۱۰ روش برای تشخیص گوشی تعمیری سامسونگ

 زمان مطالعه: 6 دقیقه
با بهترین روش‌های تشخیص تعمیری یا ریفربیشد بودن موبایل سامسونگ خود آشنا ‌شوید.

برخلاف آنچه بسیاری از مردم تصور می‌کنند، خرید موبایل‌های تعمیری و دست دوم سامسونگ هیچ ایرادی ندارد. اما این موضوع زمانی چالش‌برانگیز می‌شود که پول یک دستگاه نو را می‌دهید، اما بعد متوجه می‌شوید که موبایل جدید و گران‌قیمت‌تان، تعمیری یا گاهی به اصطلاح ریفربیشد (Refurbished) است. برای جلوگیری از این اتفاق هنگام خرید از فروشگاه‌هایی که شاید آنقدرها معتبر نباشند، لازم است با راه‌های تشخیص گوشی تعمیری سامسونگ آشنا باشید. در ادامه، با بهترین روش‌های تشخیص تعمیری یا ریفربیشد بودن موبایل سامسونگ خود آشنا می‌شوید.

روش‌های بررسی و تشخیص گوشی تعمیری سامسونگ

اگر می‌خواهید تشخیص دهید که موبایل‌تان جدید است یا کارکرده، هم می‌توانید به بررسی اطلاعات مربوط به ریفربیشد شدن آن (یعنی تعمیر به صورت رسمی از سوی کارخانه و سپس عرضه مجدد آن به بازار) بپردازید و هم می‌توانید به دنبال شواهد مربوط به استفاده از دستگاه باشید. معمولا بهترین روش‌، بررسی بدنه دستگاه و جعبه‌ای است که همراه با آن به دست‌تان رسیده است. از آن‌جا که خیلی از موبایل‌های تعمیری در نگاه نخست قابل تشخیص نیستند، لازم است چشم‌تان به دنبال مواردی باشد که در ادامه آورده‌ایم.

۱.جستجو برای هرگونه خط‌ و خش یا آثار ضربه

هرچه بیشتر از یک موبایل استفاده شود، علائم فرسودگی نیز به صورت طبیعی روی بدنه آن ظاهر می‌شوند. برای مثال ممکن است شاهد خط‌وخش‌هایی روی پنل پشتی گوشی باشید که با قرار گرفتن مداوم دستگاه درون کیف یا جیب شلوار و برخورد با سایر اجسام پدید می‌آیند. طبیعتا موبایل‌های کاملا نو هیچ‌گونه خط‌وخشی نخواهند ذداشت. بنابراین پیش از استفاده از موبایل جدیدتان، به دنبال آسیب‌های گوناگون بگردید، مثلا خط‌وخش روی نقاط مختلف یا ترک‌های هرچند کوچک در لبه‌های نمایشگر.

از طرف دیگر، آسیب‌های وارده به شاسی گوشی (یعنی قاب اصلی آن که می‌تواند از جنس شیشه، فلز و پلاستیک باشد) اندکی نگران‌کننده‌تر به حساب می‌آیند، زیرا ممکن است نشان‌دهنده آسیب وارد شدن به اجزای داخلی – مثلا باتری – باشند. می‌توانید گوشی را به پشت و جلو روی سطحی صاف قرار دهید و ببینید آیا لق می‌زند یا خیر. اگر چنین اتفاقی بیفتد، می‌تواند نشان‌دهنده وارد شدن فشار به شاسی (مثلا برای باز کردن درب پشتی) باشد.

بعد از این، دوربین جلو و عقب را هم بررسی کنید و ببینید آیا آسیب به لنزها وارد شده و خط‌وخشی روی بدنه آن‌ها پیدا می‌شود یا خیر. اگر شاهد هرگونه خط‌وخش بودید اما فروشنده اصرار داشت که دستگاه کاملا نو است، بهتر است به سراغ فروشنده دیگری بروید که صداقت بیشتری از خود نشان می‌دهد.

