار می‌کشند. با بستن کامل این برنامه‌ها به موبایل خود مجال تنفس بدهید.
  • جستجو برای بدافزار و ویروس:بدافزارها و ویروس‌ها می‌توانند واقعا به گوشی آسیب بزنند و با وارد کردن فشار فراوان به پردازنده، حرارت را بالا ببرند. برای مقابله با این نرم‌افزارهای بدخواهانه، می‌توانید از اپلیکیشن‌هایی استفاده کنید که برای اسکن و حذف بدافزارها طراحی شده‌اند. 
  • کنار گذاشتن یا تعویض قاب محافظ: همه ما دوست داریم از موبایل گران‌قیمت‌مان محافظت کنیم و برای آن قاب محافظ بخریم. اما علی‌رغم محافظت از بخش بیرونی گوشی، برخی قاب‌ها از داخل به موبایل آسیب می‌زنند. اگر احساس می‌کنید قاب محافظ گوشی‌تان عایق حرارت است و دریچه‌های تهویه را مسدود می‌کند، بهتر است یا آن را کاملا از دستگاه جدا کنید و یا به سراغ قابی سبک‌تر و خوش‌ساخت‌تر بروید. اگر هیچ‌کدام از این روش‌ها را نمی‌پسندید، می‌توانید قاب کنونی را با دریل سوراخ کنید تا هوا بهتر منتقل شود. 


  • تمیز کردن پورت شارژ و جک هدفون: پورت‌های آلوده باعث می‌شوند اتصال میان شارژر و موبایل به درستی برقرار نشود. همین اتفاق برای هدفون‌ها هم می‌افتد و در هر دو موقعیت، ممکن است دمای دستگاه بالا برود. بنابراین تمیز کردن پورت‌ها ضروری است و برای این کار می‌توانید از برس، مسواک یا هرچیز مشابهی کمک بگیرید. فقط به سراغ اجسام تیز مانند خلال دندان یا سنجاق قفلی نروید، زیرا ممکن است به دستگاه آسیب بزنید. حفره‌های اسپیکر را هم با قلم‌مویی نرم تمیز کنید. 
  • کوتاه نگه داشتن مکالمات تلفنی: خیلی از ما عاشق مکالمات طولانی با دوستان یا اعضای خانواده هستیم. اما باید این را بدانید که تماس‌های تلفنی طولانی به موبایل آسیب می‌زنند. در واقع تماس تلفنی باتری را به سرعت خالی می‌کند و به همین دلیل، دمای آن نیز بالا می‌رود. حرارت و رطوبت دست شما هم به این مشکل دامن می‌زند. پیشنهاد می‌شود تماس‌های تلفنی را زیر یک ساعت نگه دارید و در میان تماس‌ها، به خنک کردن گوشی بپردازید و به آن استراحت کنید. 
  • خاموش کردن بلوتوث: قابلیت‌هایی مانند بلوتوث، وای‌فای، هات‌اسپات و سایر موارد مشابه باید تنها زمانی روشن باشند که واقعا به آن‌ها نیاز دارید، چرا که معمولا دما را بالا می‌برند. 
  • روشن کردن حالت پرواز: پیش‌تر گفتیم که جستجوی دائمی برای سینگال هم می‌تواند به گوشی فشار آورد. پس اگر در مناطقی با سیگنال‌دهی ضعیف یا هیچ سیگنالی بودید، گوشی را روی حالت پرواز (Airplane Mode) قرار دهید تا دستگاه از این تلاش بیهوده دست بکشد. در نظر داشته باشید که حالت پرواز بسیاری از قابلیت‌های مختلف مانند بلوتوث، اتصال اینترنت، وای‌فای و هات‌اسپات را نیز خاموش می‌کند. 