۲. بررسی محتویات جعبه

با وجود تمام ویدیوهای جعبه‌گشایی موجود در سطح اینترنت، هنگام خرید هر موبایلی دقیقا می‌دانید که چه چیزهایی درون جعبه آن قرار گرفته است. مثلا برخی اوقات موبایل جدیدتان همراه با یک ایرفون عرضه می‌شود و گاهی هم شارژر ندارد. با این اوصاف، بررسی محتوای جعبه دستگاه یکی از بهترین روش‌های تشخیص گوشی تعمیری سامسونگ به حساب می‌آید.



اگر جعبه‌گشایی‌ها نشان می‌دهند که موبایل همراه با شارژر، هدفون و دفترچه‌هایی مشخص به دست‌ مشتریان می‌رسد اما برخی از موارد را درون جعبه موبایل خود پیدا نمی‌کنید، باید با فروشنده تماس بگیرید. در بدترین حالت، دستگاهی دست دوم در اختیار شما قرار گرفته و مالک قبلی ترجیح داده برخی از لوازم جانبی را پیش خود نگه دارد.

بهترین رویکرد ممکن، این است که جعبه دستگاه را به محض خرید آن و در داخل فروشگاه باز کنید. در این صورت اگر کم و کاستی وجود داشته باشد، می‌توانید فروشنده را مطلع کنید. اما متاسفانه این روزها خیلی‌ها موبایل خود را به صورت آنلاین می‌خرند و بنابراین اگر با چالشی روبه‌رو شوید، باید چند ساعت روی مکالمه تلفنی با فروشنده وقت بگذارید.

۳. بررسی اصالت جعبه

هنگام خرید گوشی جدید، باید مطمئن شوید که درون بسته‌بندی و جعبه اورجینال خود قرار گرفته باشد، خصوصا زمانی که به سراغ خرید موبایل‌های جعبه‌باز می‌روید. دیوایس‌هایی که جعبه آن‌ها باز شده و سپس به فروشنده یا تولیدکننده بازگردانده شده‌اند، محصول «جعبه‌باز» نام دارد. این بازگردانی محصول می‌تواند دلایل گوناگونی داشته باشد و موضوع صرفا به معیوب بودن دستگاه ارتباطی ندارد. اما در هر صورت خوب است که به بررسی نشانه‌های شکستگی و ترک بپردازید.

در جعبه، تمام درزها باید فواصلی یکسان با لبه‌ها داشته باشند و از سوی دیگر، خبری از رنگ‌رفتگی یا آسیب زدن کاغذها و پلاستیک‌های موجود در آن نباشد. در مجموع باید این را در نظر داشته باشید که خیلی از خرده‌فروشی‌های لوازم الکترونیکی به مشتریان خود اجازه می‌دهند دستگاه را بعد از چند روز یا حتی چند هفته، پس بدهند. با توجه به اینکه بسیاری از این محصولات «جعبه‌باز» در دست مشتریان قبلی بوده‌اند، کاملا محتمل است که شاهد نشانه‌هایی از استهلاک و فرسایش باشید.

۴. تشخیص گوشی تعمیری سامسونگ با استفاده از شماره سریال

تولیدکنندگان موبایل‌های هوشمند از شماره‌ سریال‌های منحصر به فرد برای شناسایی دستگاه‌های خود استفاده می‌کنند. این شماره سریال حاوی اطلاعات فراوان است و برای مثال کشور تولیدکننده دستگاه و مدت‌زمان گارانتی را نشان می‌دهد و اگر هم یک‌روز نیاز به تعمیر دستگاه باشید، به کمک آن می‌توانید مطمئن شوید که در آخر، موبایل خودتان را پس می‌گیرید. این شماره سریال را معمولا در صفحه About (درون اپلیکیشن تنظیمات) پیدا می‌کنید و در برخی مدل‌های قدیمی‌تر، شماره سریال روی پنل پشتی درج شده است.


۵. شل بودن قاب موبایل در پشت یا کناره‌ها

با نگاه به لبه‌های گوشی هم می‌توان نو یا تعمیری بودن آن را تشخیص داد. به جز برخی از موبایل‌های سامسونگ و آیفون، پنل پشتی اکثر اسمارت‌فون‌های امروزی با پیچ به بدنه متصل و برچسب گارانتی هم به آن‌ چسبانده شده است. اگر پیش‌تر دستگاه را برای تعمیر باز کرده باشند، این برچسب گارانتی هم پاره خواهد شد.

گذشته از این، می‌توانید نگاهی دقیق به پیچ‌های موبایل‌ سامسونگ یا آیفون خود نیز بیاندازید. اگر شاهد خط‌وخش، رنگ‌رفتنی یا هر مورد مشابه دیگری روی پیچ‌ها باشید، یعنی احتمالا پیش‌تر آن‌ها را باز کرده‌اند. البته که برای تشخیص این موضوع نیاز به چشمانی تیزبین و ترجیحا استفاده از ذره‌بین دارید.

از دیگر روش‌های تشخیص گوشی تعمیری سامسونگ می‌شود به بررسی روشنایی صفحه اشاره کرد. پنل‌های LCD ارائه‌شده از سوی تولیدکنندگان رسمی، معمولا روشنایی بسیار بیشتری نسبت به پنل‌های LCD جایگزین دارند. علاوه بر این، رنگ‌ها نیز شفاف‌تر و عمیق‌تر دیده می‌شوند و حتی زمانی که روشنایی را در بیشترین مقدار ممکن می‌گذارید، همچنان شمایل مشکی‌رنگ خود را حفظ می‌کنند.

حتی با وزن کردن دستگاه هم می‌توان تعمیری بودن آن را تشخیص داد، زیرا دستگاه‌هایی که ریفربیشد یا به صورت محلی تعمیر شده‌اند، معمولا سبک‌تر از دیوایس‌های نو هستند. حتی اگر دستگاه به خوبی کار می‌کند و ظاهرا هیچ مشکلی ندارد نیز به بررسی تمام مواردی که در این بخش آوردیم بپردازید.

۶. میزان اعتبار فروشنده

فروشگاهی که برای خرید موبایل به سراغ آن می‌روید، نقش بسزایی در معتبر بودن و اصالت موبایل دریافتی ایفا می‌کند. زمانی که به سراغ خرده‌فروشان معتبر و رسمی می‌روید، از تمام اطلاعات ضروری، مانند ریفربیشد بودن دستگاه یا نو بودن آن، باخبر خواهید شد. اما اگر موبایل را از فروشنده لوازم الکترونیکی محل خود بخرید، لزوما چنین اطلاعاتی را دریافت نمی‌کنید و حتی قادر به استرداد دستگاه هم نخواهید بود. در این بین، اگرچه موبایل‌های هوشمند به خودی خود گران‌قیمت هستند، اما خوب است که هزینه‌های اضافی گارانتی را نیز بپردازید تا از برطرف‌سازی ایرادهای بالقوه، مطمئن شوید.

اگر در حال خرید از افراد عادی باشید، معمولا باید فرض را بر این بگذارید که دستگاه پیش‌تر استفاده شده است. عبارات و ادعایی مانند «مشابه آکبند» یا «مدل رفرش» یا «جعبه‌باز» نشان می‌دهند که فروشنده پیش‌تر از دستگاه استفاده کرده، اما ممکن است آن را در شرایط خوبی نگه داشته باشد. اگر هم رسید خرید را در اختیار شما نگذارند، باید فرض کنید که گارانتی دستگاه دیگر اعتباری ندارد.


۷. استفاده از کد دستوری ##786#

در گذشته نه‌چندان دور، با شماره‌گیری این کد دستوری می‌توانستید ببینید که آیا موبایل سامسونگ‌تان ریفربیشد است یا خیر. اما با از راه رسیدن سیستم عامل‌های اندروید ۱۱ و ۱۲، این قابلیت غیر فعال شده است. اگر موبایلی قدیمی‌تر دارید، می‌توانید از این روش هم برای تشخیص گوشی تعمیری سامسونگ استفاده کنید.

تشخیص گوشی ریفربیشد سامسونگ

همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم، عبارت «ریفربیشد» به معنای بازگشت گوشی به دست تولیدکننده، تعمیر آن به صورت رسمی در کارخانه و عرضه دوباره به بازار است. این نوع از گوشی‌های تعمیری، کارکرد به مراتب بهتری نسبت به گوشی‌های تعمیر شده از سوی تعمیرکاران غیر رسمی دارند، اما کماکان ممکن است بدون اینکه از وضعیت دستگاه اطلاع داشته باشید، به اسم گوشی نو به شما فروخته شوند. در ادامه روش‌های تشخیص گوشی ریفربیشد سامسونگ را آورده‌ایم.