  • خاموش کردن اتصال اینترنت: اتصال به اینترنت و شبکه‌های مخابراتی هم باتری را با سرعت زیادی تخلیه می‌کند. بنابراین در مواقع غیر ضروری، اتصال اینترنت را خاموش کنید. 
  • موبایل را در جیب نگذارید: در صورتی که گوشی را درون جیبی نزدیک به پوست خود بگذارید، حرارت بدن‌تان را دریافت خواهد کرد. بهتر است که گوشی خود را در کیف نگه دارید. حواس‌تان باشد که با در دست گرفتن دائمی گوشی هم مشکلی مشابه رقم می‌خورد. 
  • خاموش کردن قابلیت شارژ سریع: تکنولوژی شارژ سریع (Fast Charging) این روزها به یک استاندارد تبدیل شده و کاربران انتظار دارند گوشی‌ها در کمتر از یک ساعت یا حتی نیم ساعت شارژ شوند. همین سرعت بالای شارژ، از دلایل اصلی بالا رفتن دمای باتری و گوشی است. اما خبر خوب اینکه اگر شارژ فوق سریع آنقدرها برایتان اهمیت ندارد، می‌توانید Fast Charging را از طریق تنظیمات گوشی خود خاموش کنید. 
  • برگرداندن گوشی به تنظیمات کارخانه: در صورتی که روش‌های بالا جواب ندادند، بازگردانی دستگاه به تنظیمات کارخانه می‌تواند یکی دیگر از روش‌های خنک کردن گوشی در طولانی‌مدت باشد. با این کار، نرم‌افزار دستگاه به شرایط روزهای نخست باز می‌گردد، اما اگر از اطلاعات و اپلیکیشن‌های خود بکاپ نگیرید، تمام آن‌ها را از دست خواهید داد.
  • مراجعه به تعمیرکار: اگر هیچ‌یک از این روش‌ها جواب نمی‌دهد یا مطمئن هستید که باتری دستگاه ایراد دارد، باید به تعمیرکاران معتبر مراجعه کنید. به عنوان مثال می‌توانید از خدمات تعمیر موبایل دیجی کالا سرویس کمک بگیرید که فرایند تعمیر دیوایس‌های هوشمند را بسیار سرراست می‌کند. خدمات خارج گارانتی دیجی کالا سرویس این امکان را به شما می‌دهد که به صورت حضوری یا آنلاین، درخواست تعمیر گوشی را ثبت کنید و پاسخ تمام سوالات و ابهامات خود را از مشاوران دریافت کنید. 

چطور گوشی خود را به سرعت خنک کنیم؟

اگر تمام تکنیک‌های پیش‌گیرانه شکست خوردند و موبایلی بیش از اندازه داغ در اختیار داشتید، نیازی به هیچ نگرانی نیست و می‌توانید خیلی سریع مشکل را حل کنید. در ادامه، گام‌هایی را آورده‌ایم که به شما در خنک کردن گوشی به صورت فوری کمک می‌کنند:

  • در صورتی که دستگاه خود به خود خاموش نشد، شما آن را خاموش کنید. به این ترتیب، تمام فرایندهایی که حرارت را بالا می‌برند به صورت کامل متوقف خواهند شد. 
  • موبایل خود را در جایی خنک و خشک قرار دهید. اما منظورمان از خنک، جایی «سرد» نیست. بنابراین گوشی را درون یخچال یا فریزر قرار ندهید. 
  • قاب محافظ و کابل شارژ را از دستگاه جدا کنید. زمانی که با داغی بیش از حد روبه‌رو شده‌اید، رساندن الکتریسیته بیشتر به باتری قرار نیست هیچ کمکی به حل مشکل کند و صرفا حرارت بیشتری در بدنه دستگاه به دام می‌افتد.
  • هر مقدار که لازم است، گوشی را به حال خود رها کنید تا خنک شود. این فرایند معمولا بین چند دقیقه تا یک الی دو ساعت زمان می‌برد. 
  • در صورت امکان، گوشی را مقابل کولر، پنکه یا هر دستگاه خنک‌کننده دیگری قرار دهید. خنک کردن گوشی با باد خنک یکی از موثرترین روش‌های انجام این کار است. 

جمع‌بندی و پاسخ به سوالات متداول راجع به خنک کردن گوشی

در نهایت باید گفت که گرم شدن بیش از حد، مشکلی است که دامن‌گیر تمام لوازم الکترونیکی و دستگاه‌های جمع‌وجور می‌شود. در این مطلب، با تمام دلایل بالقوه داغی دستگاه و روش‌های خنک کردن گوشی آشنا شدید. برخی از این روش‌ها، پیش‌گیرانه به حساب می‌آیند و عمر گوشی شما را افزایش می‌دهند. برخی دیگر هم در لحظات بحرانی به کمک‌تان خواهند آمد. فقط کافی‌ست تشخیص دهید حرارت از کدام طرف دستگاه تولید می‌شود و سپس راهکار صحیح را در پیش بگیرید. 

دمای ایده‌آل گوشی چقدر است؟

گوشی‌های هوشمند در حالت ایده‌آل باید دمایی بین ۴۰ تا ۸۰ درجه سانتی‌گراد داشته باشند، هرچند که در دنیای واقعی، دما تا حد زیادی وابسته به عوامل محیطی است و دچار نوسان می‌شود.  

چرا گوشی من داغ می‌کند؟

این اتفاق می‌تواند دلایل متعددی مانند اجرای طولانی‌مدت اپلیکیشن‌های سنگین، ایراد نرم‌افزاری، بدافزار، آسیب داخلی یا قرار گرفتن گوشی در معرض حرارت مستقیم داشته باشد. در این مطلب تمام دلایل بالقوه و نحوه خنک کردن گوشی را به روش‌های گوناگون توضیح دادیم.