۱.بررسی وضعیت دستگاه (اندروید ۴.۰ یا پایین‌تر)

اگر می‌خواهید از نو بودن یا ریفربیشد بودن دستگاه خود مطمئن شوید، می‌توانید به بررسی نرم‌افزاری وضعیت دستگاه بپردازید. اطلاعات این چنینی معمولا داخل دستگاه ذخیره شده‌اند و به راحتی قادر به بررسی آن‌ها خواهید بود. برای انجام این کار کافی‌ست گام‌های زیر را دنبال کنید:

  • اپلیکیشن Phone یا Dialer را روی موبایل خود باز کنید.
  • سپس کد دستوری ##786# را تایپ کنید. به محض وارد کردن این کد، منویی به نام RTN باز می‌شود. اگر چنین نشد، به سراغ کد دستوری #*#786#*# بروید. بعد از این شاهد دو گزینه View و Reset خواهید بود. به سراغ گزینه View بروید.
  • حالا به پایین اسکرول کنید تا به عبارت Reconditioned Status برسید.
  • اگر عبارت No را مشاهده کردید، یعنی دستگاه کاملا جدید است. اگر هم شاهد عبارت YES بودید، یعنی دستگاه ریفربیشد در اختیار دارید.

۲. بررسی وضعیت دستگاه (اندروید ۴.۰ به بالا)

با توجه به اینکه موبایل‌های سامسونگ جزو پرطرفدارترین محصولات در بازار گوشی‌های اندرویدی به حساب می‌آید، به هیچ وجه بعید نیست که ریفربیشد باشند. از جمله دیوایس‌های سامسونگ که برای تعمیر به کارخانه بازمی‌گردند و مجددا روانه بازار می‌شوند، باید به موبایل‌های سری نوت، موبایل‌های سری گلکسی و همین‌طور موبایل‌های سری A اشاره کرد.

در اکثر گوشی‌های اندرویدی جدید – و بسیاری از موبایل‌های سامسونگ – منوی مخفی RTN یا به کل غیرفعال شده و یا اصلا در دسترس نیست. بنابراین اگر روش قبلی روی گوشی شما جواب نمی‌دهد، لازم است به دانلود اپلیکیشنی مجزا بپردازید که اطلاعات ضروری را به نمایش درخواهد آورد.

برای این آموزش به سراغ اپلیکیشنی به نام Phone INFO * Samsung* می‌رویم که از طریق گوگل پلی استور قابل دریافت است. اما به دلخواه خود می‌توانید سراغ ابزارها و اپلیکیشن‌های مشابه نیز بروید.

بعد از دانلود و نصب، اپلیکیشن Phone INFO را باز کنید. اگر برای اولین بار وارد اپلیکیشن شده باشید، باید جوازهای دسترسی به تماس‌ها و دوربین دستگاه را در اختیار آن قرار دهید. این جوازها برای جمع‌آوری اطلاعات راجع به موبایل ضروری هستند.



در نظر داشته باشید که برخی از ابزارهای موجود در چنین اپلیکیشن‌هایی نیازمند دسترسی به «روت» (Root) دستگاه هستند و شاید امکان چنین دسترسی‌هایی روی موبایل شما وجود نداشته باشد.

بعد از این به سراغ نوار کناری بروید و گزینه Refurbishment Check را انتخاب کنید. بعد اندکی صبر کنید تا اپلیکیشن به جمع‌آوری اطلاعات ضروری بپردازد. در نهایت پیامی دریافت خواهید کرد که به شما می‌گوید دستگاه اورجینال (New) است یا ریفربیشد (Refurbished).

۳. تشخیص گوشی تعمیری سامسونگ از طریق کد IMEI

با پیدا کردن کد IMEI نیز می‌توان به بررسی اصالت موبایل‌های هوشمند مشغول شد. کد IMEI کدی منحصر به فرد برای تمام دستگاه‌های متصل به شبکه‌های مخابراتی است که اطلاعات فراوان (مانند مدل دستگاه، مدت‌زمان گارانتی و حتی لوکیشن حدودی آن را) در اختیارتان می‌گذارد.

ساده‌ترین راه برای پیدا کردن این کد، شماره‌گیری *#06# درون اپلیکیشن Phone است. یک راه دیگر هم مراجعه به منوی تنظیمات، انتخاب گزینه About و پس بررسی گزینه Status در گوشه پایین سمت راست است. اگر با شمایل کلی IMEI آشنایی ندارید، باید بگوییم این کد ۱۵ رقمی است و یکی از این دو ساختار را دنبال می‌کند:

  • XXXXXX-XX-XXXXXX-X 
  • XX-XXXXXX-XXXXXX-X

بعد از به دست آوردن کد IMEI، به سراغ ابزار استعلام گارانتی تلفن همراه در سایت دیجی‌کالا سرویس بروید. کد را درون کادر موجود در صفحه اصلی سایت وارد کنید و دکمه Check را بزنید. این ابزار انبوهی از اطلاعات مختلف مانند تاریخ اتمام گارانتی، نام شرکت‌ واردکننده، مدت‌زمان گارانتی و همینطور مشخصات فنی گوشی را به نمایش درمی‌آورد. اگر این اطلاعات با آنچه در تنظیمات موبایل خود پیدا می‌کنید مغایر است، احتمالا دستگاهی تقلبی یا تعمیری به دست‌تان رسیده باشد که به هیچ وجه اتفاقی نادر نیست.


جمع‌بندی و پاسخ به سوالات متداول پیرامون تشخیص گوشی تعمیری سامسونگ

در نهایت باید گفت که اگر دستگاه جدید شما به خوبی بسته‌بندی شده و تمام لوازم جانبی آن به شکلی تمیز و محافظت‌شده در جعبه وجود دارند، به احتمال زیاد دستگاهی کاملا نو خریده‌اید. از سوی دیگر، اگر دستگاه به صورت حرفه‌ای و رسمی ریفربیشد شده باشد، هیچ مشکلی نخواهد داشت و اگر هزینه‌های یک دستگاه نو را بابت آن نپرداخته‌اید، می‌توانید با اطمینان خاطر به استفاده از آن مشغول شوید. هر محصولی با مشخصات و وضعیتی غیر از این، نیاز به بررسی دقیق‌تر دارد و باید تمام روش‌های تشخیص گوشی تعمیری سامسونگ که در این مطلب آورده‌ایم را به کار بگیرید.

آیا خرید گوشی تعمیری سامسونگ ایرادی دارد؟

سامسونگ معمولا بسیاری از موبایل‌های معیوب خود را جمع‌آوری می‌کند و بعد از تعمیر در کارخانه‌های رسمی، آن‌ها را مجددا به بازار می‌فرستد. این گوشی‌ها تحت عنوان «ریفربیشد» (Refurbished) شناخته می‌شوند و کارکردی کاملا مشابه به موبایلی نو - و باتری جدید - دارند. بنابراین با خرید این دستگاه‌ها (که معمولا ارزان‌قیمت‌تر از مدل‌های نو هستند) با هیچ مشکلی روبه‌رو نخواهید شد. اما برخی دیگر از موبایل‌های تعمیری، توسط تعمیرکاران غیر رسمی دستکاری شده‌اند و با توجه به اینکه بدون هیچ گارانتی یا ضمانتی به دست شما می‌رسند، خریدشان ایده آنقدرها خوبی به حساب نمی‌آید. 

بزرگ‌ترین ایراد خرید گوشی تعمیری چیست؟

گوشی‌های تعمیری و دست دوم معمولا از مشکلاتی ظاهری رنج می‌برند. برای مثال اگر گوشی شما پیش‌تر دست کسی دیگر بوده باشد یا به سراغ گوشی‌های ریفربیشد بروید، ممکن است شاهد خط و خش‌ها و خوردگی‌های مختلف روی بدنه آن باشید. این ایرادات ظاهری معمولا اجتناب‌ناپذیر هستند و حتی روی بدنه گوشی‌هایی که توسط خود تولیدکننده تعمیر شده‌اند نیز به چشم می‌خورند.